Att slippa "skumpa" till Norrtälje

Startat av Dan Henriksson, 15 januari 2008, 17:24:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dan Henriksson


En skumpningsfri buss, eller vad säger ni? Fast man kan ju gärna få bli bjuden på skumpa under resans gång!  ;) :)

/Danne H

MGA


bjalle

Citat från: Dan Henriksson skrivet 15 januari 2008, 17:24:31 PM

En skumpningsfri buss, eller vad säger ni? Fast man kan ju gärna få bli bjuden på skumpa under resans gång!  ;) :)

/Danne H

Snygg bild!
Fast om jag skulle vilja åka en sån här i 7 mil på motorväg vette fan, här ska ju gå typ Carrus Star eller 9700

homer

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 januari 2008, 17:56:22 PM
här ska ju gå typ Carrus Star eller 9700

Behöva inga 9700:or, de räcker gott med vanliga normalgolvade 8500 eller 8700 som har 1 eller 2 trappsteg max

Frippe Fribas

Härlig bild Danne, jag har svårt att få bilderna att bli bra när det är så mörkt som på bilden.
Mina bilder har en elak tendens att bli väldigt gryniga nästan oavsett vilket ISO jag använder...
//Fredrik

Johan B

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 januari 2008, 17:56:22 PM
Snygg bild!
Fast om jag skulle vilja åka en sån här i 7 mil på motorväg vette fan, här ska ju gå typ Carrus Star eller 9700

Har aldrig riktigt förstått denna fasa för lågentré på motorväg. Under förutsättning att vägen inte är full med gupp och hålor så märker man inte direkt någon skillnad i komfort mellan ex Carrus Vega L och Carrus Vega. Finns inget behov av bagagerum tycker jag det vikigaste är att bussen är specad med vettiga stolar, AC och bälten. Skall det däremot köras på kostigar kommer saken i ett helt annat ljus.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 januari 2008, 17:56:22 PM
Snygg bild!
Fast om jag skulle vilja åka en sån här i 7 mil på motorväg vette fan, här ska ju gå typ Carrus Star eller 9700


Carrus Star eller 9700? Nej... :(

Det ska vara Van Hool, Irizar PB eller en Neoplan för detta :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan Hansson

Citat från: Dan Henriksson skrivet 15 januari 2008, 17:24:31 PM

En skumpningsfri buss, eller vad säger ni? Fast man kan ju gärna få bli bjuden på skumpa under resans gång!  ;) :)

/Danne H

Har han stannar på en motorvägsavfart för att ta upp passagerare!!! :o
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Karsten

Det var väl snällt? Eftersom skylten visar att de inte får promenera på motorvägen är det bra att de kan åka buss i stället. ::)

Krille

Citat från: Johan H skrivet 15 januari 2008, 20:57:52 PM
Har han stannar på en motorvägsavfart för att ta upp passagerare!!! :o


Vad är det för konstigt med det?
Finns väl massa såna hållplatser.

/K

bjorn_k

Citat från: Dan Henriksson skrivet 15 januari 2008, 17:24:31 PM
En skumpningsfri buss, eller vad säger ni? Fast man kan ju gärna få bli bjuden på skumpa under resans gång!  ;) :)

/Danne H
Inte särskilt skumpigt, men dåligt med benutrymme...speciellt i bak :(

Blue

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 januari 2008, 19:56:19 PM

Carrus Star eller 9700? Nej... :(

Det ska vara Van Hool, Irizar PB eller en Neoplan för detta :D

Nu svamlar du!  :)

Det ska vara bussar från Ulm, Setra alltså!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ersa

#12
Citat från: Johan H skrivet 15 januari 2008, 20:57:52 PM
Har han stannar på en motorvägsavfart för att ta upp passagerare!!! :o

Jajamen. Roslags-Näsbys E18-hållplats om jag inte ser fel. Linje 676 är en motorvägslinje och stannar nästan bara på hållplatser just på av/påfarter till motorväg/trafikled E18 förutom vissa hållplatser inne i Stockholms resp Norrtälje städer.

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 15 januari 2008, 19:46:20 PM
Har aldrig riktigt förstått denna fasa för lågentré på motorväg. Under förutsättning att vägen inte är full med gupp och hålor så märker man inte direkt någon skillnad i komfort mellan ex Carrus Vega L och Carrus Vega. Finns inget behov av bagagerum tycker jag det vikigaste är att bussen är specad med vettiga stolar, AC och bälten. Skall det däremot köras på kostigar kommer saken i ett helt annat ljus.

Motorvägslinje 676 har ett alternativ, nämligen 625:an som går på gamla vägen mellan Stockholm (nåja, Danderyd) och Norrtälje. Den trafikerar alla 676:ans hållplatser plus många fler och kan gott köras med lågentré. Men jag förstår inte vitsen med att köra lågentré precis överallt. På en motorvägslinje med få stopp (c:a ett stopp per mil) kan man gott använda lyft istället för Vegor. Eller låta vissa regelbundna lågentréavgångar vara utmärkta i tidtabellen.

Fredde

CitatEller låta vissa regelbundna lågentréavgångar vara utmärkta i tidtabellen.

Man har låtit märka ut dom som saknar lågt insteg istället på 676an..

---------------

Fordonskrav: Grund: Boggibuss med förhöjd komfort. Ledbuss med förhöjd komfort..
Övrigt: Blå stombusslinje. Lågentréboggi. Krav på flexibel förstärkning för att erbjuda sittplatsstandard.


Har man många som sitter som förfogande på denna linje, för att kunna uppfylla det sist nämda?

Vad är förhöjd komfort, enligt SL?

/F