Huvudmeny

En GDG-buss i Falun.

Startat av Kent Skoog, 10 januari 2008, 17:29:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

Stefan P

Hej

Vad är detta för karosseri.

mvh gammalbuss

Peter Öden

Hej !

Karosseritillverkaren är Lier !

Mvh Peter Ö

christianm

Tänk att man skulle bli nostalgisk över EPA...

Niklas Bygdestam

Citat från: christianm skrivet 10 januari 2008, 18:36:15 PM

Förstår hur du menar. Jag har aldrig upplevt EPA, det var före min tid. Däremot blir jag nostalgisk när jag ser ICA:s gamla figur Icander :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Möllers

Fanns det GDG bussar i Landskrona med  ???
Jag känner inte till alls GDG.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 10 januari 2008, 18:54:35 PM
Fanns det GDG bussar i Landskrona med  ???
Jag känner inte till alls GDG.

GDG körde i princip inte söder om Göteborg. Lite mer om historien finns här http://www.gdgbuss.com/
GDG förvärvade 1990 SJ:s bussverksamhet och det nya namnet blev därmed Swebus. Namnet GDG är nu registrerat av Toni Schönfelder med Wemmer Invest AB som tillståndshavare. Henasa kanske vet mer om detta? Kanske namnet GDG återuppstår på ett bussbolag?

Ulf Fernestad

Citat från: Kent Skoog skrivet 10 januari 2008, 17:29:32 PM
En bild från Peter Ödén.

En underbar bild men jag måste få säga att jag blev överraskad av att se en lier som godsbuss, jag hade för mej att det bara var scaniastrador som blev ombygda till godsbussar.
mera sånt skulle vara underbart
mvh Fernestad

yngrot

Citat från: christianm skrivet 10 januari 2008, 18:36:15 PM

Jag tänkte det samma... :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

j-a

Denna buss och 3550 gick oftast på linjen Borlänge-Leksand-Mora-Malung innanVolvo Ajokki godsbussarna 3825,3826 kom.

Christian Ljunggren

Patrik

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2008, 19:01:35 PM
GDG körde i princip inte söder om Göteborg. Lite mer om historien finns här http://www.gdgbuss.com/
GDG förvärvade 1990 SJ:s bussverksamhet och det nya namnet blev därmed Swebus. Namnet GDG är nu registrerat av Toni Schönfelder med Wemmer Invest AB som tillståndshavare. Henasa kanske vet mer om detta? Kanske namnet GDG återuppstår på ett bussbolag?

Finns det några bilder på de här?
Citat1931 SJ Biltrafik öppnar trafik på sträckan Övertorneå-Pajala. För trafiken anskaffades 4 st bussar av sedan-typ dvs med ingångsdörr till varje bänkrad. De levererades av Tidaholms Bruk och hade plats för 19 resande. De var dessutom utrustade för snöplogning och svarade för vinterväghållningen.

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2008, 19:01:35 PM

Står inte GDG för Gävle - Dalarna - Göteborg? Tanken var väl att bussarna skulle ersättas av direkttåg, men det räckte inte ända fram...

Johan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 11 januari 2008, 21:50:58 PM
Står inte GDG för Gävle - Dalarna - Göteborg? Tanken var väl att bussarna skulle ersättas av direkttåg, men det räckte inte ända fram...

Johan

Visst var det så. Mer exakt Trafikförvaltningen Gävle Dala Göteborg om jag inte minns fel. Det fanns också direkttåg Gävle-Göteborg kallad GDG-Expressen. Tåget utgjordes av motorvagnar litt Xoa8 och de var lika Xoa5, som gick i bland annat Göteborgaren och Skandiapilen. Gick en tur i varje riktning per dag. Ersattes sedan under många år av buss, men i dag finns det väl bara sorgliga rester kvar av gamla GDG-Expressen. Men linje 801 mellan Gävle och Göteborg finns ju kvar.