Huvudmeny

Städer med gasbussar

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 januari 2008, 16:25:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Krille skrivet 08 januari 2008, 19:21:01 PM
Svar ja!
Hoppas dom kommer ut på gatorna snart så man får fota.

/K

Kommer bussarna ha den typiska Skelleftelacken i beige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2008, 19:22:20 PM

Kommer bussarna ha den typiska Skelleftelacken i beige?

Ja, Niclas Rosenius visade en bild på en av dem i Kortrijk och då hade den Skelleftebuss sedvanliga lack.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2008, 19:23:46 PM
Ja, Niclas Rosenius visade en bild på en av dem i Kortrijk och då hade den Skelleftebuss sedvanliga lack.

Den bilden missade jag! Repris eller länk önskas!  :D
Dock har jag sett en av Skelleftebuss egen bild på vagnen från just Kortrijk, detta i Länstrafikens reklamtidning. I tidningen stod det att de i Lycksele med spänning följer Skelleftebuss experiment. Trots uttalandet ställer samma människor inga krav på alternativa drivmedel i Umeå stad under nästa anbudsperiod.

Greger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 08 januari 2008, 23:43:48 PM
Den bilden missade jag! Repris eller länk önskas!  :D
Dock har jag sett en av Skelleftebuss egen bild på vagnen från just Kortrijk, detta i Länstrafikens reklamtidning. I tidningen stod det att de i Lycksele med spänning följer Skelleftebuss experiment. Trots uttalandet ställer samma människor inga krav på alternativa drivmedel i Umeå stad under nästa anbudsperiod.

Både exteriör och interiörbilder finns på länken nedan (mitt på sidan ungefär)
/GL

http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/c1391973.html

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 08 januari 2008, 23:43:48 PM

Det kan ju bero på att det för närvarande inte finns någon anläggning för fordonsgas i Umeå. Finns inte i Lycksele heller men det kan ju hinna byggas innan nästa upphandling.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 08:37:17 AM
Det kan ju bero på att det för närvarande inte finns någon anläggning för fordonsgas i Umeå. Finns inte i Lycksele heller men det kan ju hinna byggas innan nästa upphandling.

Vid ett studiebesök ute på ön där Umeås kommunala reningsverk ligger fick jag höra att de gärna vill börja producera fordonsgas om bara beslut om investeringar i saken fattas av kommunen. Tråkigt att det inte ens verkar finnas planer (eller ens en debatt) ännu.

Peter Öden

Hej !

Till listan städer med gasbussar får vi senare i år lägga till städerna:
Skellefteå (Skelleftebuss) Solaris, Jönköping (Arriva) fabrikat ??

Mvh Peter Ö

Patrik Sandström

Citat från: Krille skrivet 08 januari 2008, 18:19:58 PM
Snart kan Skellefteå tillfogas listan med gasbussar.
Såg att åtminstone 2 av de totalt beställda 10 kommit till garaget.

/K
Solaris har bara levererat en buss än så länge 4st till kommer inom två veckor.

Jag pratade med både Sören Aller och Adam Zieliński efter att de varit två dagar i Skellefteå och utbildat mekanikerna på den nya bussen , Sören är försäljnings ansvarig för norden och Adam är fabriks representant ytterligare två st från solaris utvecklings avdelning var hos oss idag då vi har haft problem med bromsarna under vinter halvåret och bakdörrar som öppnas och stängs hela tiden som bussen står stilla.
Dörrararna ska vara åtgärdade nu men bromsarna verkar vara ett konstruktions problem.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 10 januari 2008, 16:44:35 PM
Hej !

Till listan städer med gasbussar får vi senare i år lägga till städerna:
Skellefteå (Skelleftebuss) Solaris, Jönköping (Arriva) fabrikat ??

Mvh Peter Ö

Jönköping fanns med i den ursprungliga listan och Skelleftå är redan nämnda som komplettering. Vilket fabrikat det blir i Jönköping har jag inte hört något om men man kanske kan gissa på Scania OmniLink.