Är det så här illa (Östgötatrafiken)...???

Startat av Danne B., 09 januari 2008, 20:22:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

En person på ett bilforum skrev följande så jag tänkte att jag skulle höra efter lite här innan jag besvarar det så jag har lite mer kött på benen:

CitatExpressbussarna var scania om jag inte minns fel.. gasbussarna var mercedes... Var ett j***a liv om det här.. Motala, linköping.. med flera hade köpt samma bussar (östgöta trafiken).. alla mera eller mindre stod stilla med samma problem..
växellådorna var för 3 år sen som det var kritiskt.. men har återkommit varje vinter.. mera eller mindre..
Gasdelen var för 2 år sen... och det återkommer stadigt.. flera stycken varje år.. Stod om det i tidningen till sist om det här med regulatorerna. Dom var så illa isolerade att gasens kylande inverkan ihop med ytterkylan tog knäcken på dom.

30/7 2005 stod det att läsa..

Biogasbussar banar ny väg
Tio bussar i Motalas lokaltrafik kan komma att gå på biogas, liksom 30 expressbussar mellan vissa orter i Östergötland. Förslaget kommer från bland annat Svensk biogas, som hoppas att det även kan leda till utbyggnad av fler tankställen i länet.
06.. rullade inte bussarna härifrån iallafall om det var minusgrader..
07 gick bara typ varannan gasbuss som tänkt..
08 vet man ju inte men....?

Felen på bussarna som jag förstod det var att tillverkarna inte tillverkat bussarna för gasdrift från början. Trots att dom var nya var dom *konverterade*
Vad gällde lådorna så var problemet efter många många många haverier att hydraulvätskan som rekommenderades knappt var flytande vid noll grader C. Problemet var att det var inte där man letade när en låda är full med metallspån.. Växlarna gick ju helt enkelt inte i ordentligt och skadade lådan.

Så... Någon här som kör åt dom eller har insikt i det hela och kan bekräfta/dementera/utveckla...?

//Danne

Danne B.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2008, 20:33:33 PM
Bussarna är Veolias, och det är väl Volvo, Neoplan och MB i den storleksordningen, så värst många MB är det väl knappast, ett antal små O405N

Men är problemen verkligen SÅ stora som han vill låta påskina?

//Danne

yngrot

I Borås händer det att det kommer in olja i gasen, även att gasen inte räcker till.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

OSkar000

Nej, sådär illa har det inte varit.

Neoplanerna vill jag minnas hade problem när det var riktigt kallt ute, å andra sidan hade de bussarna nästan ständigt problem med att de gick som en potta skit. Frammåt slutet så gick de som var kvar rätt hyfsat. Volvobussarna, oavsett årsmodell, har sen runt 2005 gått bra de gånger jag åkt med dem. Hur många som stått på verkstaden eller blivit kvar på depån vet jag förstås inte.

MB gasbussarna har jag nog aldrig hört något ont om eller åkt med någon som gått dåligt, det kanske finns nån förare här som vet mer om dessa?

Några biogasdrivna expressbussar har det hittills inte blivit några, inte heller några biogasdrivna stadsbussar i Motala.

Staffan Sävenfjord

Enligt uppgift från Veolia vid ett seminarium om gasbussar i Göteborg i december har de 11 Mercedes-bussar får biogas. Jag har dock inte lyckats lokalisera var dessa finns. Någon som vet?
Patrick Sjölin, som är affärsområdeschef teknik vid Veolia Transport, uppgav att det varit stora driftproblem i början men att de nu fungerade "ganska bra". Samma sak uppgav Borås Lokaltrafiks tekniske chef, som jag hade sällskap med på hemresan.
Gasmotorerna är dock mycket känsliga och kräver ungefär dubbelt så mycket underhåll som en dieselmotor.
Representanter från Fordonsgas Sverige AB deklarerade att gasen nu skall räcka för alla. Men det var ingen på seminariet som angav att det skulle varit gasbrist på senare tid. Men visst: för drygt ett år sedan var detta ett stort problem i Borås. Nu är det ju så vist ordnat att en buss går lika bra på naturgas som biogas. Och naturgas finns alltid även om den kan kräva långa transporter. Naturligtvis är inte miljövinsten med att köra på naturgas i Borås lika stor som om man kör på biogas. Detta på grund av transporterna. Naturgas är dessutom ett fossilt bränsle som alltså någon kommer att ta slut.