Alternativ användning av en Volvo-stadsbuss

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 januari 2008, 15:39:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord


Pressinformation från Volv Bussar:

Volvobuss deltar i ökenrally
En Volvo B7R deltar i årets upplaga av det tuffa ökenrallyt Budapest-Bamako. Det är den enda bussen som deltar i tävlingsklassen och det är i grunden en av de Intercitybussar som normalt rullar i Budapest.
Ökenrallyt Budapest-Bamako startade 2005 som ett alternativ till Dakar-rallyt. Starten sker i Budapest i Ungern målgången är i Malis huvudstad Bamako. Färden går över Atlasbergen i Marocko, genom öknen och utmed havet i Västsahara och Mauretanien och sedan bland annat via uttorkade floder in i Mali till målet i Bamako.
I årets rally deltar 150 fyrhjulsdrivna bilar, lastbilar, motorcyklar och dessutom en Intercitybuss från Volvo med 18 passagerare. Det är stadsbussoperatören i Budapest, BKV, som vill marknadsföra stadens kollektivtrafik. Busschaufförerna i rallyt är chaufförer som i vanliga fall kör stads/intercity bussar i Budapest och bussen är i grunden samma bussmodell som rullar i staden, en 12 meters Volvo B7R med kaross från AlfaBusz. Bussen har en Euro IV-motor på 290 hk.
Fast det har förstås krävts en del anpassningar på bussen för att den skall klara de tuffaste sträckorna. Den normala frigången på 340 mm räcker inte och därför är chassiet höjt till 550 mm. För körningen i öknen bidrar specialdäck till att frigången höjs till 650 mm.
Enbart bakhjulsdrift räcker inte heller för att ta sig igenom ökensanden. Därför har teknikerna skapat en lösning för variabel fyrhjulsdrift. Bussen har också utrustats med vinschar fram och bak och den har med sig sandankare och gummimattor för att kunna ta sig loss om den kör fast. Värmen gör att det också krävs extra stora luftintag till motorn.
Chassiet är förstärkt för att kunna ta med sig all utrustning som krävs. Det handlar om allt bränsle, vatten, en dieselgenerator för elproduktion, verkstadsutrustning, navigationsutrustning, radioutrustning, sjukvårdsutrustning och mycket annat.
- Vi har ordnat med sovplatser inne i bussen för några av passagerarna när vi sover över i öknen, säger Tibor Mogyorossy på AlfaBusz i Ungern som själv följer med på resan. Övriga passagerare får sova i tält utanför bussen.
Som passagerare i bussen finns bland andra ett flertal journalister, bland annat från TV-kanalerna RTL och Eurosport som kommer att sända dagliga rapporter från rallyt.
- Det är enormt intresse för rallyt här i Ungern och på många håll i Europa, säger Tibor Mogyorossy. Och jag är övertygad om att det blir stor uppmärksamhet när vi nu ställer upp med en buss i ett av världens tuffaste ökenrallyn.
Årets upplaga av Budapest-Bamako startar i Budapest den 12 januari. Målgången i Bamako är planerad till den 27 januari.
Läs mer om rallyt på http://www.budapestbamako.org/en/sajto.phtml


bjorn_k

Viss utrustning som borde ingå som standard på en del "landsorts"-linjer  ;D

Niklas Bygdestam

Låter som en spännande bussresa! Det hade varit roligt att åka med. Hoppas bussen har luftkonditionering. Det kan nog behövas på en färd genom öknen

Undrar hur man gör med färjetrafiken mellan Spanien och Marocko. Om man har speciella inhyrda färjor för detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2008, 16:01:06 PM
Låter som en spännande bussresa! Det hade varit roligt att åka med. Hoppas bussen har luftkonditionering. Det kan nog behövas på en färd genom öknen

Undrar hur man gör med färjetrafiken mellan Spanien och Marocko. Om man har speciella inhyrda färjor för detta

Någon AC finns nog inte. Men inte har Tina Thörner och dom sådant tjafs när de kör Paris-Dakar. Jag utgår från att det inte är vanliga turister som erbjuds följa med utan äventyrare.
Nu är det väl bara för Scania och Busslink att gå upp till bevis och ställa upp de också. Eller Neoman och Gamla Uppsala Buss. :)

Niklas Bygdestam

#4
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 16:40:10 PM
Någon AC finns nog inte. Men inte har Tina Thörner och dom sådant tjafs när de kör Paris-Dakar. Jag utgår från att det inte är vanliga turister som erbjuds följa med utan äventyrare.
Nu är det väl bara för Scania och Busslink att gå upp till bevis och ställa upp de också. Eller Neoman och Gamla Uppsala Buss. :)


Neoman och Gamla Uppsala Buss skulle vara roligt. Blev det av skulle jag inte tveka att vara med om jag fick den möjligheten. Givetvis måste också bussen vara Uppsalagrön :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 16:40:10 PM
Nu är det väl bara för Scania och Busslink att gå upp till bevis och ställa upp de också. Eller Neoman och Gamla Uppsala Buss. :)

Ja, det kanske vore något. En Omnicity med hög frigång och mjuk ökenfjädring, Scanias V8 i baken, några sjyssta racerstolar och 15 extraljus kanske? Varför inte i ledutförande? Vilken cigarr! Barnvagnsplatsen kan man nog hiva ut. ;D ;D

christianm

Kul idé men jag begriper inte hur den ska kunna ta sig fram. Med de överhäng som en buss har tycker jag den borde fastna i första bästa sanddyn. När man har sett vilken terräng rallyt brukar gå i blir man lite skeptisk...

yngrot

Borde väl vara en toppenbuss på vissa vägar uppe i norr ;D eller för all del även här nere hos oss. Markfrigången räcker väl till även för fartbulor i Borås ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 09 januari 2008, 20:11:48 PM
Borde väl vara en toppenbuss på vissa vägar uppe i norr ;D eller för all del även här nere hos oss. Markfrigången räcker väl till även för fartbulor i Borås ;)

Kanske skall fråga Volvo om de inte har lust att prova den i Borås efter avslutat rally. En dag på linje 8 borde väl vara en värre pärs än ett ökenrally.  ;D

Kim

Meget spændende, nu er bussen jo ikke en stadsbuss, men en højgulv B7R, så der er altså tale om en rutebil der skal på ørken-rally.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kim skrivet 09 januari 2008, 22:37:28 PM
Meget spændende, nu er bussen jo ikke en stadsbuss, men en højgulv B7R, så der er altså tale om en rutebil der skal på ørken-rally.

Det står i pressmeddelandet att bussen i grunden är av samma slag som de som används som stadsbussar i Budapest. Men det är riktigt att det är en normalgolvsbuss och dessutom är den ju - som framgår - rätt rejält anpassad.