Västerås Lokaltrafik AB

Startat av Stefan P, 09 januari 2008, 16:31:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Det fanns bussar tex nr 106. När kom de hur länge användes de, vilken kaross.

När kom Scania Ajokki med Sanias halvautomat. (kvitterlåda) 5 10 växlar. Finns det någon kvar    itrafik eller var de tog ivägen.

När började VL köpa Volvo bussar.

mvh gammalbuss

Peter Öden

Hej !

VL 101-130 ScV BF 76.59 Hägglund Wilson-låda. Dessa bussar hade 1½-framdörr och två
dubbeldörrar i mitten. Bussarna 122, 126 fanns kvar under 1990 men var nog avställda
sedan en tid. De ingick tillsammans med några CR 76:or i en "reservkader" stod kopplade med
luftslang i en speciell byggnad på området.
Året före alltså 1989 fanns förutom ovan nämnda bussar kvar hos VL: 103, 104, 105, 108, 112.

VL 131-149 Scania-Vabis CR 76, under 1989 fanns bara 131 och 146 kvar av denna serie, och 1990
var det bara 146 kvar.

VL började köpa Volvo B 58 under 1978.
509-521 Vlo B 58-60 Säffle
522-525 Vlo B 58-60 Ajokki 5000 D

Scania Ajokki med "flipperlådan" tror jag kom under 1983, bussarna 557-561.
Scania K 112 CL Ajokki 5000 E.

Tidigare chefen för VL Lennart Wållström tänkte skapa ett litet "bussmuseum" i Västerås
med ett antal bussar, bl.a. 122/126, 146, 413 (B56 Hägglund) och 89 SKV City.
Det var av den anledningen att dessa bussar blev kvar mycket länge. Men tyvärr "bidde" det inte så
i ett senare skede varför bussarna avyttrades under 1992. Buss 89 existerar fortfarande hos
en privatperson i Uppsala, 146 såldes till Norge och blev museibuss där. Buss 413 såldes också
till en privatperson. Den bussen finns numer hos en samlare i Holland.

Mvh Peter Ö

Stefan P

Hej

Tack för svaret, fick lära mig en del nytt alltid roligt.

mvh gammalbuss

Fredrik Mattsson

Citat från: Peter Öden skrivet 09 januari 2008, 17:08:19 PM
Hej !

VL 101-130 ScV BF 76.59 Hägglund Wilson-låda. Dessa bussar hade 1½-framdörr och två
dubbeldörrar i mitten. Bussarna 122, 126 fanns kvar under 1990 men var nog avställda
sedan en tid. De ingick tillsammans med några CR 76:or i en "reservkader" stod kopplade med
luftslang i en speciell byggnad på området.
Året före alltså 1989 fanns förutom ovan nämnda bussar kvar hos VL: 103, 104, 105, 108, 112.

VL 131-149 Scania-Vabis CR 76, under 1989 fanns bara 131 och 146 kvar av denna serie, och 1990
var det bara 146 kvar.

VL började köpa Volvo B 58 under 1978.
509-521 Vlo B 58-60 Säffle
522-525 Vlo B 58-60 Ajokki 5000 D

Scania Ajokki med "flipperlådan" tror jag kom under 1983, bussarna 557-561.
Scania K 112 CL Ajokki 5000 E.

Tidigare chefen för VL Lennart Wållström tänkte skapa ett litet "bussmuseum" i Västerås
med ett antal bussar, bl.a. 122/126, 146, 413 (B56 Hägglund) och 89 SKV City.
Det var av den anledningen att dessa bussar blev kvar mycket länge. Men tyvärr "bidde" det inte så
i ett senare skede varför bussarna avyttrades under 1992. Buss 89 existerar fortfarande hos
en privatperson i Uppsala, 146 såldes till Norge och blev museibuss där. Buss 413 såldes också
till en privatperson. Den bussen finns numer hos en samlare i Holland.

Mvh Peter Ö

du tänkte på mig ;) tar väl en repris på när 89:an tar en sväng med tungbärgarn, tror jag har lite
fler bilder någonstans.


Björn Forslund

Vad har hänt med 89:an? Finns den i livet fortfarande?

Fredrik Mattsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 januari 2008, 22:09:06 PM
Vad har hänt med 89:an? Finns den i livet fortfarande?

Ja, den finns i livet, bifogar bild på hans hem ;)