Huvudmeny

Luleå bäst i Sverige

Startat av Krille, 14 januari 2008, 19:17:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik Sandström

Ja visst är det kul!!

Det är fjärde året irad nu.

LLT intar 10st förstaplatser av 21 möjliga i denna undersökning.

Här är fler länkar.

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=81115&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

http://www.sltf.se/fileupload/pressdok/080114%20bil%201%20kolbartabeller.pdf

Staffan Sävenfjord

Det är naturligtvis bara att gratulera LLT, som år efter år lyckas hålla sig i kvar toppen och ett memento till dem (bland annat jag själv emellanåt) som hävdar att kommunerna inte klarar att köra kollektivtrafik. Jag har för mig att Skelleftebuss också placerade sig högt förra året, men nu tycks de inte särredovisas. Å andra sidan ligger ju Västerbotten bra till på fjärdeplats, delad med Karlstadsbuss.
Jag har också just mejlat ett grattis till Karlstadsbuss. Delad fjärde plats med 78 procent är ju inte så dåligt med tanke på att de har ett helt nytt linjenät och det missnöje sådant ofta medför. Karlstad är dessutom bäst utanför Norrland.

Edit: Skall förtydliga att det är på listan över trafikhuvudmän som Karlstad kommer på delad fjärdeplats. I listan över städer kommer de på odelade tredjeplats.

Johan N

Grattis! Som inflyttad lulebo är jag inte alls förvånad att LLT placerar sig på första plats. Undersökningar brukar ju vara som dom är, men jag får lov att prisa lokalbussarna för både bra linjenät, bra turtäthet (lite för bra?) och vänliga förare. Hatten av :)

Ersa

Citat från: Patrik Sandström skrivet 14 januari 2008, 19:21:06 PM

Ja, här ser man ju på vilka punkter Umeå föll bort. Tydligen ska företaget informera resenärerna om olika saker, och det ska vara lätt att få kontakt med företaget. Tyvärr är det ju oftast huvudmannen som ansvarar för sådana saker, och i Umeå sitter de ansvariga ju 13 mil från staden som innehåller över hälften av den busstrafik de ansvarar för...

Man får bara gratulera Luleå!  :)

Jona

Citat från: Krille skrivet 14 januari 2008, 19:17:31 PM
På kollektivtrafik. Se länk nedan.

http://www.norran.se/sektion_c.php?id=7319665&avdelning_1=102&avdelning_2=0

/K

Läser man länken Krille hänvisar till så skriver Håkan Bergqvist och jag citerar delvis: Vår kapacitet räcker inte och det slår mot kvaliteten... – Vi måste sätta in flera och större bussar.

Slut citat

Fler förstår jag vad det betyder, men större bussar, vad menas där. Vad jag förstår är ledbussar uteslutna för redan när centrumhållplatsen på Smedjegatan planerades så nämndes det att ledbussar skulle få svårt och rymmas vid hållplatserna. Framför allt om linjerna ska ha gemensamma av-gångstider. Någon som vet lite mer vad som tänkts?

/J
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jona skrivet 14 januari 2008, 21:59:57 PM
Läser man länken Krille hänvisar till så skriver Håkan Bergqvist och jag citerar delvis: Vår kapacitet räcker inte och det slår mot kvaliteten... – Vi måste sätta in flera och större bussar.

Slut citat

Fler förstår jag vad det betyder, men större bussar, vad menas där. Vad jag förstår är ledbussar uteslutna för redan när centrumhållplatsen på Smedjegatan planerades så nämndes det att ledbussar skulle få svårt och rymmas vid hållplatserna. Framför allt om linjerna ska ha gemensamma av-gångstider. Någon som vet lite mer vad som tänkts?

/J

Dubbelledbussar på de linjer där det finns plats för sådana. Kanske dubbeldäckare på vissa regionallinjer.

Jona

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 januari 2008, 22:01:19 PM
Dubbelledbussar på de linjer där det finns plats för sådana. Kanske dubbeldäckare på vissa regionallinjer.

