Huvudmeny

H28

Startat av saurer, 11 januari 2008, 16:23:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

saurer

Jag sitter med boken ,Dubbeldäckare i Stockholm i min hand
Som jag trodde skulle skapa klarhet i mina funderingar
De första dubbeldäckarna som SS köpte DVS H28 ,var det verkligen bakmotor på dessa  ,tittar man på bilder så verkar det vara ett luftgaller i fronten vilket tyder på en kylare, de senare dubbeldäckarna har inget sådant i fronten däremot på en panel bakom bakaxeln.
på en annan bild syns luckor efter hela höger sidan vilket tyder på att något finns innanför
Skulle det inte bli ett ovanligt högt insteg bak om man var tvungen att kliva över motorn
                                  /S

Björn Forslund

H28 hade väl mittmotor, medan H31 och H33 hade motorn (liggande) bakom bakaxeln.

saurer

Vad trevligt att det finns någon som håller med mig
Men författaren av boken Dubbeldäckare i Stockholm delar inte den synpunkten med oss.
Han menar att chassie typen på de första generationerna av Büssing dubbeldäckarna ,inte med räknat de som kom till dagen H,
var av typ Senator ,Dvs Unterflur motor im heck .H28 borde vara av typ Präsident ,Unterflur im mitte
Hoppas på bekräftelse av det ena eller det andra
                              /S

saurer

På sidan 59 i boken står det "Büssings modellbeteckning på H28 var :Senator Doppeldecker
                     /S

saurer

Läser färdskrivaren nr1 2006
Där skriver författaren att "de hade liggande mittmotor"
Vilket bilderna indikerar
Men i inledningen av artikeln skriver herr Forslund
att H28 var av typ Büssing Senator

Vilket motsäger varandra, 
Frågan är var ifrån har Herr Forslund och Herr Stolt fått uppgifterna om att att Büssings typ beteckning på H28 är Senator
Jag tror att herrarna Författare skall konsultera sina källor
Så kanske vi kan få svar  på Büssings modellbeteckning på H28
Det är iallafall inte Senator om det är mittmotor
1967 ändrades modellnamnet Senator till Präfekt
                               /S

Björn Forslund

Det finns inte speciellt många källor i ämnet.
Min källa är häftet  "Dubbeldäckare vid SS och SL" utgiven av Trafikförlaget 1988, av herrar Peter Löwlund, Anders Hanovist mfl.
Där beskrivs H28 som "Büssing Senator 12R"

Signvard

"Senator" var väl alla bakmotorBüssing med bakmotor fram till 1965, därefter kom "Präfekt" som i princip var en faceliftad "Senator"

Sightseeingdubbeldäckarna var utrustade med mittmotor vad jag minns.

saurer

Skall man hoppas på att ni har rätt minnesbild
och som sagt fotografierna indikerar på detta .
samtidigt skulle det var intressant att få reda på om Büssings typbeteckning är Präsident eller något annat

/S

Björn Forslund

Jag har kikat i gamla "Svensk Lokaltrafik" där dessa vehiklar presenteras. Tyvärr skriver man inte ut något modellnamn.
Samma sak är det i SS vagnförteckningsblad, inget modellnamn.

Staffan Sävenfjord

Jag frågade Thomas Johansson, redaktör för Modern Lokaltrafik (bilaga till Bussbranschen), och kännare av SL:s dubbeldäckare. Han gav mig följande länk:
http://www.konrad-auwaerter.de/datenbank/oeffentlicher_bereich/fz_anzeige_einzel/anz_fz_einzel.php?e_id=788

Thomas gör följande översättning av den tyska texten: http://Büssing införde den mellan axlarna liggande motorn 1949 vilket blev en stor framgång (Trambus, utan motorhuv inne i bussen). Parallellt med denna motorplacering införde Büssing 1959 ytterligare en bussmodellserie med liggande bakmotor. Denna modellfamilj ändrades något 1961 och döptes då till Senator, och, efter ytterligare omarbetning, till Präfekt hösten 1965.

Thomas citerar också "Deutsche Omnibusse seit 1895" där det för år 1962 står, i översättning: I Senator-serien kom nu också en dubbeldäckare i 'Röhrenbauweise' (alltså självbärande kaross). Motorn kunde placeras som bakmotor, eller monteras mellan axlarna.

Björn Forslund

Det var det jag misstänkte...Senator fanns både med mitt- och bakmotor, beroende på var kunden ville ha bakdörren. Det är inte motorplaceringen som avgör modellen, utan byggsättet! Senator är byggd med rörstomme, medan Präsident troligen har en annan typ av chassi, som ger en högre buss med högre invändigt golv.
Således har Herrar Stolt och Forslund troligen läst sina källor rätt, eller vad säger Herr Saurer?

saurer

Varken bu eller bä
Jag hoppas att det sista inte är sagt i denna fråga,men det är intressanta synpunkter  ,det kan mycket väl vara så som era källor uppger men jag ska nog studera  frågan lite djupare
och hoppas att  jag ska bli lite klokare trots olika uppgifter från olika källor vad det gäller Büssings typ beteckningar
Jag återkommer med bu eller bä när jag har kommit till insikt

Men tack så länge för era efterforskningar

/S

Björn Forslund

Absolut! Bara kul om vi kan få djupare kunskaper om Büssings modellprogram!
Präsident fanns f ö 4 st hos SL, de där turistvagnarna H39 och H40 var väl av den modellen?

Sedan fanns det H36 och H37, också Büssing, men dessa var bara inlånade vad jag vet. Troligen Präsident också?

Staffan Sävenfjord

Thomas har lovat att leta vidare och han var ganska säker på att Stadtverkehr 1963 skrev om leveransen av H28. Han hade dock inte denna samling lätt tillgänglig. Om någon annan råkar ha det så kan möjligen en kontroll där ge det definitiva och odiskutabla svaret.
Så här långt får man väl konstatera att Leif Stolt och Björn Forslund har väl på fötterna i det de skriver men att vi ännu inte fått någon definitiv bekräftele.
Kul diskussion i alla fall!

saurer

Jag kom på en grej
Kan man inte kolla på regnr
A75579
A75580
A75581

Kan namnen Senator och Präsident ha något med motorstorleken att göra
                                            /S