Dubbeldäckare till Finspång och Motala

Startat av Ted Selander, 13 januari 2008, 09:45:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Hittar inte så mycket här på forumet om Östgötatrafikens dubbeldäckare. Hur har de fyra hittillsvarande bussarna fungerat? Går de fullsatta? Vad tycker resenärer och förare?

Nu verkar den senaste leveransen vara på gång:

http://www.ostgotatrafiken.se/templates/ListPage____10502.aspx

/Ted

Volvotoken

Citat från: Ted S skrivet 13 januari 2008, 09:45:49 AM
Hittar inte så mycket här på forumet om Östgötatrafikens dubbeldäckare. Hur har de fyra hittillsvarande bussarna fungerat? Går de fullsatta? Vad tycker resenärer och förare?

Nu verkar den senaste leveransen vara på gång:

http://www.ostgotatrafiken.se/templates/ListPage____10502.aspx

/Ted
Hej kan mest svara för Stångåbuss 2 st dubbeldäckarem, som har fungerat bra dock med mindre irreterande småfel, bla krånglande varningslampor för luckor, luftläckor som inte går att hitta, felaktig konstruerad spännare till ac rem mm. Det största felet var dock att förarplatsen var på tog för liten vilket gjorde att normalbyggda 50 åriga chauförer inte fick plats. Därför fick väggen mellan förarplats och den främre trappan sågas upp för att man ska kunna flytta stolen bak ca 7 cm extra.

Det negativa jag har hört från passagerare är att dom tycker att lastning och lossning tar för lång tid vilket också chauförerna håller med om, annars är uppfattningen att går dom förvånansvärt stadigt och att komforten är i turistbuss klass både uppe och nera.

Som sagt så är den första av tre nya dubbeldäckare levererad denna gick nu till Orusttrafiken och ska trafikera Norrköping-Finnspång  och var i trafik from förra veckan dock såg jag den gå på linje 49 några dagar förra veckan så troligen har någon av dom första dubbeldäckarna gått på Finnspång.

Nästa DD ska lev till Stångåbuss under nästa vecka och ska börja trafikera Linköping-Motala from 28/1  blir då Linje 63 05.30 och 07,43 från Linköping och 06,35 Från Mariebergsgård (Motala)  samt linje 52 08,05 från Mariebergsgård (Motala)  Vet ej ännu hur den går på em men kan återkomma med det senare..

Dom nya DD är bygda av Helmark och var lovade att lev i Okt men har som sagt inte blivit klara i tid  anledningen har jag egentligen ingen aning om men en gisssning är att Helmark lovat mer än vad dom kunnat hålla snarare än att det uppstått problem som försenat bygget, dock är detta min högst personliga gissning..

Precis som dom gamla DD är dom 4,25 vilket varit ett krav från ÖTraf vilket gjort att det inte gått att bygga på Volvo då  Volvo inte har något chassi som det går att bygga så höga bussar på med aceptabelståhöjd på båda planen därför är även dom nya DD bygda på Scania. den största skillnaden  mellan dom nya och äldre är att den främre trappan nu finns på den högrasidan direkt bakom den främre dörren, detta pga att få ett bättre utrymme på förarplatsen...

Lovar att återkomma med detaljerade bilder så snart det dykt upp någon DD på jobbet



Jan

Frågan om DD vara eller inte vara kan det snackas om i evigheter. Notrrlandskustens DD har inte varit populära då hastigheten måste säkas vid kraftig vind. Detta gör förseningar som är mindre populära. Nej ledbussar med fast 3.e axel ger en fin komfort till samtliga i bussen.
I branschen i 40 år

Volvotoken

Citat från: Jan skrivet 13 januari 2008, 12:04:17 PM
Frågan om DD vara eller inte vara kan det snackas om i evigheter. Notrrlandskustens DD har inte varit populära då hastigheten måste säkas vid kraftig vind. Detta gör förseningar som är mindre populära. Nej ledbussar med fast 3.e axel ger en fin komfort till samtliga i bussen.
Dom problemen har inte alls funnits i Östergötland faktiskt har det varit väldigt få gånger som bussarna har behövt sänka farten  och då endast gett mindre förseningar, även "vanliga" bussar måste ju sänka farten då vädret och väglaget blir sämre.

Ledbuss som ett allternativ till DD på expresslinjerna i Östergötland är inget allternativ då  kravet om låggolv finnns vilket tar för många sittplatser i en ledvagn, skillnaden mellan en 15m buss och en ledvagn är alltså för liten  ca 55 mot 65 sittande passagerare att gämföras med ca 90 sittande i dubbeldäckarna som går i trafik i Östergötland

Peter Öden

Hej !

Fredag den 4 januari ska visst den första Helmark DD satts i trafik hos Orusttrafiken.
Preliminärt ska Stångåbuss få sin i slutet på denna månad. Sedan återstår ytterligare
en vagn till Orusttrafiken.

Mvh Peter Ö

Anders Lundén

Citat från: Peter Öden skrivet 13 januari 2008, 12:55:06 PM
Hej !

Fredag den 4 januari ska visst den första Helmark DD satts i trafik hos Orusttrafiken.
Preliminärt ska Stångåbuss få sin i slutet på denna månad. Sedan återstår ytterligare
en vagn till Orusttrafiken.

Mvh Peter Ö

Ingen som har bild, eller i alla fall något reg-nr o inv.nr på nya Orustbussen?
// Anders