XUG 025 (Fia:s Buss) Europa Direkt

Startat av Ove Bojarp, 09 januari 2008, 12:27:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Ayats Bravo 1 i Stockholm 2006. Den gröna skylten i vindrutan säger: Fia:s Buss,
   på dörren är fortfarande namnet Knorr kvar, och på sidan står det Europa Direkt.

Staffan Sävenfjord

För att ytterligare komplicera det står bussen registrerad på Diligensen i Hälsingland, Ljusdal. De har också varit enda ägare i Sverige. Men läser man i fordonsregistret ser man att bussen rullade två år i utlandet innan Diligensen köpte den i maj 2006. Kan bilden vara tagen i skarven mellan detta och bussen därför redan hunnit få svenskt regnummer trots att den fortfarande officiellt tillhör Knorr Omnibus.
Europa Direkt användes väl av A J Buss i Karlskoga, som sedermera övertogs av Kölabussen i Arvika.
Fia:s Buss har jag aldrig hört talas om.

homer

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 09 januari 2008, 13:24:38 PM
och så här ser den ut nu

http://www.blocket.se/vi/14686078.htm?ca=8_s&last=1

Den har tydligen blivit övertalig sedan Diligensen överlät sin expressbusstrafik på Y-Bussen. Undrar vad det är för motor. Är det för djärvt att gissa på MAN? 

robbes

de har sållt en del busar under gångna året faktiskt bland annat en gul ford som jag undrar om någon har bild på de jag fick var ej så bra då mans kulle köpa den så det blev ingen affär

Peter Öden

Hej !

Båda Diligensens Ayats dubbeldäckare är avställda.
Den andra är WDJ 456 byggd på Scania K 124-chassie, XUG 025 på MAN-chassie.

Mvh Peter Ö

Clabbe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 12:39:36 PM
Europa Direkt användes väl av A J Buss i Karlskoga, som sedermera övertogs av Kölabussen i Arvika.

Kölabussen körde åt Europa Direkt, har för mej att tillstånden blev indragna för AJ Buss, den som sen köpte firmanamnet var väl Björks i Hallstahammar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 09 januari 2008, 17:00:39 PM
Kölabussen körde åt Europa Direkt, har för mej att tillstånden blev indragna för AJ Buss, den som sen köpte firmanamnet var väl Björks i Hallstahammar.

Gamla A-J Buss i Karlskoga gick i konkurs och då övertogs i vare fall de flesta av bussarna och om jag inte minns alldeles fel också trafiken av Kölabussen. Men Europa Direkt såldes till Sambus Travel Group i Hallstahammar. Detta företag har en klar koppling till Björks Buss i Hallstahammar.
Men i Karlskoga uppstod också ett bussbolag med namnet A-J Buss Partner utifrån resterna av gamla A-J Buss.

Esbjörn

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 14:05:02 PM
Den har tydligen blivit övertalig sedan Diligensen överlät sin expressbusstrafik på Y-Bussen. Undrar vad det är för motor. Är det för djärvt att gissa på MAN? 

Slängde iväg ett sms till en kompis som kört för Diligensen (ser förresten ut som att det är han som rattar WDJ456 på Patriks bild).
Han berättar att XUG025 har en 460hk M.A.N och 8-växlad "spark-i-foten"-låda, en elektoniskt styrd variant av den gamla 4+4-växlade tyska slaglådan som känns igen från bl.a många Setravagnar.
Bussen gick som ett skott enligt honom.

Martin Maltkvist

Citat från: Esbjörn skrivet 09 januari 2008, 19:02:51 PM
Han berättar att XUG025 har en 460hk M.A.N och 8-växlad "spark-i-foten"-låda, en elektoniskt styrd variant av den gamla 4+4-växlade tyska slaglådan som känns igen från bl.a många Setravagnar.
Vad menas med "spark-i-foten"-låda?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

robbes

Citat från: Peter Öden skrivet 09 januari 2008, 16:30:28 PM
Hej !

Båda Diligensens Ayats dubbeldäckare är avställda.
Den andra är WDJ 456 byggd på Scania K 124-chassie, XUG 025 på MAN-chassie.

Mvh Peter Ö

Du får nog kontrollera dina uppgifter lite bättre

Xug 025  Fordonsstatus: I trafik (2008-01-04)     Yrkesmässig trafik: Nej

Wdj 456  Avställd (2007-11-26)     Yrkesmässig trafik: BUSS   Denna bus är det två ägare på

Blue

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 januari 2008, 19:06:54 PM
Vad menas med "spark-i-foten"-låda?

Det låter tchjuck tchjuck och pumpar till i kopplingspedalen när nästa växel är ilagd, släpper du kopplingen för tidigt så håller bussen själv kvar den nere och släpper med en smäll när den har växlat klart.
Klart bästa växellådan om ni frågar mig.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)