Huvudmeny

Kvarvarande Alpus?

Startat av Niklas Bygdestam, 09 januari 2008, 19:44:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Finns det kvar Alpus i trafik? Har det funnits funderingar att ta tillvara på någon Alpus? Det skulle vara synd om samtliga bara gick till skrot eller skickades till länder som Kazakstan
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jan Sjöberg

Finns ingen Alpus kvar inom Swebus iaf enl Fordonsavd. Är själv ute efter en Alpus att bevara!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 10 januari 2008, 09:23:52 AM
Finns ingen Alpus kvar inom Swebus iaf enl Fordonsavd. Är själv ute efter en Alpus att bevara!

Vart tog de tre Scania-Alpusarna från Starbussar utanför Ängelholm slutligen vägen? Exporterade?

Walter

Har det inte visats bild på en fd Swebus-blekinge Alpus som går som skolbuss i Landskrona/Helsingborg? Ett antal Alpus gick ju till ABDE efter förlusten i Blekinge för Swebus. Dom lär ha varit deras sista!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

blubb

Citat från: Walter skrivet 10 januari 2008, 10:18:06 AM
Har det inte visats bild på en fd Swebus-blekinge Alpus som går som skolbuss i Landskrona/Helsingborg? Ett antal Alpus gick ju till ABDE efter förlusten i Blekinge för Swebus. Dom lär ha varit deras sista!

Fanns även en hos Neoplan tidigare som Oskar A har visat bild på.

Jan Sjöberg

Starbussarnas Alpusar är utexporterade ur landet... Ritningar och mycket från tillverkningen ska finnas hos Ringlinjen i Göteborg. Var det inte fd  Linjebuss/ Connex 1095 som stod hos Neoplan?
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

virtual1

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2008, 19:44:56 PM
Finns det kvar Alpus i trafik? Har det funnits funderingar att ta tillvara på någon Alpus? Det skulle vara synd om samtliga bara gick till skrot eller skickades till länder som Kazakstan

Bilden har visats förut, men den här individen stod så sent som för några timmar sen alltjämt kvar på samma plats...

Ägare är fortfarande

HUSÉNS TRAFIKSKOLA
KOMMUNALV 16, 1 TR
141 61 HUDDINGE

Men jag tror knappast de är intresserade av att behålla den då den stått övergiven i ett halvår! - nån som är
intresserad kan säkert kontakta dem o ge bud kan jag ana :-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 10 januari 2008, 16:02:16 PM
Bilden har visats förut, men den här individen stod så sent som för några timmar sen alltjämt kvar på samma plats...

Ägare är fortfarande

HUSÉNS TRAFIKSKOLA
KOMMUNALV 16, 1 TR
141 61 HUDDINGE

Men jag tror knappast de är intresserade av att behålla den då den stått övergiven i ett halvår! - nån som är
intresserad kan säkert kontakta dem o ge bud kan jag ana :-)

GDG 1860 > Swebus 467. En värdig representant för Alpus-generationen.

Jan

Citat från: Walter skrivet 10 januari 2008, 10:18:06 AM

Det är 3047 som går/gick i Helsingborg
I branschen i 40 år

Oskar A

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 10 januari 2008, 12:37:04 PM
Starbussarnas Alpusar är utexporterade ur landet... Ritningar och mycket från tillverkningen ska finnas hos Ringlinjen i Göteborg. Var det inte fd  Linjebuss/ Connex 1095 som stod hos Neoplan?

Det stämmer bra att det var den. Jag passar på att visa bilden igen.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Stefan P

hej

Fanns det inte alpus modell före den som syns bilderna. Var det inte på¨den senare modellen, det var olika färger på sätena för de åkande. Jag vill minnas rött fram och grönt bak?

mvh gammalbuss

Staffan Sävenfjord

Citat från: gammalbuss skrivet 10 januari 2008, 18:56:26 PM
hej

Fanns det inte alpus modell före den som syns bilderna. Var det inte på¨den senare modellen, det var olika färger på sätena för de åkande. Jag vill minnas rött fram och grönt bak?

mvh gammalbuss

Bilderna visar Alpus 260SR. Dess föregångare var Alpus 260S som dock till det yttre inte skilde sig nämnvärt. Det var de tidigaste tillverkade Alpusarna som hade olika färger på stolarna i främre och bakre delen.

Nupski

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 10 januari 2008, 12:37:04 PM

Ritningar och dylikt har hamnat på lands/stadsarkivet och av delarna finns inte mycket kvar.

Sundås

Nicklas Vasa brukar väl ha stenkoll på alla Alpus, han borde väl veta om det finns några kvar?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jan

Citat från: Jan skrivet 10 januari 2008, 16:57:18 PM
Det är 3047 som går/gick i Helsingborg

OGZ374 eller fd 3047 går kvar här i Helsingborg. En friskola har den som transportbuss
I branschen i 40 år