Sveriges Kommunikationer upphör

Startat av S Svensson, 18 januari 2008, 15:26:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Det kom ett brev om att de tryckta tidtabellerna för bussar Busstider resplus upphör med tillhörande karta. Det enda som blir kvar är linjetabellen för tåg. Reseplus tågtider kommer att delas ut på jv stationer och liknande och tydligen inte kunna att prenumerara på.
Hänvisning sker till internetsajter.
Problemen är väl snarare att dessa inte går att spara.
Sören S

Maven

PDF-tabellerna på www.resplus.se går väl utmärkt att spara?

S Svensson

Jag vet inte hur man skall spara dem riktigt. Jag föredrar att läsa dem med tryckt text. Det är något särskilt då man kan kan låna äldre tidtabeller på bibliotek. De låg i oceanpapper någon gång.
Okey-det skall nog gå att läsa också. Det är precis som bilregister. Det är på data och det lär finnas kopior.Men det är svårt att få tag på och dyrt. Jag vet inte hur www.resplus.se arkivarar sina tidtabeller. Men det kanske ordnar sig.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 18 januari 2008, 19:11:27 PM
Jag vet inte hur man skall spara dem riktigt. Jag föredrar att läsa dem med tryckt text. Det är något särskilt då man kan kan låna äldre tidtabeller på bibliotek. De låg i oceanpapper någon gång.
Okey-det skall nog gå att läsa också. Det är precis som bilregister. Det är på data och det lär finnas kopior.Men det är svårt att få tag på och dyrt. Jag vet inte hur www.resplus.se arkivarar sina tidtabeller. Men det kanske ordnar sig.

För att spara dem är det enklast att göra så här. Först tar du fram Mina dokument och så klickar du på Nytt och därefter på Mapp. Du får du på skrivbordet en namnlös mapp som du ger t ex namnet Tidtabeller T08.1. Därefter tar du fram första tidtabellen du vill spara på Resplus och klickar på "Save o copy" i övre listen (jag antar att du har en engelskspråkig verison av Adobe Reader). Sedan klickar du då fram Mina dokument och mappen Tidtabeller T08.1 och så sparar den du där. Sedan går du vidare och tar fram nästa etc. Du får nu automatiskt fram rätt mapp när du klickar på Save o copy.
Om du vill kan du ju sedan skriva ut dem och spara sidorna i en A4-pärm. Annars går det lika bra att spara på datorn. Glöm dock inte att säkerhetskopiera på CD-skiva eller extern hårddisk om du vill bevara dem inför framtiden så att du inte tappar dem vid en eventuell hårddiskkrasch.

S Svensson

Vad gäller busstidtabeller så är det faktiskt så att de varit lätta att plocka fram.Detta sedan Busstider kommit ut. Annars har detvarit ytterligt svårt att hitta busstidtabeller. Både när de skall användas och i arkiv. Jag har själv gått igenom nästan alla publikationer som rör busstidtabeller. Inte ens när de kom ut var de speciellt fullständiga. Linje och ett telefonnummer fanns med.Sedan finns det en del sparat i och med att tidtabeller följer med trafiktillstånden.Men det är ofta svårt att få fram dem också. Vissa dagstidningar publicerade tidtabeller också. Men svårigheterna där är att veta när de fanns i tidningen. Så jag hävdar att det behövs en tryckt tidtabell. Sedan är jag ju ekonom också så jag vet att det kostar pengar att trycka en sådan.
A&O busskommunikationer kom ut sparsamt i delar på 20 och 30 talet. Gustaf Thyrelius gjorde ett försök med tryckt tidtabeller i början på 40 talet och på 50 talet kom en SvK för bussar i ett nummer. Sedan har det i stort sett funnits lösblad. Jag vet inte om Linjebuss på 50 talet gav ut en LB upplaga. Sedan fanns SvK med båtar,bussar och tåg. Ibland fyllig och ibland sparsam.

Staffan Sävenfjord

De busstidtabeller som fanns i Buss & Tågtider var synnerligen summariska.
Det är betydligt lättare att komma över busstidtabeller i dag än vad det var för låt säga 50 år sedan. Några mer omfattande samlade tryck fanns knappast utan det gällde att gå runt och samla ihop de tidtabeller man ville ha, eventuellt skriva till umptielva bussbolag och be att de skickade en tidtabell. I dag finns allt tillgängligt på nätet och det är visserligen en del jobb att spara men jämfört med att skriva runt så är det peanuts.
Om man överger tryckta tidtabeller så blir det mycket flexiblare att ändra tidtabellerna med kort varsel allteftersom förutsättningarna ändras. Och det måste ju vara lättare att spara dem på hårddisken - gärna en extern sådan - än i skokartonger och utdragssoffor och allt vad det är. Gamla tidtabeller tenderar ju att efter ett tag ta väldigt stort utrymme. På en extern hårddisk kan man spara alla landets tidtaballer på ett utrymme som är ungefär lika stort som en bok (inte trädet alltså utan en sådan som man läser).