Huvudmeny

Kistamässan

Startat av Peter Rost, 17 januari 2008, 01:33:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Är  det  tänkt  att  årets  Hjulmarknad  i  december  i  år  (om  det  blir  någon)  att  äga  rum  i  Kistamässan? Som  för  övrigt  är  under  uppbyggnad, och  öppnar  i  september.

Mvh
Peter

Martin J

Citat från: Peter Rost skrivet 17 januari 2008, 01:33:45 AM
Är  det  tänkt  att  årets  Hjulmarknad  i  december  i  år  (om  det  blir  någon)  att  äga  rum  i  Kistamässan? Som  för  övrigt  är  under  uppbyggnad, och  öppnar  i  september.

Mvh
Peter
Hej, det är nog inte fastställt ännu såvitt jag vet. Det troliga är väl att det kan bli i nya Kistamässan men vi får avvakta tills information kommer senare i år. Jag hoppas det löser sig.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Staffan Sävenfjord

Citat från: mjtag skrivet 17 januari 2008, 11:10:41 AM
Hej, det är nog inte fastställt ännu såvitt jag vet. Det troliga är väl att det kan bli i nya Kistamässan men vi får avvakta tills information kommer senare i år. Jag hoppas det löser sig.

Är det överhuvudtaget bestämt om det skall bli en hjulmarknad? Jag läste på någon museiförenings hemsida att hjulmarknaden alltmer spelat ut sin roll och att de ansvariga därför överväger att inte ha den varje år i fortsättningen. Men det kanske bara var en ursäkt för att de inte kunde köra sitt extratåg på hjulmarknadsdagen på grund av stora banarbeten.   

Martin J

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2008, 11:45:51 AM
Är det överhuvudtaget bestämt om det skall bli en hjulmarknad? Jag läste på någon museiförenings hemsida att hjulmarknaden alltmer spelat ut sin roll och att de ansvariga därför överväger att inte ha den varje år i fortsättningen. Men det kanske bara var en ursäkt för att de inte kunde köra sitt extratåg på hjulmarknadsdagen på grund av stora banarbeten.   
Det undrar nog många. Hjulmarknadens existens debatteras ju i Postvagnen lite då och då och det är väl vanligt att man börjar diskutera olika evenemangs överlevnad efter några år. Hjulmarknaden har ändå pågått i drygt 25 år, tror jag. Jag vet inte mer än alla andra men jag hoppas den blir av. Jag har dock inte hört något om att det inte ska bli nån i år. Förhoppningsvis blir den av, troligtvis i nya mässan i Kista men vi får se när information kommer i Postvagnen. Tills dess är det bara att vänta.

Björn Forslund

För Svof:s del var Hjulmarknaden ett nytt omsättningsrekord, trots att vi bara hade ett bord. Så Hjulmarknadens påstådda deklination är nog mest snack.

Martin J

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 januari 2008, 16:48:50 PM
Vår Svof:s del var Hjulmarknaden ett nytt omsättningsrekord, trots att vi bara hade ett bord. Så Hjulmarknadens påstådda deklination är nog mest snack.
Hej!
Får jag fråga vad deklination betyder?

Nico

Citat från: mjtag skrivet 28 januari 2008, 22:09:48 PM
Hej!

Tja, själv brukar jag i vissa sammanhang använda det ordet om sådant som avviker, avtar, försämras, minskar osv. Det beror som sagt på vilken kontext som det appliceras på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin J

Hejsan!
Lyfter upp den här tråden. För dom som inte vet är det sedan en tid tillbaka klart för årets Hjulmarknad. Den äger rum lördag 29e november i Frihamnshallen (magasin 9) i Frihamnen, Stockholm.

Dit tar man sig enklast med blåbusslinje 1 till just Frihamnen eller tunnelbanan till Gärdet, norra utgången.

Bifogare länkar till Hjulmarknadens & Frihamnshallens hemsidor.

http://hem.passagen.se/donj/hjm/

http://www.frihamnshallen.se/

JB

Citat från: mjtag skrivet 28 januari 2008, 22:09:48 PM
Hej!

Deklination är en himlakropps avstånd (i grader) från himmelsekvatorn, mätt längs deklinationscirkeln.

På engelska talar man också om "Magnetic declination", som på svenska kallas missvisning.

Men jag misstänker att det inte är någon av dessa betydelse som avses här...

/Jonas

Björn Forslund

Hej

Nej, eftersom Hjulmarknaden säkerligen för överskådlig framtid inte kommer att hållas på någon avlägsen himlakropp, så bör betydelsen av ordet "deklination" här tolkas som minskning, avtagande.