Huvudmeny

Klassisk vy

Startat av Lars-Henrik Larsson, 12 januari 2008, 16:06:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Henrik Larsson

Tynningöbussen vänder vid Höganäs brygga. Sommaren 1976.

Staffan Sävenfjord

Mycket läckert. Och något som man sett ofta från Waxholmsbåten. Bussen backar så att hela baköverhänget hänger ut över kanten. Det syns inte på bilden men man fick ta bort den översta plankan i staketet för att det skulle lyckas.
I regel gick det till så att bussen körde ned till bryggan, släppte av resande och backade sedan i full fart upp för att utföra den halsbrytande övningen. Så upp i kurvan och sedan backade den tillbaka ned till bryggan i om möjligt ännu högre fart.
Sommartid bestod förarens uniform understundom av badbyxor.
Fast det är väl inte Rindöbussen utan Tynningöbussen.

Lars-Henrik Larsson

Jo, Tynningöbussen är det förstås! Jag visste faktiskt inte att bussen backade ned igen. I det läget var båten ute på fjärden och bussen ur sikte.

Niklas Bygdestam

Tänk om bussen skulle backa för långt... :o
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Henrik Larsson skrivet 12 januari 2008, 16:20:31 PM
Jo, Tynningöbussen är det förstås! Jag visste faktiskt inte att bussen backade ned igen. I det läget var båten ute på fjärden och bussen ur sikte.

Jag har sett manövern med att backa ner en gång men det vanligaste var nog att den gjorde den vändningen i samband med att den var på väg ut på linjen igen efter att ha lastat vid bryggan. Vilket alltså innebär att det satt resande i under den halsbrytande manövern. På något sätt tycker jag det såg brantare ut i verkligheten.

Ulf Broman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2008, 16:28:45 PM
Jag har sett manövern med att backa ner en gång men det vanligaste var nog att den gjorde den vändningen i samband med att den var på väg ut på linjen igen efter att ha lastat vid bryggan. Vilket alltså innebär att det satt resande i under den halsbrytande manövern.

Ja, så minns jag det från den enda gång jag åkt med buss på Tynningö, runt år 1990.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Broman skrivet 12 januari 2008, 17:37:17 PM
Ja, så minns jag det från den enda gång jag åkt med buss på Tynningö, runt år 1990.

Normalt var tidtabellen väl lagd så att bussen kom strax innan båten lade till. Om båten var på väg mot Vaxholm så bytte de resande som kom med bussen till denna och resande från Stockholm till Tynningö bytte till bussen som sedan backade upp och vände. Men såg bussföraren att båten var sen så passade han på att göra vändningsmanövern innan båten lade till. Jag antar att det kändes lite tryggare att göra den utan resenärer i bussen.

Simon A

Där gällde verkligen att veta var man hade bussen :)

//Simon