Politiker kritisk till att busschaufförer får del av skadestånd

Startat av Maven, 12 januari 2008, 19:20:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

"UMEÅ. Länstrafiken vill ge 30 000 kronor till Umeås bussförare efter problemen med det nya biljettsystemet.
– En muta, tycker en styrelseledamot."

http://www.folkbladet.nu/2008/01/12/politiker-kritisk-till-att-busschaufforer-far-del-av-skadestand/#comment-53612

yngrot

Undra om Västtrafik skulle göra så??  För vi har ju lidit en hel del.. :( ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Om man regelmässigt delade ut pengar som plåster på såren efter misslyckade omorganisationer och liknande så skulle väl bussförare vara ett av de bäst betalda yrkena i riket, måhända något oförtjänt. Hur det kan bli en muta övergår dock mitt förstånd! Rent teoretiskt skulle förstås bussförarna kunna hota med massuppsägning om de inte får en massa pengar, men det är ju i så fall en helt laglig förhandlingsmetod. Då borde det rimligen vara lika lagligt för arbetsgivaren att erbjuda dem pengar i förebyggande syfte.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 15 januari 2008, 02:28:06 AM
Om man regelmässigt delade ut pengar som plåster på såren efter misslyckade omorganisationer och liknande så skulle väl bussförare vara ett av de bäst betalda yrkena i riket, måhända något oförtjänt.

Observera dock att vad det gällde här var pengar till bussförarnas personalförening och inte något slags bonus på lönen. Men inte jag heller kan få det till en muta. Det är väl som det står i kommentaren till den länkade artikeln bara rätt att de som står i frontlinjen får något slags kompensation.

Jo

Jag ställer mig också på dne sida som tycker det verkar konstigt att man kan få detta till en muta. Dock är jag tveksam till nyttan med att ge personalföreningen pengar för det nya biljettsystemets införande och misslyckande. Sådana medel borde då istället utdelas då man uppfyller olika mål eller lyckas med något och inte tvärtom. Nu beskyller jag naturligtvis inte förarna för misslyckandet men jag tycker ändå att det är lite omvänt med denna konstruktion.

Ersa

Saken är den att det upplevs på följande vis av förarna:
Visst, det kommer in pengar, men samtidigt vill ingen ta på sig ansvaret, ingen ursäkt kommer från något håll, varken till förarna eller passagerarna och än har ingen förare sett en enda anställd på Länstrafiken komma ner till förarna här i Umeå för att förklara sig. När problemen var som störst tillkallades biljettmaskinstillverkaren "CPT Nordic" upp till Lycksele för ett möte med Länstrafikens personal. Det fick alla förare att fråga sig varför man inte kunde ha mötet på den ort där alla de nya biljettmaskinerna finns, dvs Umeå. Det upplevs som att ingen i Lycksele vill lyssna till förarnas åsikter och förslag. Att enbart skeppa ner "fikapengar" ses då som lite märkligt.

Då mer än hälften av Länstrafikens busstrafik numera finns inne i Umeå tätort frågar sig allt fler förare och resenärer om det är så logiskt att man fortfarande har kvar huvudkontoret i Lycksele. Att aldrig få tag i en ansvarig är nog en av sakerna som kraftigt drar ner resenärernas betyg för Umeå stadstrafik.