Direkt X2(000) Varberg - Göteborg - Stockholm

Startat av Bengt Jönsson, 09 januari 2008, 13:18:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

I den nya tidtabellen finns ett nytt X2(000) Varberg - Göteborg - Stockholm på vardagsmorgnarna. 
Jag hittar dock inte något motsvarande tåg i relationen tillbaka, dvs inget direkt X2(000) Stockholm - Göteborg - Varberg.

Frågan är då hur tåget kommer till Varberg?  "Övernattar" tåget i Varberg eller går det som "tjänstetåg" Göteborg - Varberg tidigt i "svinottan"?

Undrar
/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2008, 13:18:05 PM
I den nya tidtabellen finns ett nytt X2(000) Varberg - Göteborg - Stockholm på vardagsmorgnarna. 
Jag hittar dock inte något motsvarande tåg i relationen tillbaka, dvs inget direkt X2(000) Stockholm - Göteborg - Varberg.

Frågan är då hur tåget kommer till Varberg?  "Övernattar" tåget i Varberg eller går det som "tjänstetåg" Göteborg - Varberg tidigt i "svinottan"?

Undrar
/Bengt

Det går som tjänstetåg 90417 Göteborg-Varberg samma dags morgon. Varberg saknar utrustning för X2-uppställning och det i kombination av att fordonet kan behöva underhåll i Göteborg är väl anledningen till att det inte körs ner kvällen före. Då finns också hyfsade förbindelser med byte i Göteborg.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 14:11:44 PM
Det går som tjänstetåg 90417 Göteborg-Varberg samma dags morgon. Varberg saknar utrustning för X2-uppställning och det i kombination av att fordonet kan behöva underhåll i Göteborg är väl anledningen till att det inte körs ner kvällen före. Då finns också hyfsade förbindelser med byte i Göteborg.

Finns det inte någon värme- och strömkabel i Varberg eller kräver ett X2-sätt speciella "uppställningsanordningar"?

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2008, 14:16:05 PM
Finns det inte någon värme- och strömkabel i Varberg eller kräver ett X2-sätt speciella "uppställningsanordningar"?

/B

Det finns en fungerande värmepost i Varberg och den går åt till övernattande X12-or. Det är en mycket hög kostnad förenat med att bygga en ny värmepost. En mängd ledningsdragning. Antagligen en svit av den anlagda branden i gamla godsmagasinet för några år sedan som förutom att den förstörde ställverket också förstörde en transformator.
Här väger man väl som alltid kostnader med nytta och det är nog svårt att påvisa att nyttan av en direkt X2000-förbindelse till Varberg på kvällen skulle överväga.

Simon Bertilsson

Är det helt orealistiskt att låta tåget stå under spänning över natten, och i så fall varför?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 januari 2008, 18:28:52 PM
Är det helt orealistiskt att låta tåget stå under spänning över natten, och i så fall varför?

Ja, X2 får inte lämnas med spänning på om de inte är bevakade. Det skulle alltså gå åt en person för bevakning hela natten. Även detta en kostnadsfråga till mycket ringa nytta. X2000 från Varberg tillkom därför att man ville dra in det första Öresundståget på morgonen från Halmstad. Nu blev det ju inte så, protesterna blev för många, och därför har man nu valt att köra båda tågen. Blir väl till i juni, sedan är det väl högst ovisst hur det går med X2000-förbindelsen. Men det beror naturligtvis på resandeantalet.

Simon Bertilsson

Nu blev man nyfiken. Varför är det så att X2 måste vara bevakad när den står under spänning?

Bengt Jönsson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 januari 2008, 18:50:46 PM
Nu blev man nyfiken. Varför är det så att X2 måste vara bevakad när den står under spänning?

Jo, ser du!  Mer dyrbarare tåg för lite "fi-i-inare" passagerare som skall upp till Kgl Hufvudstaden i "ftjänsteörrättningar" och inte några vanliga "bonn-kaniner".. (OBS Ironi)
;D  8)  ::)
Dessa passagerare skulle inte gilla att åka med nedkladdade och sabbade tåg..

/Bengt

Simon Bertilsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2008, 19:27:02 PM
Jo, ser du!  Mer dyrbarare tåg för lite "fi-i-inare" passagerare som skall upp till Kgl Hufvudstaden i "ftjänsteörrättningar" och inte några vanliga "bonn-kaniner".. (OBS Ironi)
;D  8)  ::)
Dessa passagerare skulle inte gilla att åka med nedkladdade och sabbade tåg..

/Bengt

Så tåget blir med större sannolikhet vandaliserat om det står under spänning? ;)

Bengt Jönsson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 januari 2008, 19:30:42 PM
Så tåget blir med större sannolikhet vandaliserat om det står under spänning? ;)

Näe.. men utan spänning kan det bli lite väl kallt i vagnarna och det tror jag inte skulle attrahera "fössta-klass" passagerarna..  8)

Nej, skämt åsido.  För sträckan "ovanliga" tåg skulle dra till sig diverse "element" med många sprayburkar i ryggsäcken och det på en plats där det inte finns folk kontinuerligt.
Jo, jag vet att tåg blir nedkluddrade även i Göteborg men där finns det mer folk i rörelse och dels mer inhägnat.

