Den 15 september försvinner

Startat av robbes, 13 januari 2008, 11:18:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Tråkigt med en epok som går i graven, även om det säkert är totalt välbehövligt.
Modern busstrafik och gamla anläggningar passar ju knappast ihop med varann.

Jag började 1990 på ML i Malmö, och var med på tiden då dom gamla spårvagnshallarna fanns kvar, vilka nu sedan några år är rivna och ersatta med ramper.
Hallarna var ju inte anpassade för moderna bussar, och tro mig, det var trångt när man skulle ut och in med 260 breda ledbussar. De spåren som låg längst till vänster på baksidan vid inkörningen kunde inte användas, då det blev för snäv vinkel för ledbussar, och kom man inte precis rätt i det alldeles vänstra så var man o tuggade på porten om man inte passade sig, som ju veks utåt.

Uffe

Walter

Så man har övergivet tanken på ett gemensamt garage för alla bussar i Hyllie? Swebus anläggning vill man ju också flytta på från politikerhåll då även den numera ligger i tätbebyggt område.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Magnus

Nu blir det lite offtopic men det står i artikeln att det är dåliga bussförbindelser till platsen och att det inte är något att göra åt eftersom Skånetrafiken sköter den biten. Men om ett företag t.ex. vill köra en pendlarlinje i egen regi, kan länstrafikhuvudmännen stoppa det då? Även om företaget står för kostnaderna? Fast Veolia kanske inte tycker det är värt så mycket i det här fallet.

bastuper

En kortege på 130 bussar vore ju kul att få se..... ;D

Ersa

CitatDet stora problemet med den nya arbetsplatsen är att bussförare och annan personal måste ta bilen dit. Det är dåligt med bussförbindelser och det kan inte Veolia påverka trots att företaget står för halva stadstrafiken. Skånetrafiken beställer servicen och bestämmer hur den ska fungera.

Något som tyvärr är alltför bekant från t.ex Umeå. Dvs ingen busslinje till bussgaraget(!)  >:(
Men borde inte Arriva och Veolia kunna köra gemensamma personaltransporter på regelbundna tider mellan centrum och garaget? Då blir det ju lite mer kommunikation och gemytlig stämning förarna emellan.

MattiasJ

så funkar de i helsingborg.. är de en arriva vagn som kör personalbuss så kan de lätt hoppa en swebus förare eller en bergkvarabuss förare.. och ibland kommer en swebus vega och plockar upp de olika förarna från de olika bolagen.. trevligt !

blubb

Citat från: Walter skrivet 13 januari 2008, 15:03:30 PM
Så man har övergivet tanken på ett gemensamt garage för alla bussar i Hyllie? Swebus anläggning vill man ju också flytta på från politikerhåll då även den numera ligger i tätbebyggt område.

Planerna på en stordepå i Malmö har för tillfälllet lagts på is. Malmö kommun vill bygga bostäder i området så Veolia får flytta på sig. Samma sak gäller även Swebus depå där kommunen också vill bygga bostäder. Så frågan är inte om denna lösning med att flytta till Volvo är en tillfällig lösning på problemet.

Det finns en busslinje ute dit, 133an stannar vid Spillepengen och man får gå ett par hundra meter..

bjalle

Citat från: MattiasJ skrivet 15 januari 2008, 01:05:55 AM
så funkar de i helsingborg.. är de en arriva vagn som kör personalbuss så kan de lätt hoppa en swebus förare eller en bergkvarabuss förare.. och ibland kommer en swebus vega och plockar upp de olika förarna från de olika bolagen.. trevligt !

Mer om detta kan ju vår Arriva, Helsingborg förare här på forumet berätta ju!

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 14 januari 2008, 22:31:26 PM
Något som tyvärr är alltför bekant från t.ex Umeå. Dvs ingen busslinje till bussgaraget(!)  >:(
Men borde inte Arriva och Veolia kunna köra gemensamma personaltransporter i regelbundna tider mellan centrum och garaget? Då blir det ju lite mer kommunikation och gemytlig stämning förarna emellan.
Linje 13 i Eskilstuna passerar väldigt nära garaget och vid hållplatsen sker avlösningar så förarna inte behöver åka ända in till Fristadstorget.
Under praktiken har det har hänt att jag fått åka nästan ända till dörren då det finns en förare som ibland svänger förbi tx och  hämtar kaffe (eller något annat drickbart).
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Erol

Apropå avlösningstransport så mötte jag när jag var i Eskilstuna två Kangoos, varav ena märkt Veolia (9988?) och en som var märkt Connex..

Martin Maltkvist

Citat från: Erol skrivet 15 januari 2008, 18:59:23 PM
Apropå avlösningstransport så mötte jag när jag var i Eskilstuna två Kangoos, varav ena märkt Veolia (9988?) och en som var märkt Connex..
Får undersökas noggrannare, jag har bara räknat till en enda Kangoo i Eskilstuna och den har regnr TKX744 med inv.nr 9888, jag har dessutom fångat den i både Connex- och Veoliauniform.
Den 19/10-07:

Den 17/11-07:

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Erol

Stämmer det var 9888, men sen gick den en i Connex gulblåa färg också.

Martin Maltkvist

Citat från: Erol skrivet 15 januari 2008, 21:03:49 PM
Stämmer det var 9888, men sen gick den en i Connex gulblåa färg också.
Jag har aldrig sett en Kangoo i en gulblå färg men är det inte en Skoda du syftar på?
I såfall får jag hålla utkik efter en fransos i ovan nämnda färger.

Hälsningar
/Martin

Erol

kan kolla nästa gång jag är inne också.. mötte denna bil på mått johansson vid ca 12.30-12.45....