Beskrivningar av SL-linjer

Startat av Martin Maltkvist, 11 januari 2008, 00:33:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Som brukligt besökte jag Bussförarbloggen och fann där en länk till en SL-sida där man kan söka efter linjebeskrivningar.
http://sl.se/Templates/Iframe.aspx?id=2415
Nu kan jag rita in linjerna på en karta (nu vet ni vad som kommer att hålla mig vaken innan läggdags) så underlättar det den dag jag får för mig att muppåka i SL-land
Förresten, vet någon hur man enklast exporterar från PDF till Word?
"Edit: jag exporterar till Anteckningar så dokumentet kan läsas av telefonen"
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

Intressant läsning, tackar för länken!

/F

Martin Maltkvist

Citat från: Fredde_J skrivet 11 januari 2008, 01:06:16 AM
Intressant läsning, tackar för länken!

/F
Vassego, ju fler som har glädje av den desto bättre. :)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

Dock en hel del stavfel och rena faktafel på dessa beskrivningar.

/F

Martin Maltkvist

Citat från: Fredde_J skrivet 11 januari 2008, 01:31:43 AM
Dock en hel del stavfel och rena faktafel på dessa beskrivningar.

/F
Kan du ge exempel?

Hälsningar
/Martin

Fredde

Jo visst. Det heter "Stenslätten" och inte "Stensläten". Sen använder jag mig av "Normalbuss" när jag menar "Kortvagn". De har skrivit att tex. linje 434 kan ha "normalbuss" när den inte trafikerar Slussen.

Ska folk åka på taktet? ;D

/F

Frippe Fribas

Du kanske skulle ta ett snack med dina planerare då?
Det är nämligen bl a dessa som påverkar vad som skall stå i linjebeskrivningarna.
//Fredrik

Fredde

Man kanske skulle göra det. Fast jag gissar att Trafikledningen ändå har koll på den aktuella linjen, så vagntypen inte hamnar där.

Ur linjebeskrivningen: http://sl.se/ficktid/l-besk/434e.pdf

Dock står samma sak på linje 422, en linje där jag inte vill komma med en normalbuss. Så det kanske ska stå så?

Olle

Med normalbuss menas ju här just kortvagn, och just kortvagn ska ju bara användas på turer som ej trafikerar Slussen, så jag förstår inte problemet ?

Fredde

CitatMed normalbuss menas ju här just kortvagn, och just kortvagn ska ju bara användas på turer som ej trafikerar Slussen, så jag förstår inte problemet ?

Jag vill inte köra en 434 från Gustavsberg till Sollenkroka kl. 15 med alla skolbarn. Och då rulla fram med en kortvagn... Inte heller invänta någon båt på andra linjer, då man inte kör hela vägen in till stan. borde vara enkelt att förstå..

Frippe Fribas

Det är mycket enkelt, du kör fram med en kortvagn till skolbarnen som då givetvis inte får plats i din buss...

När dessa får vänta på nästa buss tillräckligt många gånger blir de irriterade och klagar antingen själva eller genom någon/några vuxna till SL som beställer en extratur på den aktuella avgången.
Om den depå som ansvarar för linjen är någorlunda alerta ser de dock till att förstärka turen på eget initiativ och fakturerar sedan SL för det.

Oavsett vilket alternativ man väljer lär SL så småningom beställa en extratur på skoldagar, så gör vi iaf norr om stan och det brukar fungera utmärkt.
Har man sedan genom avtal med SL sk förfogandevagnar kan man lämpligen använda dessa för sådana här uppdrag så får man betalt för en extratur utan att få någon kostnad för förare och fordon.
Av slentrian eller pga brist på kortvagnar kör en del garage dock med ledvagnar även på turer som är beställda med normalvagnar vilket naturligtvis inte är så ekonomiskt...
//Fredrik

Martin Maltkvist

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2008, 18:39:16 PM
Av slentrian eller pga brist på kortvagnar kör en del garage dock med ledvagnar även på turer som är beställda med normalvagnar vilket naturligtvis inte är så ekonomiskt...
//Fredrik
Man skulle ha en ledvagn med snabbfäste för släpet á la järnvägsvagn.

Hälsningar
/Martin

Skalman

Det finns många linjebeskrivningar som inte är uppdaterade på
flera år, trots att förändringar skett. Särskilt landsbygdslinjer är
ofta behäftade med fel i beskrivningen.

Eftersom det är den depå under vilken linjen sorterar som sitter
på den "lokala" kunskapen, så är det väl därifrån detaljinformationen
bör komma SL tillhanda. Men uppenbarligen sker inte detta
i full utsträckning.