Några gamla i SJ färger

Startat av Fredrik Mattsson, 13 januari 2008, 01:12:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson

Volvotoken

Nu blir jag förvirrad!   Det står Linköping på Bussen men bilderna är från Roslagsgrillen i Östhammar någon som kan förklara?

Christian Ljunggren

Citat från: Volvotoken skrivet 13 januari 2008, 01:32:22 AM
Nu blir jag förvirrad!   Det står Linköping på Bussen men bilderna är från Roslagsgrillen i Östhammar någon som kan förklara?

Har för mig att jag har sett bilden i någon Bussnytt eller Färdskrivaren för flera
år sedan och vill minnas att bussen körs i transport till någon exporthamn för just export. Men det kan nog Fredrik berätta om, gissar jag.

När det gäller 2074, så kan ögonkännarna notera att klädseln på stolarna inte är orginal för denna modell. Det är omklädda fällbara stolar från någon Van Hool, som monterades in i stället för de fasta linjeturist-stolarna som tidigare satt i den.
Detta gjordes då bussen var stationerad i Järpen (från lev-juni 1989) för att den skulle få användas på militär veckoslutstrafik, då fällbara säten hade blivit ett krav. Oftast körde SJ Järpen mellan Östersund och Avesta.
Sista tiden kördes med 2331, 2766 eller 2893. 2893 kunde lånas från Sveg mot 2766 ibland.

/Christian

Janne Rickman

Citat från: Volvotoken skrivet 13 januari 2008, 01:32:22 AM

Bussen är på väg österut, tittar du ordenligt så har bussen inga svenska nummerplåtar.

/Janne

Niklas Bygdestam

Underbart med lite nostalgiska SJ-bussar! Speciellt med trevliga ledade Van Hool :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 13 januari 2008, 01:12:54 AM
fd. SJ 2131 -> Lita 5244

Hej Fredrik.
Både 2287&2564 ser ut att var utan chaufför vid fototillfället.
Var det du själv som var på väg mot någon exporthamn vid resp. tillfälle?/Ulf

Bussmicke

Ulf, man behöver Inte citera Alla bilderna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Mattsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 januari 2008, 21:15:39 PM

Hej Fredrik.
Både 2287&2564 ser ut att var utan chaufför vid fototillfället.
Var det du själv som var på väg mot någon exporthamn vid resp. tillfälle?/Ulf

nej, bilderna är väl tagna någon gång i början av 90 talet.

Niclas Rosenius

Citat från: Janne Rickman skrivet 13 januari 2008, 09:49:19 AM
Bussen är på väg österut, tittar du ordenligt så har bussen inga svenska nummerplåtar.

/Janne

Har för mig att flertalet bussar som exporterades på den tiden gick via Hallstavik och ut ur landet.

//Niclas

Peter C

Säkert en dum fråga för er som kan allt om bussar... Men hur mkt får en ledbuss väga?

Peter C

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2008, 14:59:05 PM
Får?  i teorin kan den väga 3x10 ton eftersom det är tillåtet axeltryck, normalt sätter axlarna andra nivåer men totalvikter kring 24-27 ton är normala

På BK1 väg får en ledbuss väga maximalt 28 ton.

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2008, 16:56:49 PM
Hur kommer du fram till det? Är det i bruttoviktsbestämmelserna??

I teorin kan axeltrycket uppgå till max 3x10 ton på BK2 väg och 2x10 + 1x 11,5 ton på BK1 väg om jag tänker rätt, i praktiken kan man ju inte utnyttja detta på grund av begränsad bärighet på framaxlar.

//Lars

Ja sån är lagen. Treaxlig ledvagn max 28 ton på BK1.

Edit: Se här: http://www.vv.se/templates/page3____1618.aspx

Pickos

Citat från: RoTe skrivet 14 januari 2008, 21:44:18 PM
Ja sån är lagen. Treaxlig ledvagn max 28 ton på BK1.

Edit: Se här: http://www.vv.se/templates/page3____1618.aspx

Ah, där är den sidan jag letade efter igår. För att få reda på maximal bruttovikt på BK2- & BK3-vägar måste man alltså känna till axelavståndet mellan första och sista axel på fordonet.
1:a Korinthierbrevet 10:15