Gammal Helsingborg buss ?

Startat av Möllers, 14 januari 2008, 00:45:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Kollade på en sida då sog jag dom hade fått en buss av scania Fifty.
Då undrar jag om denna har kört på linje 220 innan nån som vet  ???

http://www.bustradecenter.com/ads.php?id=532

Bussmicke

Tveksamt, tycker mer det ser ut som en av dem som rullade i Uddevalla.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

jag sog den hade MLT färg i bussen så miss tänke jag det.

robbes

ja den har ju skånes lila klädsel på stolarna likaså den andra västtrafik blå som fanns på sidan

Möllers

sog det den andra hade ochså MLT lack kan gissa den har kört i Lund eller Malmö för den Normal buss.
Finns den kvar i Stockholm det var en Scania ALB som kom ifrån skåne tror det var Helsingborg den hade med MLT kör den än eller är på skroten  ???

Jeppe Hagelbäck

Ödåkra/Arriva 121-124/6121-6124 såldes till Orusttrafiken år 2000.
Detta bör vara en av dessa.
En av den ägs i dag av Vänersborgs Linjetrafik.
De andra tre är regade på Orusttrafiken Halmstad.

Edit: För att svara på den ursprungliga frågan så var dessa placerade i Höganäs/Helsingborg/Landskrona.

Möllers

Tack Jeppe.
Dom hade bara den scania boggie MLT Lila i skåne som körde i linje 220.
Fanns inga andra boggie av Fifty bussen vad jag vill minnas  ???
Hur blev det med Orusttrafiken 7257 blev den st gul innan har inte sett den bussen på bild på lägge.
Den var skadad med blev den hell innan.
Jag åkte med den mycket i Landskrona innan hos Orusttrafiken var mycket skön buss åka i  8)

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Mattias Möller. skrivet 14 januari 2008, 01:08:36 AM
Tack Jeppe.
Fanns 12 st (121-132) dessa utgjorde "stommen" i X220-trafiken. Förstärkningsturer kördes med lite av varje, bl.a. gamla Flygbussar från Stockholm och Volvoledbussar från Östergötland, även den korta modellen av Carrus Fifty användes.

Möllers

Jag åkte med 7257 på linje 220 en gång minns jag.
Sen swebus körde linje 220 var den volvo Vega sen om extra bussarna var då som.
Volvo system ledbuss/normalbuss jag åkte med normal bussen ifrån Helsingborg.
Sen var det en Volvo B10M Boggie av ST Gul.
O Volvo 8700LE den åkte jag med ochså.
Sen var det en Volvo 8500 ledbuss som kom med i Landskrona av ST Gul mycket snygg buss.
Kanske gammla Volvo B10M Ledbuss tror jag kom ochså i stan på linje 220 vad jag vill minnas.
Och nu kör det bara MAN på linjen.

Möllers

Då finns linje 132an av av mina favorit linjer i Landskrona.
På den linjen kör det så oliga bussar på den linjen det som är skoj med den linjen 132an.
För var det ofta Scania aabernraa körde på den linjen ochså Volvo system av MLT lila det minns jag körde mest volvo System.
En gång kom en gammal buss på den linjen var en Volvo B10M eller B10R av ledbuss den var vit röd o blå så snygg den var bussen i den lacken den kom en gång på den linjen.
Sen nu dom gula kom kör det mest Volvo 8700 Volvo Vega på den linjen.
Kör ochså Volvo NL och MB Citaro och Volvo System Ledbuss/Normal buss med.
Undrar ner dom ska köpa nya bussar till linjen 132an.
Då blir det säkert MAN ochså men hoppas inte det jag hoppas det blir Volvo 8500 Boggie eller Ledbuss  :o

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Mattias Möller. skrivet 14 januari 2008, 01:08:36 AM
Tack Jeppe.
Hur blev det med Orusttrafiken 7257 blev den st gul innan har inte sett den bussen på bild på lägge.
Den var skadad med blev den hell innan.
Jag åkte med den mycket i Landskrona innan hos Orusttrafiken var mycket skön buss åka i  8)

Orusttrafiken köpte "7257" från Arriva år 2000. Den placerades då i Henån och fick invnr 157. Behov av extrabuss uppstod dock i Landskrona och eftersom 157 inte hade lackats om till Västtrafikblått, så passade det det bra att flytta denna buss söderut. Orust Landskrona använde radioprefixet "7" framför invnr, men i Skånetrafikens radiosystem fick Orust endast använda 72-serien. Således fick bussen nr 7257 i Skåne. På pappret hette den dock 157. Bussen flyttades till Trelleborg år 2004 och kom åter till Arriva när de tog över Orusttrafikens verksamhet i Skåne . I februari 2005 hade den närkontakt med ett träd och togs ur trafik. Den stod länge uppställd i Trelleborgsdepån. Sist jag såg den stod den i krockat skick på Arrivas uppställning i Helsingborg. Den lackades aldrig gul.

Möllers

Då ha bussen stod stilla i 3 år för ingen nytta då  :-\
hoppas att bussen blir fixas om den blir det blir den ST Gul var kommer den köra sen då.
Hoppas det blir linje 217 240 241 242 men tror jag inte.

Walter

Citat från: Mattias Möller. skrivet 14 januari 2008, 01:37:30 AM
Då ha bussen stod stilla i 3 år för ingen nytta då  :-\
hoppas att bussen blir fixas om den blir det blir den ST Gul var kommer den köra sen då.
Hoppas det blir linje 217 240 241 242 men tror jag inte.

Nej en buss som står still i x antal år och som redan är så gammal gör man inget åt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

frigge

Och så här såg ödåkras carrus-boogies ut från början.
aes661 på premiärturen, någon månad innan trafiken på 220 drog igång.