Umeå 30/6 2006 (Hemsidan uppdaterad)

Startat av Bussmicke, 21 januari 2008, 03:01:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Åter en uppdatering från Norrland.

Fd. 1031.

1077, se 1077-tråden!

Fler bilder kära vänner finner ni på hemsidan.
:)MN :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius

Lika trevligt som vanligt att se dina bilder.

//Niclas

yngrot

Snygga bilder.... men visst är den gammla Umelacken snyggare ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Sundås

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2008, 10:36:55 AM
Snygga bilder.... men visst är den gammla Umelacken snyggare ??

Jag är beredd att hålla med där..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

bussgrabben

Tack så mycket Micke för ännu ett härligt bildsvep och för alla andra bilder på din hemsida.

Och ja, den gamla lacken var riktigt snygg.

Andreas Ljungqvist

Härligt svep Micke, jag sällar mig oxå till skaran som uppskattar den gammla Ultra designen mer..

Ersa

Ja, den gamla designen var tydligare, snyggare och bättre.  "Kustbussblått" passar inte i stadstrafiken, utan ses mest som en symbol för Länstrafikens makt. Det är ju lagom kul att förklara för nyinflyttade och turister att information och hållplatsstolpar till de blå stadsbussarna är de som är i rött format. De blå stolparna tillhör de bussar som oftast är i andra färger än blått.

yngrot

Abrahamsson buss har de ingen egen färg?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Christian Ljunggren

Bussmicke

Tack Christian.
I år ska jag försöka fokusera mer på Norrland än vad jag tidigare gjort. Vi får se vad det blir.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Christian Ljunggren

Citat från: Bussmicke skrivet 22 januari 2008, 00:37:56 AM
Tack Christian.
I år ska jag försöka fokusera mer på Norrland än vad jag tidigare gjort. Vi får se vad det blir.

Det får vi se fram emot.

/Christian

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2008, 21:19:17 PM
Abrahamsson buss har de ingen egen färg?

Jo, den guldgula är Abramssons egen färg.
Den blå färgen kommer från Olofssons som sålde sina (tre?) bussar till Abramssons 1 juli 2005.

Den gröna färgen ligger Länstrafiken bakom. De krävde grönt på vissa bussar som Busspoolen tog i bruk kring 1999/2000, men inte att denna grönfärg användes på en viss linje. Så det var två från Abramssons, en från Olofssons (idag övertagen av Abramssons) och minst två av Sjöströms vagnar som levererades helgröna och är det än idag. De flesta är enkelaxliga Carrus Star 302:or med ZF-automat utom en av Sjöströms som är en 502 boogie med en för mig okänd växellåda.