Norrköping i fredags [5 bilder]

Startat av christianm, 08 januari 2008, 19:33:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

christianm

Som torde ha framgått var jag i Norrköping i fredags. Mitt främsta ärende var att dokumentera några fordon utan gummi på hjulen men här kommer några bilder som passar i detta forum:

Observera kajan som springer på min textruta.  :)

Niklas Bygdestam

Citat från: christianm skrivet 08 januari 2008, 19:33:37 PM

Nu kommer jag ställa en dum fråga. Men så är jag ju inte heller från Norrköping ;D

Är det ett område som heter Maxi? Eller menas det något varuhus ICA-Maxi? Antar att det borde finnas något ICA-Maxi även i Norrköping. Förhoppningsvis inte med dåligt kött bara ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Norrköping! Jag säger då bara det, Mumma.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Josef

Maxi-huset är ett köpcenter som ligger utåt ingelsta i Norrköping. Förstår inte heller skyltningen med enbart "Maxi".

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Nytillverkas bussar med denna kaross?
Senaste bussen med 5000 verkar vara 0866 så jag gissar att svaret på min fråga är nej.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Walter

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 januari 2008, 20:03:12 PM
Nytillverkas bussar med denna kaross?
Senaste bussen med 5000 verkar vara 0866 så jag gissar att svaret på min fråga är nej.

Mycket riktigt nej, sista tillverkades 2004.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 20:06:11 PM
Mycket riktigt nej, sista tillverkades 2004.

Vet att det levererades väldigt sent några ledbussar som såg ut så här till SL-land. Kanske var de sista som såg ut så här? Jag minns då i alla fall att jag var förvånad över att man fortfarande tillverkade karosser med detta utseende eftersom jag upplevde dessa som omoderna redan ett antal år innan. De ser nämligen ut som tyska bussar från omkring 1990
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Josef skrivet 08 januari 2008, 19:45:34 PM
Maxi-huset är ett köpcenter som ligger utåt ingelsta i Norrköping. Förstår inte heller skyltningen med enbart "Maxi".

Maxi-huset är alltså ICA-Maxi? Ursäkta min dumma fråga...

Martin Maltkvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2008, 21:13:03 PM

Vet att det levererades väldigt sent några ledbussar som såg ut så här till SL-land. Kanske var de sista som såg ut så här? Jag minns då i alla fall att jag var förvånad över att man fortfarande tillverkade karosser med detta utseende eftersom jag upplevde dessa som omoderna redan ett antal år innan. De ser nämligen ut som tyska bussar från omkring 1990
Innan 5000-vagnarna kom till Eskilstuna hösten 2002 hade jag aldrig åkt i en skåpmotorbuss och tyckte att bakpartiet såg annorlunda ut, likaså utförandet med låggolv.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Walter

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2008, 21:13:03 PM

Några (Busslink 5378-5388) kom 2004. Busslink 7001-7009 kom 2005 och Svensk Busshistoria anger inte karosstyp så det kan stämma att även dom var Säffle 5000. Men i vilket fall tillverkas den inte längre.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Axel

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2008, 21:14:15 PM

Maxi-huset är alltså ICA-Maxi? Ursäkta min dumma fråga...

Jo, det är väl ICA Maxi, som gett huset sitt namn.

Inga frågor är dumma, om man vill veta sanningen...

Dan Henriksson

Observera kajan som springer på min textruta.  :)

Vilken fräck liten gynnare!  ;)

Det var fina bilder på "spårbussar"! Det är trevliga färger Östgötatrafiken har, de ser bra ut även när det är lite gråtrist och dunkelt så här års.

/Danne H

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

//Bussmicke.