/Bengt

Simon Bertilsson

Jo, det förstår jag.
Men min fråga var varför ett tåg som står under spänning, kräver övervakning, medan ett som inte gör det, inte kräver övervakning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 januari 2008, 19:40:10 PM
Jo, det förstår jag.
Men min fråga var varför ett tåg som står under spänning, kräver övervakning, medan ett som inte gör det, inte kräver övervakning.

Det finns två orsaker. Den ena är att Banverket kräver det för att ingen skall klättra upp på fordonen och komma i kontakt med kontaktledningen. Jag har dock aldrig förstått skillnaden i det fallet om tåget står med strömavtagaren uppe under spänningsförande ledning eller inte. Det är ju lika farligt att klättra upp i alla fall. Men Banverkets bestämmelser är nu en gång sådana.
Det andra skälet är att om det skulle bli ett kort strömavbrott går strömavtagaren ned. På Regina och Öresundståg gör inte detta så mycket eftersom den efter ett tag går upp igen automatiskt. Men på en X2 förblir den nere tills någon manuellt tar upp den. Och skall då tåget stå en hel natt med strömavtagaren nere så laddas batterierna ur och tåget kan inte starta.
Ett alternativ är att ställa av det med strömavtagaren nere och bryta all batterispänning. Men då får man ingen värme i tåget och så här års blir det 0-gradigt i vagnarna på morgonen. Är det minusgrader ute är det risk för att vattnet i tankarna fryser och spränger sönder såväl dessa som vattenledningarna. Jag har sett en sådan vagn en gång och det såg inte roligt ut. Det lär dessutom ha kostat ett sex-siffrigt krontalsbelopp för reparation.
Så för X2 gäller alltså värmepost.
Vi får heller inte glömma det jag skrev att fordonet förmodligen behöver underhåll i Göteborg. Om inte annat så vattenfyllning och toatömning. Resurser för detta finns inte i Varberg.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 21:00:37 PM
Det finns två orsaker. Den ena är att Banverket kräver det för att ingen skall klättra upp på fordonen och komma i kontakt med kontaktledningen. Jag har dock aldrig förstått skillnaden i det fallet om tåget står med strömavtagaren uppe under spänningsförande ledning eller inte. Det är ju lika farligt att klättra upp i alla fall. Men Banverkets bestämmelser är nu en gång sådana.
Det andra skälet är att om det skulle bli ett kort strömavbrott går strömavtagaren ned. På Regina och Öresundståg gör inte detta så mycket eftersom den efter ett tag går upp igen automatiskt. Men på en X2 förblir den nere tills någon manuellt tar upp den. Och skall då tåget stå en hel natt med strömavtagaren nere så laddas batterierna ur och tåget kan inte starta.
Ett alternativ är att ställa av det med strömavtagaren nere och bryta all batterispänning. Men då får man ingen värme i tåget och så här års blir det 0-gradigt i vagnarna på morgonen. Är det minusgrader ute är det risk för att vattnet i tankarna fryser och spränger sönder såväl dessa som vattenledningarna. Jag har sett en sådan vagn en gång och det såg inte roligt ut. Det lär dessutom ha kostat ett sex-siffrigt krontalsbelopp för reparation.
Så för X2 gäller alltså värmepost.
Vi får heller inte glömma det jag skrev att fordonet förmodligen behöver underhåll i Göteborg. Om inte annat så vattenfyllning och toatömning. Resurser för detta finns inte i Varberg.

.. men om jag nu åker "fössta-klass" ifrån Varberg och har beställt plustjänsten, dvs en rejäl frukost på morgonen så antar jag att jag inte kommer att få denna förrän vid avgång Göteborg..
För inte kan väl tåget furneras vid avgång som tjänstetåg ifrån Göteborg?

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2008, 21:11:18 PM
.. men om jag nu åker "fössta-klass" ifrån Varberg och har beställt plustjänsten, dvs en rejäl frukost på morgonen så antar jag att jag inte kommer att få denna förrän vid avgång Göteborg..
För inte kan väl tåget furneras vid avgång som tjänstetåg ifrån Göteborg?

/B

Jag vet inte hur man gör här men X2000 utgår från många orter som saknar furneringsmöjligheter och ändå serveras frukost strax efter avgång. Så var det från Borås exempelvis på sin tid.

S Svensson

Skulle strömavtagaren glappa litet kan en ljusbåge uppstå och kontaktledningen bränna av. Därför måste fordonet bevakas.
Normal spänningspost finns i Varberg. Men "vanlig" tågvärmekabel har enbart personvagnar,inte X2. 

Tabellen 100 är delvis fel och första tåget från Hd går ca 15 min tidigare än annonserat och har i Varberg anslutning till tåg 422. Annonserat på anslag i Halmstad. Dessutom går det X12 tåg från Varberg till Göteborg ank 8.35.Igår gick fö 3220 i denna tur.422 är upplåtits för resande med pendlarkort (i vagn 6).

Ett alternativ till ovan tidtabell hade varit att köra från Göteborg och ta upp passagerare från Kungsbacka och Varberg och sedan köra till Borås och Herrljunga. Då skulle mången kommunalpolitiker bli nöjda.