Huvudmeny

Stombuss 18 & 19

Startat av Janne, 09 januari 2008, 21:29:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne

Hur blev det med de gas- stombussarna som skulle avyttras, GS 901-915 för jag har sett flera i trafik på de två nya stombusslinjerna under de senaste veckorna?? det var väl de som tidigare gick i trafik på linje 17. Annars så trafikeras de här två stombusslinjerna,  med Volvo gas och MAN- ledbussar,  och som jag undrar om de inte är de största busslinjerna i Göteborg. Det är 5- minuterstrafik med ledbussar där jag bor på Hisingen och ändå är det ibland så fullt så man inte kommer med!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne skrivet 09 januari 2008, 21:29:18 PM
Hur blev det med de gas- stombussarna som skulle avyttras, GS 901-915 för jag har sett flera i trafik på de två nya stombusslinjerna under de senaste veckorna?? det var väl de som tidigare gick i trafik på linje 17. Annars så trafikeras de här två stombusslinjerna,  med Volvo gas och MAN- ledbussar,  och som jag undrar om de inte är de största busslinjerna i Göteborg. Det är 5- minuterstrafik med ledbussar där jag bor på Hisingen och ändå är det ibland så fullt så man inte kommer med!

Man har kommit överens med Volvo att de skall återta 901-915, men tydligen är det inte så bråttom med den saken.

Jonas Gustafsson

Åtminstone 906, 907, 913, 914 och 915 går kvar i trafik vad jag har sett senaste veckan. 915 på Kruthusgatan, resten på Kville.
Hur är det med de gamla danska bussarna 17,19-22? Dem har jag däremot inte sett rulla på ett tag.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Janne

Ja precis, men vad är det för fel på dessa bussar egentligen? de verkar ju rulla hur bra som helst nu! Bussarna i stombussutförandet är väl dessutom lite mjukare i gången. Tycker för övrigt MAN-ledbussarna 545-550 är riktigt schyssta bussar, har de en starkare motor än de äldre MAN -ledbussarna GS 555-585 ?

Nupski

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 januari 2008, 22:13:04 PM
Åtminstone 906, 907, 913, 914 och 915 går kvar i trafik vad jag har sett senaste veckan. 915 på Kruthusgatan, resten på Kville.
Hur är det med de gamla danska bussarna 17,19-22? Dem har jag däremot inte sett rulla på ett tag.
//Jonas G

Körde runt med min älskling nummer 17 nu i eftermiddags. Maken till piggare buss får man leta länge efter. 22 går på Majorna som reserv tillsammans med 17. 19, 20, 21 går på Kville som reserver.

Nupski

Citat från: Janne skrivet 09 januari 2008, 22:23:33 PM
Ja precis, men vad är det för fel på dessa bussar egentligen? de verkar ju rulla hur bra som helst nu! Bussarna i stombussutförandet är väl dessutom lite mjukare i gången. Tycker för övrigt MAN-ledbussarna 545-550 är riktigt schyssta bussar, har de en starkare motor än de äldre MAN -ledbussarna GS 555-585 ?

Det är samma 310hästars snurra i 04orna och 05orna.

c007

Citat från: Tomas skrivet 10 januari 2008, 02:02:09 AM
Körde runt med min älskling nummer 17 nu i eftermiddags. Maken till piggare buss får man leta länge efter. 22 går på Majorna som reserv tillsammans med 17. 19, 20, 21 går på Kville som reserver.

När avvecklas Danskbussarna då?

Janne

Vad är skillnaden på Danskbussarna och de örviga gas-ledvagnarna?

Johan B

Danskbussarna är ett gäng 12-metersbussar av modellerna B10L och B10BLE med Aabenraa-karosseri.

c007

Citat från: Johan B skrivet 10 januari 2008, 22:48:58 PM
Danskbussarna är ett gäng 12-metersbussar av modellerna B10L och B10BLE med Aabenraa-karosseri.

Med andra ord riktiga skruttbussar som var nerkörda redan från början. Sunkig inredning och bullriga.

Janne

Ja dem danskbussarna vet jag. De trafikerar väl inte någon riktig linje utan bara flyttas runt eller? Vad har de för inv.nr hos GS? Hur många 24-meters ledbussar kommer levereras? Ska de också trafikera linje 18 eller bara linje 16 och 17 och i så fall varför, för trångt i Johanneberg?