Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 januari 2008, 17:08:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

http://www.bt.se/nyheter/boras/moderaterna-foreslar-massiv-satsning-pa-buss-boras---goteborg(436095).gm
Borås Tidning skriver om detta. Bland idéerna finns som synes dubbeldäckade ledbussar men mer realistiskt är väl att tänka sig vanliga dubbeldäckare. De skall få samma färgsättning som Västtrafiks lokaltåg, vilket framgår av bilden. Observera att det ännu bara är ett moderatförslag, men Västtrafiks ordförande Leif Blomqvist (s) kommenterade enligt Radio Sjuhärad att det är ett bra förslag.
Bollebygds moderata kommunalråd är mycket intresserad av att satsa på spårbilar som anslutning från centrala Bollebygd till den motorvägshållplats som planeras på riksväg 40 vid Kråktorp. Om detta förverkligas kan det bli den första spårbilsanläggningen i drift i landet, ja hela världen.
Jag tycker att allt detta är mycket hoppingivande.

Zella

homer

de är många galna politiker som vill vara först med spårbilar

Fredde

Vem skulle kunna tänkas bygga en dubbeldäckad ledbuss idag?

Neo...? Helmark?

/Fredde

Staffan Sävenfjord

Neoplan bygger inte dubbeldäckade ledbussar i dag men har gjort. Helmark har inte byggt några heller ännu. För att kunna köra med dubbeldäckade ledbussar gäller det alltså att hitta någon som vill börja tillverka dem.
Med allra största sannolikhet blir det dubbeldäckade bussar à la Östergötland. De tar 90 resenärer och med någon form av stationär biljettkontroll kan man minska tidsåtgången för påstigning. Dubbeldäckade ledbussar kräver konduktör ombord på bussen eftersom det blir för många resande för föraren att hålla reda på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 19 januari 2008, 00:19:39 AM
de är många galna politiker som vill vara först med spårbilar

Många politiker vill att deras kommuner skall bli först, ja. Men om de behöver vara galna för det vet jag inte. Spårbilar kan rätt använt vara ett utmärkt system för att komplettera annan kollektivtrafik. Se dem som hissar som går på tvären och lite längre avstånd.

Ersa

Citat från: Zella skrivet 19 januari 2008, 00:43:31 AM
Finns redan ute

Hur menar du?
Neoplan Jumbocruiser slutade väl tillverkas 1992.
Finns det andra märken? Ingen jag kan läsa om i länken iaf.

Peter Erret

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2008, 08:17:00 AM
Neoplan bygger inte dubbeldäckade ledbussar i dag men har gjort. Helmark har inte byggt några heller ännu. För att kunna köra med dubbeldäckade ledbussar gäller det alltså att hitta någon som vill börja tillverka dem.
Med allra största sannolikhet blir det dubbeldäckade bussar à la Östergötland. De tar 90 resenärer och med någon form av stationär biljettkontroll kan man minska tidsåtgången för påstigning. Dubbeldäckade ledbussar kräver konduktör ombord på bussen eftersom det blir för många resande för föraren att hålla reda på.

Menar du 90 sittande eller 90 totalt? En gammal Swebus 18xx tar ju 120 resenärer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Erret skrivet 19 januari 2008, 17:52:53 PM
Menar du 90 sittande eller 90 totalt? En gammal Swebus 18xx tar ju 120 resenärer.

90 sittande. Enligt förslaget skall ståplatser inte tillåtas på linje 100 framöver även om fordonen skulle vara besiktigade för det. Detta för att det skall bli klara regler. Är sittplatserna slut skall föraren kunna säga med fullt stöd "Nu får inga fler åka med". Och det är säkert så de flesta innerst inne vill ha det även om de i Göteborg i dag hellre väljer att stå än att vänta mer än en timme på nästa buss. Även i fortsättningen räknas det i förslaget med att man måste sätta in förstärkningsbussar trots en buss var 10:e minut i maxtimmarna. Hur detta skall planeras togs dock inte upp i förslaget, antingen det nu blir förfogandebussar eller att man sätter in extra där man erfarenhetsmässigt vet att det brukar vara mycket folk. Eller kombinerar detta - alltså som det i bästa fall fungerar i dag.
Observera att antalet avgångar med Moderaternas förslag blir något mindre än i dag om man räknar med extrabussar. Men detta kompenseras alltså med råge av att det blir fler platser i varje buss. Sedan är ju nästa "problem" att med så här bra busstrafik kan bussresandet kanske komma att fördubblas gentemot i dag. I dag räknar Västtrafik att 12 procent av alla resor Borås-Göteborg och vice versa görs med kollektiva färdmedel. Eftersom de som cyklar och leder en halt ko är mycket få så kan man alltså utgå från att 88 procent åker bil. För arbets- och skolpendling kanske motsvarande siffra är 70-75 procent. Så det finns marknadsandelar att hämta.

Zella

Citat från: Verspieder skrivet 19 januari 2008, 15:30:46 PM
Hur menar du?
Neoplan Jumbocruiser slutade väl tillverkas 1992.
Finns det andra märken? Ingen jag kan läsa om i länken iaf.

Jag har sett en på nätet... försöker leta upp den å ge er länken  :-\

Staffan Sävenfjord

Citat från: Zella skrivet 19 januari 2008, 21:09:18 PM
Jag har sett en på nätet... försöker leta upp den å ge er länken  :-\

Kan ju visa den här som fanns med i Moderaternas pressmaterial så länge:

Zella

Hmm blir nog svårt för mig att hitta bilden jag såg... ibland bara slögoogla jag och mins inte allt vad jag sökt på... men dyker den upp så...  ::)

yngrot

Dubbeldäckare hur ska de kunna trafikera Borås C där är kör bussen under cenrtalbron höcj ca 3.5m eller har de tänkt vi kör där och fixar en nercabbad buss fräckt ;D  ledbuss vore väl bättre?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina