Två brandhärjade VL-bussar

Startat av Robert, 12 januari 2008, 19:56:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert

På kort tid har två VL-bussar brunnit. Den ena är 612, som började brinna i elskåpet, ovanför förarplatsen. Bussen stod parkerad i Västeråsdepån när branden utbröt. Den andra bussen är 632 och den började brinna i Fagerstadepån, efter att bromsen på vänster bakhjul låst sig och blivit överhettad. Här är några bilder som jag tagit med min mobilkamera. Ursäkta den dåliga bildkvalitén!

Niclas Rosenius

Hej!

Hur stora var skadorna inne i 632?

Såg från mitt håll att vara en del i alla fall.

Sedan hur mycket var i 612?

//Niclas

Robert

I 632 var det ju mest utbränt ovanför vänster bakhjul och runt omkring, eftersom branden startade där. Men hela bussen är kolsvart av sot inuti och en del fönsterrutor har gått sönder. I 612 har det bara brunnit i elskåpet, men även här är hela bussen svart inuti. Den bussen skulle ändå skrotas i vinter, så det var ingen större katastrof. Men 632 tror jag skulle gått något eller några år till, om inte detta inträffat.

Niclas Rosenius

Citat från: Robert skrivet 12 januari 2008, 21:18:40 PM
I 632 var det ju mest utbränt ovanför vänster bakhjul och runt omkring, eftersom branden startade där. Men hela bussen är kolsvart av sot inuti och en del fönsterrutor har gått sönder. I 612 har det bara brunnit i elskåpet, men även här är hela bussen svart inuti. Den bussen skulle ändå skrotas i vinter, så det var ingen större katastrof. Men 632 tror jag skulle gått något eller några år till, om inte detta inträffat.

Tack för svaret så snabbt.

Ja, det blir ju en hel del rökskador vid sånna här bränder tyvärr. Vet ju hur GUB 156 o 262 såg ut inne efter sina bränder. Men som tur var vid dessa tillfällen så gick det att rusta dom eftersom bränderna inte tog sig så mycket in i bussen utan bara röken.

//Niclas