S.Ö.-Buss på Drottninggatan

Startat av Martin Maltkvist, 15 januari 2008, 22:12:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Som utlovat kommer nu mina bilder på den tidigare omnämnda Scanian.
Notera att den har en manuell växellåda vilket jag aldrig sett i någon annan Irizar PB, föraren nämnde att den var lite speciell men fick inte säga så mycket mer.

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

bjalle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2008, 22:33:30 PM
Bussen har en modifierad CS-låda

Trodde inte att den nya förarmiljön hade kommit så tidigt
Tycker den som var innan var mycket snyggare

Niklas Bygdestam

Det här med växellådan är inte första gången S.Ö.-Buss har något udda. De har även tidigare haft udda bussar. Bland annat har de haft Padane och det var inte vanligt i Sverige. Ibland kunde man se deras Padane i Uppsala då de bland annat kunde köra ersättningsbussar för tåg

Jag gillade faktiskt Padane, tyckte de var snygga på sitt speciella sätt :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 januari 2008, 22:41:31 PM
Det här med växellådan är inte första gången S.Ö.-Buss har något udda. De har även tidigare haft udda bussar. Bland annat har de haft Padane och det var inte vanligt i Sverige. Ibland kunde man se deras Padane i Uppsala då de bland annat kunde köra ersättningsbussar för tåg

Jag gillade faktiskt Padane, tyckte de var snygga på sitt speciella sätt :D

Den italienska karossen Padane var inte vanlig i Sverige. Enligt SBH har SÖ-Buss haft fyra Padane på Scania och Resetjänst Perstorp haft en på Mercedes. Dessutom hade SÖ-Buss en på Magirus-Deutz men det togs inte i trafik. 
Den här bilden har jag nog visat förr men det kan ju vara anledning att reprisera den:

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2008, 22:49:59 PM
Den italienska karossen Padane var inte vanlig i Sverige. Enligt SBH har SÖ-Buss haft fyra Padane på Scania och Resetjänst Perstorp haft en på Mercedes. Dessutom hade SÖ-Buss en på Magirus-Deutz men det togs inte i trafik. 
Den här bilden har jag nog visat förr men det kan ju vara anledning att reprisera den:

Roligt att se bild på dessa :D

Padane var inte ovanliga bara i Sverige. De brukade vara ovanliga utanför Italien. Det var mest i Italien som de fanns och det verkade vara mycket få som gick på export. Däremot fanns det i Italien hur många Padane som helst. Vart och vartannat bussbolag som hade turistbussar hade också Padane. Oftast brukade de ha chassi från Fiat/Iveco, men Mercedes var också ganska vanliga. Tror nästan att jag också såg en och annan med Scania där också på den tiden. På bilden ser man att det på bakrutan står vilka bekvämligheter bussen har som luftkonditionering och annat. Alla Padane i Italien hade detta på bakrutorna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jocke

Det var inte lite knappar på vänstra sidan där inte.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Robert Brink

När det gäller SÖ-Buss, så har det under många år varit två olika bolag! Det ena hemmahörande i Södertälje(Mölnbo)! Och det andra i Sollentuna. Dom har inte haft något gemensamt på senare år annat än att dom väl startades samtidigt av båda herrarna en gång i tiden!
SÖ-Buss i Sollentuna är det som kört med massor av udda bussar genom åren, bla eftersom ägaren själv är lite utav en bussmupp!
Ibland så glömde han nog bort att dom bussar han blev förälskade i, inte alltid fick så bra andrahandsvärde i Sverige...
SÖ-Buss i Sollentuna har nu upphört, Delfinbuss köpte upp bolaget och håller nu till på berget i Edsberg.

//R(som tidigare kört åt SÖ i Sollentuna)

Skalman

S.Ö.-Buss i Södertälje har ett mycket nära samarbete med Scania, som
också är deras överlägset största kund, både när det gäller busstrafiken
och limousineservicen. Därav följer att de lätt blir utvalda för
fältprov eller annan "försöksverksamhet".