Huvudmeny

Gasavdrag på ledbuss!

Startat av Björn Ax, 09 januari 2008, 22:24:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

En sak som jag har funderat på när jag har kört GUB's nya MAN ledare är att dom inte har gasavdrag vid sväng.

Varför görs ledbussar som inte har gasavdrag?

Kör man när det är halt så är det otroligt lätt att få "sladd" bara man rör vid gasen.

Är det för dom länder på denna jord som aldrig har det halt?
Finns inte det som tillval?  ???

// hamre

Niclas Rosenius

Man får ta och tänka sig för när man kör dessa när det är halt och även när det är blött ute. Men det är ju faktiskt inte så svårt. Man skall ju inte lite helt på tekniken. Det har hänt mig flera gånger att med dom ledbussar som har ledvinkel-spärr som drar ner gaspåslaget när man svänger att det kan klicka ibland. Och hur kör du en bil i så fall som inte har varken ABS eller antispinn när det är halt?
    Helt enkelt får man anpassa gas-pådraget efter väglaget. Ganska enkelt faktiskt.

//Niclas

Björn Ax

Jo självklart får man tänka.

Det gör jag hela tiden då jag kör buss.

Man kör ju självklart inte likadant när det är halt som man gör när det är torrt.

Fast sen finns det ju åt andra hållet också.

Har en scania "629" som när man svänger går det inte att gasa alls.  ;D

Nico

Tja. pushers.............. say no more! ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Rosenius

Citat från: Nico skrivet 10 januari 2008, 00:11:39 AM
Tja. pushers.............. say no more! ::)

Man kunde få riktigt fina ställ med våra gamla B10MA också  8), så det är inte en fråga om att det pusher  ;)

//Niclas

Nico

Visst kan man få sladd även med en sådan vagn, men då drar man ju i gengäld med sig släpet ut ur sladden. Däremot får du inte ett ställ där släpet, utan att tillåta fordonet att räta upp sig, fortsätter att trycka resten av bussen framför sig. För att undvika det så har man ju situationen som beskrivs som ovan... vilket ofta leder till en upplevelse av ett fordon som (i alla fall enligt min åsikt) är relativt klumpigt att framföra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Oskar A

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 10 januari 2008, 00:18:00 AM
   Man kunde få riktigt fina ställ med våra gamla B10MA också  8), så det är inte en fråga om att det pusher  ;)

//Niclas

Jodå, det har man nog upplevt. Minns sista gången jag åkte med GUB 661 på nyårsafton 2001 och föraren fick sladd när han skulle bromsa in vid ett rödljus. Bussnackaren Fredrik Mattsson var förövrigt den sista som körde bussen i linjetrafik senare samma kväll.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niclas Rosenius

Det beror nog mest på vilken typ man har mest erfarenhet av att köra. Själv föredrar jag pushern före Volvos koncept, men det beror nog mest på att man kört det mest.

Största problemet med Volvon var när vi hade dom att dom fastnade alldeles för lätt när det var halt. Själv har jag aldrig fastnat så att jag behöft bärgare eller sanda loss mig under mina 22 år i yrket.

Är helt enkelt att man får ha viss körteknik när det är halt och tänka efter lite hur man placerar bussen när man stannar tex motlut eller när man tar en sväng i halkan.

//Niclas

Nico

Tja, visst beror mycket på busstyp. På Råsta har vi ganska många sorter och det som fastnar mest är Omnis och då t.o.m. i mycket måttliga motlut medan t.ex. Scania 113ALB klara sig bättre. Till viss del beror det då på att antispinnen på dessa bussar som sagt är på tok för känslig och då även stryper kraften på drivaxeln... i många fall då man kanske behöver den som bäst. Sedan beror det nog ofta på var man kör och även hur områdets topografi i sig ser ut. På t.ex. ständigt saltade och mestadels plogade innerstadsgator så gör det nog detsamma, men kommer man lite utanför så föredrar jag nog en B10MA framför det mesta andra i ledbussväg.

B9S är även den långt ifrån optimal, men är ändå att föredra framför pushers. Kommer ihåg att jag fick en vinter fick köra en av de Neoplan-ledvagnar (hette väl 201-208) som FAC köpte in från Uppsala. Hade tidigare kört dem flera gånger på E4, men denna gång var det dags att ta linjen från Täby C-Vallentuna-Väsby-Arlanda och omvänt. Det rådde normalt vinterväglag, men snacka om byngligt körande i jämförelse med de bekväma Volvo-vagnarna. Även i många ytterstadsområden och närförorter med hala och relativt branta upp- och nedförslut så föredrar jag klart en vanlig ledvagn framför en pusher-dito.  :D

Alfred E. Neuman

Niclas Rosenius

Citat från: Nico skrivet 10 januari 2008, 00:44:42 AM

Kommer ihåg att jag fick en vinter fick köra en av de Neoplan-ledvagnar (hette väl 201-208) som FAC köpte in från Uppsala. Hade tidigare kört dem flera gånger på E4, men denna gång var det dags att ta linjen från Täby C-Vallentuna-Väsby-Arlanda och omvänt. Det rådde normalt vinterväglag, men snacka om byngligt körande i jämförelse med de bekväma Volvo-vagnarna. Även i många ytterstadsområden och närförorter med hala och relativt branta upp- och nedförslut så föredrar jag klart en vanlig ledvagn framför en pusher-dito.  :D

Kan tänka mig att det var en riktig upplevelse att köra den då. Många hos oss har kört fast dom ut i Storvreta i en korsning med uppförslut och även tryckt ner mittaxeln i ett dike där ute med. ;)

Och dom hette 201-208.

Man fick vara väldig lätt på gasen ibland med dom när man skulle iväg från hållplatserna. Kan hålla med om att dom var lite knöliga när det var lite trångt och man får tänka på att dom var ju 20 m. Men dom gick väldigt bra på när man väl fick upp farten och låg på vanlig landsväg.

//Niclas

Simon A

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 10 januari 2008, 00:54:34 AM

Kan tänka mig att det var en riktig upplevelse att köra den då. Många hos oss har kört fast dom ut i Storvreta i en korsning med uppförslut och även tryckt ner mittaxeln i ett dike där ute med. ;)

Och dom hette 201-208.

Man fick vara väldig lätt på gasen ibland med dom när man skulle iväg från hållplatserna. Kan hålla med om att dom var lite knöliga när det var lite trångt och man får tänka på att dom var ju 20 m. Men dom gick väldigt bra på när man väl fick upp farten och låg på vanlig landsväg.

//Niclas

Ja, dom var lite speciella dom men ack så sköna att åka med för passagerare. 204 var ju den klart bästa bussen utav de där, otroligt snabb men seg dörrbroms.

//Simon

Blue

Citat från: Nico skrivet 10 januari 2008, 00:21:18 AM
Visst kan man få sladd även med en sådan vagn, men då drar man ju i gengäld med sig släpet ut ur sladden. Däremot får du inte ett ställ där släpet, utan att tillåta fordonet att räta upp sig, fortsätter att trycka resten av bussen framför sig. För att undvika det så har man ju situationen som beskrivs som ovan... vilket ofta leder till en upplevelse av ett fordon som (i alla fall enligt min åsikt) är relativt klumpigt att framföra.

http://www.youtube.com/watch?v=OVlOnTm2W_4
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)