Huvudmeny

mobiltelefonförbjud

Startat av michael k, 17 januari 2008, 20:35:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael k

fasistfasoner från jlt
en polare kommer få det hårt ;D
jag hoppas att killarna slutar prata i radion då med
själv kom det ett brev från jlt en gång till linjebuss
där de hade citerat vad vi sa :-[
hade det pratats då?
jajjamän i fyra fem timmar ;D
scandorama har också regler om mbtanvändning men där är det inga böter det pratas om
har man uverhuvudtaget rätt att avkräva en chauför böter för detta?

Sundås

Det här var med i Smålandsnytt. Jag själv tycker att man ska undvika att prata i största möjliga mån, men ibland måste man ta ett samtal. Böter är fel, enligt mig.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 17 januari 2008, 20:35:06 PM
har man uverhuvudtaget rätt att avkräva en chauför böter för detta?

Det är en avtalsfråga. Dels mellan JLT och operatören Arriva och dels mellan Arriva och personalorganisationerna. Men det låter väl ändå hårt att kräva föraren på 500 kronor för ett kort mobilsamtal ("du, jag kör buss just nu, kan jag ringa dig om en timme").  Och jag är inte helt säker på att facket går med på sådant här. Dessutom lämnar det ju utrymme för en hel del godtycke. En förare som använder mobiltelefonen som klocka t ex. Eller om en resande tycker att han sitter och pratar i mobiltelefon.
Sedan har jag råkat ut för förare som suttit och pratat privat i mobiltelefon den kvart jag har åkt med bussen. Det är naturligtvis ett oskick som skall stävjas. Men där behövs väl andra åtgärder än böter.

Nico

Problemet är väl även lite att man kan se en mobiltelefon ur två synvinklar. Dels som ett verktyg för snabba kommunikationer och som sådant är mobiltelefonen i dagens läge faktiskt oumbärlig, t.ex. när trafikledningen snabbt behöver ha tag på en viss förare för att få/delge lite mera detaljerad info än vad som går att föra över radio alternativt kvicka informationsutbyten av mera privat karaktär. Här är inte heller 'nallen' någon större bov utan kommunikationen är smidig, direkt och klinisk.

Den andra synvinkeln är dock värre och det är då man har mobiltelefonen som något slags underhållning eller tidsfördriv och under en längre period sitter och 'roar sig' och samtidigt är implicit både halvdöv och halvblind. Väljer man dessutom bort handsfree (vilket det borde vara lagkrav på att alltid använda) så är man dessutom i princip enarmad. Vem skulle vilja åka med en sådan förare under normala omständigheter? Tyvärr så är det i många fall förarna själva som lyckats driva fram denna typ av förbud som diskuteras.

Det som har gällt hitintills har varit 'frihet under ansvar', men som vanligt så finns det alltid en grupp som missbrukar detta. Tyvärr brukar det dock i sin tur ofta leda till följder för hela förarkollektivet. Själv är jag inte någon vän av förbud eller böter i dessa sammanhang, men lite j-a ordning och reda måste det ändå vara. Som Staffan säger så måste oskicket stävjas på något vis och i vissa fall måste man nog kanske komma med något som är direkt kännbart för att få lite respons.

Av ren yrkesstolthet tycker jag nog faktiskt att man överlag bör ha lite tuffare [själv]disciplin i vissa frågor, men även att man faktiskt inte behöver vara så superkollegial i alla väder att man medvetet väljer att hela tiden ignorera kollegor som gör något som skadar gruppen. Mobiltelefonen är ett utmärkt supplement till övrig kommunikationsutrustning, men som med allting annat här i livet så gäller det att den ska användas med måtta och även med avseende på övrig hänsyn, t.ex. så man inte riskerar trafiksäkerheten etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kinslayer

Personligen har jag mobilen med mig som en säkerhet och utifall att trafikledningen behöver få tag i mig snabbt då radion fungerar dåligt i vissa områden. Men det finns ju en del som sitter och pratar jämnt och då kan det vara befogat med böter men om man får böter för att ha ringt till TL och anmält ett fel eller försening under körning då har det ju gått för långt. Desutom är det inte trafiksäkert att använda radion under körning heller då den är bökigare att hantera än en mobiltelefon.

