Plåtar under motorrummet

Startat av c007, 09 januari 2008, 19:05:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

c007

Vill gärna ta upp ämnet till diskussion, intresserade och kunniga får gärna komma med information! Har hört många olika historier om hurvida bottenplåtar kan minska/ta bort buller eller ej, men fakta vore toppen...

Mattias

Visst stämmer det, citat från min hemsida:

Med tejp bekräftades teorierna!

"Möjligheterna att sänka den yttre ljudnivån högst betydligt på en redan befintlig buss, konstaterades redan 1966, då CR 76 lanserades. Bättre isolering i motorluckor och mer ljudabsorberande material användes än vid tidigare bussmodeller. Men trots detta ville man gå betydligt längre. Genom att på prov bland annat tejpa igen motorrumsluckorna och montera ljuddämpande kåpor under motorn minskade bullret drastiskt. Det yttre bullret studerades mycket ingående under de följande åren och resulterade 1971 i CR 111 M som marknadsfördes som "Den tysta bussen".
Man tätade och tätade och försåg motorrummet med kåpor och ljudabsorberande plåtar och luckor både här och där. Största ljudläckan visade sig vara kylluftsintaget, som naturligtvis måste tillåta en fri och stundtals kraftig luftström. På CR 76/110 satt ju kylaren i högra motorrumsluckan, och svängdes ut när luckan öppnades. Nu prövade man att istället dela upp kylarpaketen i två mindre enheter, som flyttades bort från motorrummet -en bakom varje bakhjul. Fläktarna var eldrivna och termostatstyrda. Motorrummet blev härigenom väl inkapslat och för att temperaturen inte skulle skulle bli för hög i motorrummet vidtogs ett antal åtgärder. Avgasgrenröret utrustades med en vattenmantel, som anslöts till kylsystemet. Avgasröret isolerades där det löpte genom motorrummet och istället för en ljuddämpare invid motorn som hos CR 76/110 fick CR 111 två stycken placerade framför motorrummet, mellan sidoramsbalkarna. De dubbla ljuddämparna fick olika funktioner: den ena dämpade höga och den andra låga frekvenser. Slutligen försågs motorrummet med sk. forcerad motorrumsventilation -en elfläkt monterad uppe i bussens högra bakhörn tog in luft som leddes ner till motorrummet. En del av luften styrdes till generatorn och till elcentralen för att skydda temperaturkänsliga detaljer. Sammantaget sänkte dessa åtgärder den yttre ljudnivån med 10 dB(A) till 77 dB(A). Om man tänker att en sänkning med 6 decibel innebär en halvering så inser man varför CR 111 kallades den tysta bussen. "

//M

www.scania-cr.cjb.net (Kräver Internet Explorer)
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Nupski

Men fick man inte plocka bort en del av ljudisoleringen då de blev för varma? Och idag är det ingen som tänker på ljudisolering i bussar verkar det som, ta MAN A78 som ett exempel eller Scania Omnicity.

c007

Citat från: Tomas skrivet 10 januari 2008, 01:59:43 AM
Men fick man inte plocka bort en del av ljudisoleringen då de blev för varma? Och idag är det ingen som tänker på ljudisolering i bussar verkar det som, ta MAN A78 som ett exempel eller Scania Omnicity.

Det ryktas att man har plockat bort samtliga plåtar på Den Oudsten av den anledningen, att de blir för varma. Men, andra säger att dom inte blir det. Vilka bussar i Göteborg har plåtar under motorn och vilka har inte det?