Huvudmeny

B9M

Startat av Sundås, 21 januari 2008, 21:01:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Jag undrar om någon har en bild på en B9M där man ser märket? Jag hittade nämligen två plåtmärken "B9M" helt oanvända i gömmorna när jag städade.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 21 januari 2008, 21:01:11 PM
Jag undrar om någon har en bild på en B9M där man ser märket? Jag hittade nämligen två plåtmärken "B9M" helt oanvända i gömmorna när jag städade.

Duger en norsk buss. Horten Karosseri har samma utseende som Säffle Karosseri, eftersom Horten var dotterbolag till Säffle.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2008, 22:27:04 PM
Duger en norsk buss. Horten Karosseri har samma utseende som Säffle Karosseri, eftersom Horten var dotterbolag till Säffle.



Jag tror nästan att EB:s tidiga "Säffle" egentligen var just Horten
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 januari 2008, 22:31:50 PM

Jag tror nästan att EB:s tidiga "Säffle" egentligen var just Horten

Inte alls otänkbart. Bussar tillverkade i Horten för svensk marknad fick beteckningen "Säffle Karosseri" liksom bussar tillverkade i Säffle för norsk marknad fick "Horten Karosseri".

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2008, 22:55:35 PM
Inte alls otänkbart. Bussar tillverkade i Horten för svensk marknad fick beteckningen "Säffle Karosseri" liksom bussar tillverkade i Säffle för norsk marknad fick "Horten Karosseri".


Var det för att lättare kunna marknadsföra en norskbyggd från Horten? För att Horten var okänt i Sverige medan Säffle var ett välkänt varumärke i Sverige i bussbranschen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Sundås

Se där, där är ju märket. Undrar vad man ska hitta på med dem..  ::)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 januari 2008, 23:22:21 PM

Var det för att lättare kunna marknadsföra en norskbyggd från Horten? För att Horten var okänt i Sverige medan Säffle var ett välkänt varumärke i Sverige i bussbranschen?

Kanske, men man såg väl närmast Horten Karosseri som en filial. Hade man i stället byggt en fabrik till i Säffle hade man ju knappast skilt på beteckningen och kallat karosserna Säffle 1 och Säffle 2 eller något sådant. Trots att det kanske kunde vara en viss kvalitetsskillnad. Kunderna lär också ha blivit informerade om bussarna skulle byggas i Horten.


Bergenga

Finnes det busser bygget i Säffle merket med Horten? Det visste jeg ikke.
Jeg har hørt noe om at det finnes busser merket Horten med byggenummer fra Säffle, men jeg trodde det var i tillegg til Hortens egne byggenummer.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 21 januari 2008, 23:54:43 PM
Finnes det busser bygget i Säffle merket med Horten? Det visste jeg ikke.
Jeg har hørt noe om at det finnes busser merket Horten med byggenummer fra Säffle, men jeg trodde det var i tillegg til Hortens egne byggenummer.

Det var åtminstone sagt att det skulle fungera så. Men jag vet inte om det verkligen blev byggt någon buss till Norge i Sverige. Men har de Säffles byggenummer så är det väl troligt att de också byggdes där.

Kim

En tilsvarende historie: I Aabenraa byggede man busser til Sverige med Säffle Karrosseri skilte i selv om de var bygget i Aabenraa. ( altså i den tid hvor Aabenraa fremstillede system busser).