Skellefteå: Hotad tåganslutning

Startat av Ersa, 17 januari 2008, 04:01:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nu hotas anslutningsbussen mellan Skellefteå och Bastuträsk.
Varken rikstrafiken eller länstrafiken vill finansiera linjen.

http://www.folkbladet.nu/2008/01/17/bussen-till-bastutrask-hotad/

Jona

Citat från: Verspieder skrivet 17 januari 2008, 04:01:50 AM
Nu hotas anslutningsbussen mellan Skellefteå och Bastuträsk.
Varken rikstrafiken eller länstrafiken vill finansiera linjen.

http://www.folkbladet.nu/2008/01/17/bussen-till-bastutrask-hotad/

Denna buss måste köra annars kan SJ tacka NEJ till 20 - 25 kunder varje dag. Bussen går oftast fullsatt, åtminstonde eftermiddagsavgången från Skellefte 18:40. Minimum brukar den ha 20 - 25 resande. Bra sätt och bita sig själv i svansen.

Synd att inte länstrafiken med samarbete med rikstrafiken skulle vilja köra några turer till på linje 27. Skellefte - Bastuträsk - Norsjö - Malå. Det man kan uppnå då är att den ena bussen startar från Skellefte och den andra startar från Malå. Dom möts i Bastuträsk där dom har 15 min uppehåll för att ha tåganslutning sedan fortsätter bussarna.

Detta ger både tågåkarna bussar 7 dagar veckan från flera orter, men det kan även göra så vanliga resande kan få 2 turer till dag på linje 27. Så Malå får någon tur till och lokalt resande får fler turer och välja på. Alltså en vinn vinn situation.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Lars

Ett typisk fall dær chefer inte kan sunt bondførnuft!!

Greger Larsson

Citat från: Lars skrivet 25 januari 2008, 22:33:35 PM
Ett typisk fall dær chefer inte kan sunt bondførnuft!!

?
Turen har körts av Veolia på egen bekostnad iom att man redan tidigare hade bussar i Skellefteå. Det var ett av deras "options" när man tog över nattågen. När Tågkompaniet bedrev nattågstrafiken fanns ingen anslutningsbuss utan Skellefteåresenärerna fick då åka buss till/från Umeå. Det kan man fortfarande göra och då kan man t o m åka något senare från Skellefteå. Nu är det väl kanske möjligt att SJ "måste" sätta in en anslutningsbuss om inte annat av goodwill/prestigeskäl.
Fast tyvärr är nog inte beläggningen så bra som det beskrivs ovan.

/GL

Ersa

Borde inte busslinjen framöver kunna skötas helt i Länstrafikens regi och ansluta till tågen oavsett tågoperatör?

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 januari 2008, 22:46:35 PM
Det bästa torde vara att köra en anropsstyrd trafik som sköts av Taxi.

//Lars

Jag har själv åkt med den aktuella linjen. Ett 15tal gånger faktiskt. Ingen gång så har det varit mindre än 25 pax. En gång så fick jag och ett tiotal inte plats utan vi fick vänta på en annan buss.
I branschen i 40 år

Greger Larsson

Citat från: Jan skrivet 25 januari 2008, 22:54:03 PM
Jag har själv åkt med den aktuella linjen. Ett 15tal gånger faktiskt. Ingen gång så har det varit mindre än 25 pax. En gång så fick jag och ett tiotal inte plats utan vi fick vänta på en annan buss.

Det betvivlar jag inte. Det förekommer att man måste förstärka vid storhelger, fotbollscuper osv. Men då var det ju det här med genomsnittet... Eftersom den går i stort sett tom från Skellefteå kl 09.10 och detsamma från Bastuträsk kl 20.00 så blir inte snittet så värst bra.
Men givetvis kommer SJ att tappa en del Skellefteresenärer om man inte kör någon buss för alla är nog inte beredda att åka buss till Umeå även om många gjorde så under TKAB-perioden.
Huruvida det tappet motsvarar kostnaden för att köra bussen är väl upp till SJ(AB) att göra en företagsekonomisk analys av ;)

/GL

Jona

Citat från: Jan skrivet 25 januari 2008, 22:54:03 PM

95% av gångerna jag sätt turer, om vi snackar 18:40 från Skellefteå så har den haft minst 25 resande. antagligen fler, ibland har dom precis rymts i en buss. Dokk har jag visserligen inte sätt bussen dagligen eller en 1 gång i veckan. Utan i medel 1 gång i månaden. Det bygger jag mitt antagande på.

Eftermiddagsturen har jag medföljt en gång personligen, då var den fullsatt mer eller mindre. men datummet var 22 december så det kan ha varit bidragande orsak, en storhelg. När jag däremot åkte med den 8 jan från tåget till Skl på morgonen så var det dag 2 efter skolan börjat, då var resande nere i drygt 20 st. 1 klev av på vägen, eller var dom 2. Hur som hällst. dom få gånger jag personligen sätt bussen har den varit mer än halvfylld.

Men säger Greger motsatsen så gäller det, för Greger jobbar själv i stan och ser antagligen bussen själv 5 dagar veckan. Eller kan våra iaktagande beröra avgående kvällsbuss i mitt fall och ankommande morgonbuss i hansis fall.

Hur som hälls, ska bli kul och se om bussanslutningen fortsätter efter att BAJS.... förlåt menar SJ AB tagit över.

Nu har jag läst, läst och återigen läst det Greger skriver och det verkar som han menar att turerna i mottsatt riktning alltså Skl - bst på morgonen och Bst - Skl på eftermiddeg/kvällen går tomma. Det stämmer med vad jag själv sätt. Frågan är dokk hur man ska lösa det. Bussen behövs bevisligen åt ena hållet och enklast är ju om den kör tillbaka också. 2 resande är ju bättre en noll, om man inte vill ha en buss stationerad i Bastuträsk. Dagtid kan den ju användas på andra linjer som utgår från skellefteå.

Nackdelen är ju dom få personerna som åker i motsatt riktning. Även om dom nu är 2 så är det ju så att finns inte turer förlorar man ju även dessa 2....

/J
MVH Filosofen Jona

Magnus

Vilken buss är det Veolia har kört med?

Krille

Citat från: Magnus skrivet 28 januari 2008, 13:09:09 PM
Vilken buss är det Veolia har kört med?

Någon av de man har stationerade i Skellefteå. 2356, 2136 tex.

/K

Ersa

Var det inte en gammal f.d Kustbuss med 7-segmentssiffror man körde på linjen förr?
Reprisbild önskas av den för mig okände fotografen. Var det Krille eller Jona?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.