Negativscanning del 1212-1218

Startat av Greger Larsson, 12 januari 2008, 15:47:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Tar och drar iväg en omgång till innan middagsuppehållet. Det känns som det blev mest repriser denna gång, men som sagt det kan ha tillkommit ny tittare. Övriga får bläddra förbi.

Mikael T Nilsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 januari 2008, 15:47:47 PM
Tar och drar iväg en omgång till innan middagsuppehållet. Det känns som det blev mest repriser denna gång, men som sagt det kan ha tillkommit ny tittare. Övriga får bläddra förbi.

Fina bilder. Volvo B58 boggie kan inte ha varit så vanligt.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2008, 16:06:59 PM
Linjebuss, Postens Diligenstrafik och Ramkvillabuss kommer jag ihåg hade sådana, när det gäller Diligensen var det godsbussar 9 o 12 platsare.

Linjebuss hade även B10M boggie med gamla van Hool Jumbo karossen, en av bilderna visar väl en sådan?

//Lars

Tack för uppgifterna. Jag kände inte till att Linjebuss hade B10M med "gamla" van Hool-karossen (före Alizée). Jag vet att SJ-Buss/Swebus hade några B10M med äldre van Hool-karosser, bl a i Skåne och Uppsala.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Greger Larsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2008, 16:06:59 PM

Linjebuss hade även B10M boggie med gamla van Hool Jumbo karossen, en av bilderna visar väl en sådan?

//Lars

Mja, du tänker på LB154? Den var väl egentligen en B58:a men hade redan som ny (-78) vissa komponenter som senare kom på B10:an. Bl a 203kW-motorn och ZF S6-80-lådan. Den hade även en hydraulisk retarder som ej kom på B10 vad jag vet. En av svagheterna på de här relativt tunga bussarna var just bromsarna. Det gick väl bra om man inte var van annat, men när B10:orna blev vanligare ökade bromsslitaget på de kvarvarande B58:orna! Förarna började helt enkelt bromsa senare och fick trampa hårdare på pedalen med högre slitage som följd..

S Svensson

Är boggie-n så gammal att den var tillverkad av ZF. Sedan är det så att ZF S6-80 inte är en vxllåda speciellt för B10M. Jag vill minnas ZF kom redan 1977 för vissa marknader.Vad jag kan se på bilden så var väl bakre axel inte styrbar ?

S Svensson

EUK661 LB 507 är fd Norrlandskustens 10

Greger Larsson

Citat från: S Svensson skrivet 12 januari 2008, 23:18:47 PM
Är boggie-n så gammal att den var tillverkad av ZF. Sedan är det så att ZF S6-80 inte är en vxllåda speciellt för B10M. Jag vill minnas ZF kom redan 1977 för vissa marknader.Vad jag kan se på bilden så var väl bakre axel inte styrbar ?

Fastän jag kört 507 mycket så vet jag ärligt inte vilken boggiaxel det var, men de första boggi-B10:orna hade ju BPW-axlar så jag undrar om inte B58:orna hade det också? Det var väl karossfabrikanten som modifierade och förlängde chassina. Och visst var det styrbar axel! Det blev lite sladdrigt med tiden så på 507 monterades en dämpning så småningom och då blev den väldigt behaglig efter vägen!

/GL

Greger Larsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2008, 18:50:40 PM
Ja så var det kanske ja, har åkt en hel del med dessa boggibussar när de var nya, bromsytan var ju mindre på B58 jmf m B10 men dessa boggibussar hade väl Telmabroms också?

//Lars

Telman brukar ju ha förmågan att tröttna med tiden.. Den gick ju att renovera med nya spolar osv men det blev nog inte gjort så ofta som det behövdes.

/GL