Någon som har bilder på gasbussar?

Startat av Johan Hansson, 13 januari 2008, 22:56:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Lägg gärna upp bilderna under detta ämne.
Saknar dock bilder på gasbussar själv.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Martin Maltkvist

Citat från: Johan H skrivet 13 januari 2008, 22:56:34 PM
Lägg gärna upp bilderna under detta ämne.
Saknar dock bilder på gasbussar själv.
Jag bidrar med reprisbilder på två av tre varianter som förekommer i Eskilstuna:

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Frippe Fribas

Det var klent med svar i denna tråd, så jag gör en ansats så får vi se om fler hakar på:

Jag har betydligt fler bilder, men kommer inte åt dem eftersom jag sitter på jobbet just nu...
//Fredrik

c007

En gemensam nämnare för alla dessa gasbussar är självklart snygga bilder!

Men, gemensamt är också, att dessa dras med stora problem. Vid besök i städer utanför Göteborg, kan man konstatera samma problem med drivlinan som hos GS. Det "bluddrar" och rycker om motorn, med olidligt högt ljud, och på Volvos gasbussar är de många och ryckliga växlingarna typiskt. Motorn går så varmt, att ventiler och rör bränns sönder, likaså bränns smuts och rost fast på plåtarna m.m.

Synd, på så snygga bussar...

Martin Maltkvist

Citat från: c007 skrivet 15 januari 2008, 23:13:37 PM
En gemensam nämnare för alla dessa gasbussar är självklart snygga bilder!

Men, gemensamt är också, att dessa dras med stora problem. Vid besök i städer utanför Göteborg, kan man konstatera samma problem med drivlinan som hos GS. Det "bluddrar" och rycker om motorn, med olidligt högt ljud, och på Volvos gasbussar är de många och ryckliga växlingarna typiskt. Motorn går så varmt, att ventiler och rör bränns sönder, likaså bränns smuts och rost fast på plåtarna m.m.

Synd, på så snygga bussar...
Den f.d göteborgaren Veolia 3632 verkar ha drabbats av bluddersjukan efter att jag lyssnat till dess motor och vid ett tillfälle idag startade den inte på första försöket men det kanske har andra orsaker.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

c007

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 15 januari 2008, 23:26:13 PM
Den f.d göteborgaren Veolia 3632 verkar ha drabbats av bluddersjukan efter att jag lyssnat till dess motor och vid ett tillfälle idag startade den inte på första försöket men det kanske har andra orsaker.

*Bluddersjukan*, gott uttryck!  ;)

Veolia 3632 har gått hos Swebus i Göteborg så vitt jag vet. Problemen med start är också vanligt, och ibland krävs både en- och flera omstarter innan bussen överhuvudtaget rullar. Möjligen kan dessa bussar gå riktigt rent när dom har servats, men det håller i regel knappt 1 vecka, sen är problemet tillbaka. I Göteborg finns hos GS 948-951 som tidigare gick hos Swebus, och av samma modell som din första bild. Dessa upplever jag som värre, även om efterföljande generation dras med samma problem.

Martin Maltkvist

Citat från: c007 skrivet 15 januari 2008, 23:32:46 PM
*Bluddersjukan*, gott uttryck!  ;)

Veolia 3632 har gått hos Swebus i Göteborg så vitt jag vet. Problemen med start är också vanligt, och ibland krävs både en- och flera omstarter innan bussen överhuvudtaget rullar. Möjligen kan dessa bussar gå riktigt rent när dom har servats, men det håller i regel knappt 1 vecka, sen är problemet tillbaka. I Göteborg finns hos GS 948-951 som tidigare gick hos Swebus, och av samma modell som din första bild. Dessa upplever jag som värre, även om efterföljande generation dras med samma problem.
Jag repriserar en ljudklipp från förra året, inspelat från ovanstående buss.
Bluddersjukan
Låter övriga gasbussar av samma märke likadant?
Niclas Rosenius har skrivit lite om hur det är i Uppsala men jag vet inte om detsamma gäller för Eskilstuna.

Hälsningar
/Martin

Simon A

Gasbussarna i Uppsala(neoplaner) är också väldigt bluddriga och låter allt annat än bra. Det är inte ovanligt att bussarna kräver flera omstarter ibland här också. Värsta som jag sett var när jag åkte bil med pappa uppför Carolinabacken med en gasbuss framför oss som lade av uppe vid krönet av backen trots att den kom i fart. Efter att ha startat om den kom den som tur var iväg igen.

//Simon

Björn Ax

Citat från: Simon A skrivet 16 januari 2008, 16:27:43 PM
Gasbussarna i Uppsala(neoplaner) är också väldigt bluddriga och låter allt annat än bra. Det är inte ovanligt att bussarna kräver flera omstarter ibland här också. Värsta som jag sett var när jag åkte bil med pappa uppför Carolinabacken med en gasbuss framför oss som lade av uppe vid krönet av backen trots att den kom i fart. Efter att ha startat om den kom den som tur var iväg igen.

//Simon

Ja detta kan också vara vissa chaufförer som inte startar dessa bussar som man ska göra.

Våra gasbussar ska först stå på tändning minst 1 minut sen ska bussen stå på tomgång minst 1 minut utan att gasen vidröres.

Detta gör inte vissa chaufförer och då går det jättebra att köra tills dess att man är tvungen att stanna vid ett rödljus eller nån backe och då stannar dom och går förhoppningsvis att starta men inte alltid.

// Hamre

Oskar A

Jodå, nog känner man igen sig. Jag åkte precis med GUB 140 (Neoplan 4016 G) som bluddrade på ganska bra. Precis som Niclas skrivit i det ovan länkade inlägget så har det mycket med gaskvalitén att göra. Ska tillägga att de nya gasbussarna inte alls är lika känsliga på den punkten.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

c007

Ja, när vi nu är inne i rätt ämne så... med en ljudlig suck blev det idag tvärstopp för en av GS gasleder i serie 948-951, och då hade bussen en rejäl försening i tidtabellen. Jag förstår inte hur Volvo, som är en stor busstillverkare, kan göra sånt skräp till bussar.

Oskar A

Tänkte att jag skulle bidra med lite bilder i tråden också. Här följer bilder på en gasbuss av varje leveransomgång. 

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.