Huvudmeny

Eurolines i Sverige

Startat av Martin Maltkvist, 20 januari 2008, 23:34:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Vilka svenska bussbolag kör/har kört för Eurolines?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Knut

Säfflebussen kjører i allefall idag siden Eurolines Scandinavia og Säfflebussen begge eies av Nettbuss

S Svensson

Vet inte när Eurolines togs över av Nettbuss. Därav följer att jag nämner att en dansk ägare tog över företaget för ganska länge sedan. Rötterna finns i Europabus som drevs av olika Europeiska järnvägar. Därefter kom andra aktörer in. Danskarna Thingsgaard tror jag de hette,drev ett kontor i centrala Göteborg på en sidogata som få hade vägarna förbi. Då hade företaget bussar i Göteborg som var registrerade på företaget. E6 express drevs av SJ och NSB en gång i tiden.
Eurolines hade alltså en gång bussar i egen regi i Göteborg,även om de var få till antal. Härutöver har jag sett andra företag med Eurolines-skyltar i fönstret. Ofta rör det sig om tyska och polska bussar,nästan aldrig(kanske aldrig) svenska.
Svårighet med långväga busstrafik är konkurrens ifrån andra transportmedel. Philip Kottler har ju skrivit om produktsegmentering och hans synpunkter läses i hela världen. Bussresor måste alltså segmenteras. Inriktas på rätt kategori folk. Flygresor har tagit över fö de personer som har ont om tid. Genom ökade fordonsskatter och bränslekostnader så är det relativt dyrare med buss än i mitten av 70 talet. De personer som har gott om tid,för vilken tid inte är dyrbar i monetära termer,är pensionärer. Men även denna kategori folk har det numera sämre. Samtidigt finns det ett organiserat problem i sammanhanget. Charterresor med buss finns ju men de får inte ta andra än sällskap. Mycket vore vunnit om man kan kombinera linjetrafik och chartertrafik.
Det finns inte i regel gränsöverskridande tågtrafik heller. Som bekant kan man åka tåg till Köpenhamn. Från Norge måste man byta tåg i Göteborg.Men man måste nästan alltid byta i Köpenhamn. Bussresor,reguljär linjetrafik eller charter, innebär ofta direkta resor.Byta färdmedel kan vara lätt eller svårt. Det är vad jag kan förstå dock inte så lätt att göra med bagage.
Eurolines blev alltså ett norsk dotterbolag till Nettbuss. Företaget som körde tidigare till Göteborg vet jag inte vad som hänt med. Jotunheimen och Valdresruten (JVB) kom ju 16.20 till Göteborg nästan varje torsdag i flera års tid och körde med bussar BR85 med Vestkaross innan Vest var ett bussmärke och ett landsting och länshuvudman. Men JVB var längesedan.

michael k

säg vilka som inte har kört för eurolines
och säg vilka som inte haft problem med att få in betalningen
flera bussåkare har gått i konkurs pga av dom
skandalfirma från början till slut