Bussavgång från Sälenfjällen 04:30

Startat av Jonas1968, 14 januari 2008, 02:33:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas1968

Jag tittade in på Säfflebussens tidtabeller till Sälenfjällen och upptäckte då att Säfflebussen från sälen till Stockholm har avgångstid 04:30 från Hundfjället. Jag undrar verkligen vad som är vitsen med att lägga dagens enda buss på en sådan hemsk tid. Hur många är egentligen intresserade av att kliva upp ur sina sängar vid den tiden och åka hem? Varför inte senarelägga bussen några timmar så att man efter sin vistelse i sälen slipper gå upp i vargatimmen när man skall åka hem. Inte en chans att jag skulle välja Säfflebussen så länge som dom kör på sånna tider.

Marc

Visst kan det tyckas att tiden i Sälen är grym, men man måste tänka på vem som är den stora kundkretsen. Det är INTE ett par små skidåkare som reser mellan vecka 7 och 11 varje år, utan åretrunt resenärerna.
Främst de som nyttjar bussen för:
arbetspendling i området Sälen-Malung-Vansbro-Ludvika
de som reser till Stockholm och vidare ut i landet, samt
dagsresa med shopping till Stockholm.
För dessa grupper är nog dagens tidtabell ideal! :)

Magnus

Jag brukar faktiskt åka med den och jag tycker det är hur bra som helst att bussen går så tidigt, för då är man även framme tidigt och man kan ägna tiden på bussen till att sova istället för att sitta och inte göra nånting. 

Jonas1968

Citat från: Marc skrivet 14 januari 2008, 06:14:29 AM
Visst kan det tyckas att tiden i Sälen är grym, men man måste tänka på vem som är den stora kundkretsen. Det är INTE ett par små skidåkare som reser mellan vecka 7 och 11 varje år, utan åretrunt resenärerna.
Främst de som nyttjar bussen för:
arbetspendling i området Sälen-Malung-Vansbro-Ludvika
de som reser till Stockholm och vidare ut i landet, samt
dagsresa med shopping till Stockholm.
För dessa grupper är nog dagens tidtabell ideal! :)
Eftersom Säfflebussen inte tillåter lokalt resande inom enskilt län förutom Resor hela vägen mellan Ludvika och Sälenområdet så lär det inte vara mycket lokal arbetspendling på denna buss. Man kan visserligen pendla om man åker hela sträckan Sälen-Ludvika men denna resa tar nästan 3 timmar så det är nog lite väl långt för att pendla. Visst kan det vara bra om man skall resa till Stockholm men frågan är hur det kan löna sig att köra enda från Hundfjället även på tider då skidanläggningarna inte är öppna. Antalet bofasta i Hundfjället Tandådalen och Lindvallen borde vara ganska få. Konstigt att man inte låter bussen utgå från Sälens by då backarna inte är öppna.

Magnus

Går verkligen bussen året runt till Sälen? Jag hade för mig den bara gick till Ludvika när det inte är säsong i Sälen, men det kanske inte stämmer.

Jonas1968

Den finns i alla fall med i dom tidtabeller på Säflebussens hemsida som började gäller 1 oktober utan några förbehåll om att trafiken till Sälen skulle starta senare. 1 oktober är ju inga skidanläggningar öppna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 14 januari 2008, 14:01:26 PM
Eftersom Säfflebussen inte tillåter lokalt resande inom enskilt län förutom Resor hela vägen mellan Ludvika och Sälenområdet så lär det inte vara mycket lokal arbetspendling på denna buss. Man kan visserligen pendla om man åker hela sträckan Sälen-Ludvika men denna resa tar nästan 3 timmar så det är nog lite väl långt för att pendla. Visst kan det vara bra om man skall resa till Stockholm men frågan är hur det kan löna sig att köra enda från Hundfjället även på tider då skidanläggningarna inte är öppna. Antalet bofasta i Hundfjället Tandådalen och Lindvallen borde vara ganska få. Konstigt att man inte låter bussen utgå från Sälens by då backarna inte är öppna.

Enligt vad som stod i branschtidningarna för några år sedan är det Dalatrafik som inte tillåter Säfflebussen att ta med lokalresande inom Dalarnas län (med ovannämnt undantag). Säfflebussen skulle säkert vilja om de fick.

j-a

Den går från Sälenfjällen året runt,har gjort så under några år nu.

Ulf Broman

Vet någon hur omlopp och förarturer ser ut för denna linje?
Är det en speciell buss, som bor i Dalarna som kör turen, och förarna kör en dags tur och är ledig nästa (för jag antar att även om de skulle bo precis på Hundfjället, så är ledigheten från 23.15 till 04.30 väldigt kort)? Eller ingår bussen och förarna i omlopp med andra linjer? För länge sedan när jag tror att linjen bara gick till Ludvika så hörde jag att det var en underentreprenör i Ludvika-trakten som skötte hela linjen.

Magnus

Dom byter chaufför i Ludvika, så om man skulle gissa lite så det blir väl så att en chaufför kör Ludvika-Sälen sen några timmar rast, sen tillbaka till Ludvika igen. Det skiftet skulle inte jag vilja ha :) Jag tror det har varit samma buss/chaufförer varje gång jag har åkt, så det går nog inte ihop med några andra linjer.

Jag ska föresten åka den här turen imorgon :)