Fast detta avser väl LLT linjer, alltså lokala stadsbussarna. Har läst här på BS om dubbeldäckare tittats på för stadslinjerna i staden men vet inte vad man kom fram till. Antagligen att resande-utbytandet skulle ta för lång tid.

/J
MVH Filosofen Jona

Nico

Tja, och storstadsområdena hamnade som vanligt i botten. Inte för att jag är förvånad, men lite känns det som citatet av Benjamin Disraeli (som sedan gjorts mera berömt av Mark Twain) om vad statistik egentligen är... "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics" är gångbart här.

Inte för att jag säger att Västrafik eller Storstockholms Lokaltrafik är de mest lysande stjärnorna på kollektivtrafikhimlen, men nog borde det i många fall vara svårt att få jämförbara underlag. Det framgår även av artikeln där då SLTF:s VD påpekar att "...jämförelser får göras med stor försiktighet. Förutsättningarna för trafiken skiljer sig väsentligt och folk har olika förväntningar. Storstadstrafiken är mer intensiv och komplex...".

Att utnämna ett visst område till att vara bäst är här troligen till stor del en sanning med modifikation. I synnerhet om man ser på det här med statistik (som låg till grund för undersökningen) ur Disraelis perspektiv.  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Patrik Sandström

Citat från: Jona skrivet 14 januari 2008, 22:04:19 PM
Fast detta avser väl LLT linjer, alltså lokala stadsbussarna. Har läst här på BS om dubbeldäckare tittats på för stadslinjerna i staden men vet inte vad man kom fram till. Antagligen att resande-utbytandet skulle ta för lång tid.

/J
Det är västtrafik och Göteborg de talar om i det stycket av texten. Inte om Luleå.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jona skrivet 14 januari 2008, 22:04:19 PM

/J

Citatet du gjorde och som jag svarade på gjordes av Västtrafiks vd Håkan Bergqvist. Så det gällde sannolikt Göteborg, möjligen också Borås.

Jona

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 januari 2008, 23:28:42 PM
Citatet du gjorde och som jag svarade på gjordes av Västtrafiks vd Håkan Bergqvist. Så det gällde sannolikt Göteborg, möjligen också Borås.

Sorry, jag trodde ju självklart hela artikeln handlade om Luleå, missade detta. Beklagar.

/J
MVH Filosofen Jona

Ersa

För Umeborna kan VK meddela att "vi" kom lågt:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=161714

"Resenärerna vill ha information om bussen de tänkt åka med. När går den, varifrån och när är den vid min hållplats? Information via internet och mobiltelefon är något som inte finns i dag, menar Fredrik Forsell.

Men vad menar han här? Reseplanerare på internet samt nedladdning av tidtabeller till nya mobiltelefoner går ju redan.

Niklas Bygdestam

Det är intressant! Jag reagerade på att Uppsala hamnade väldigt lågt. Men jag undrar hur rättvis listan blir? Malmö eller Lund finns inte med i listan utan är tydligen ihopräknat med hela Skånetrafiken. Det gör nog att de kan få siffror som är bättre än de kanske egentligen förtjänar. Jag har nämligen inget bra intryck av framförallt Malmö och Lund när det gäller stadstrafik. Det hade kanske varit mer rättsvist om dessa städer hade haft siffror där de jämförts separat och inte inom hela Skånetrafiken

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 januari 2008, 21:54:27 PM
Det är intressant! Jag reagerade på att Uppsala hamnade väldigt lågt. Men jag undrar hur rättvis listan blir? Malmö eller Lund finns inte med i listan utan är tydligen ihopräknat med hela Skånetrafiken. Det gör nog att de kan få siffror som är bättre än de kanske egentligen förtjänar. Jag har nämligen inget bra intryck av framförallt Malmö och Lund när det gäller stadstrafik. Det hade kanske varit mer rättsvist om dessa städer hade haft siffror där de jämförts separat och inte inom hela Skånetrafiken

För den händelse du gjort samma misstag som jag gjorde från början: Det finns fyra listor. De två första avser huvudmän och är uppdelad på resenärer resp allmänhet. De två sista avser städer och samma uppdelning på resenärer och allmänhet. I de båda sista finns Malmö med men inte Lund. Och inte Borås heller för den delen.