Buss-Anders

Det är skillnad på att svara på trafikledningens anrop i kommunikationsradion eller att ringa upp dem mot att snacka mobil minut efter minut. Tjänstesamtalen tar ju sällen mer än 1½- 2 minuter.
Då har de dessutom någon slags ansvar för att ha ringt. Dessutom så hör ju passagerarna det där eviga  blabla bla kom, klart slut och förstår att det är "kommunikationskommunikation"
Vissa kollegor går alltid med handsfreeluren i örat.
Man kan ju undra varför då? Ringer det så ofta eller håller de på och snacka jämt.

Sedan kommer nästa sak. Den ibland bristfällliga utrusningen. Täckningen kan vara dålig eller utrustningen. Igår fick jag ta över en buss med en  dryg kvarts försening.
-  Hinner vi till anslutningen? blev naturligtvis frågan från en resenär
- Ska göra vad jag kan, svarade jag. Ringde trafikledningen flera gånger för att försöka hålla anslutningen kvar , men inget svar från TL . Till slut svarade de. De hörde inte mig, jag hörde dem riktigt dåligt Då lyfte jag mobilen och dryftade ärendet. Några minuter senare så ringde TL tillbaka  till min mobil och meddelade att den anslutande bussen vände och kom tillbaka och tog upp resenärerna. Jag höjde rösten och ropade ut över bussen att anslutningen vänder och kommer och tar upp dig. Då kan ju resenärerna näppeligen klaga.
Synd bara att vi ska behöva betala  själva för vår proffsiga inställning, " resenärerna ska fram".

Buss-Anders

Buss-Anders

Man kan ju undra om det inte vore billigare att utrusta bussförarna med  personliga spärrade mobiltelefoner som bara gick att ringa internt med samt den samhällsservicen som man behöver.Naturligtvis skulle det finnas en möjlighet att bli vidarekopplad vid behov. Att ha ett laddningställ i bussen var det enda fasta. I planeringen som ligger på data kan den som söker dig på en viss tjänst hitta ditt bussmobilnummer. Alltså kan de ringa dig.
Visst det kan ju bli 200 mobiltelefoner på 70 bussar. Men mobiler är billiga idag.
Inga problem med installeringar och annat krafs.  Ingenting som skakar sönder på samma sätt.
Om bussen får fel så funkar ändå din mobil.
Om radion/mobilen inte funkar så byter du bara mobiltelefon och en ny kan direkt registeras på dig. Ev kan mobilerna sättas i laddningsställ  och vara låsta med din speciella kod som bara du och företaget kan.När du börjar tjänsten så hämtar du din mobil samtidigt som omloppet.

Mobiltelefonen tar du med dig när du är utanför bussen, godsar eller har rast eller uppehållstid och kan bli nådd, vilket vissa förvisso tycker är en nackdel men TL ringer ju dig i alla fall på din mobil om det finns behov.

Nu vet jag inte om jag pratar om något som redan finns, risken finns, så att säga.
Men men ..... det är ju ett forum jag befinner mig på .. ett forum både för helt invigda och de som bara är timvis invigda(säger den timanställde)

Rulla lugnt!

mvh
Buss-Anders

Jonas M. Bobjörk

Ang att ha handsfreen i örat hela tiden så vill jag säga att det betyder varken att det ringer ofta eller att de pratar hela tiden.
Men NÄR det ringer behöver de inte lyfta ett finger då mobilen automatiskt svarar. Om man istället måste ta upp handsfreen och svara, ja då behöver man ju lämna koncentrationen från körningen för det.

Själv har jag mobilen med mig, men ringer aldrig på den. Den har bara ringt en gång när jag kört buss, och det var SC som ville veta vad jag körde för vagn.