Huvudmeny

Städer med gasbussar

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 januari 2008, 16:25:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stinsen

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 08 januari 2008, 17:54:30 PM
Antagligen för det är kortare räckvidd vid etanoldrift pga högre förbrukning

Just så. Sedan vill jag också minnas att det stod att de inte kunde tankas hos Swebus i Uppsala, utan att de var tvugna att gå på linjer mot Knivsta för att det var nära till Märsta och tanka om jag inte minns fel.

Krille

Snart kan Skellefteå tillfogas listan med gasbussar.
Såg att åtminstone 2 av de totalt beställda 10 kommit till garaget.

/K

Niklas Bygdestam

Tror att Uppsala var en av de första städerna i Sverige med gasbussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Krille skrivet 08 januari 2008, 18:19:58 PM
Snart kan Skellefteå tillfogas listan med gasbussar.
Såg att åtminstone 2 av de totalt beställda 10 kommit till garaget.

/K

Borde kanske ha hängt med bättre där men det är lättare att fråga: Är det alltså de första Solaris-bussarna?
En fråga till i sammanhanget: Scania gasbussar. Nu sedan det "sprack" med Uppsala: var finns dessa? Det enda jag kommer på så här i en hast är de 10 OmniLink som skall komma till Borås Lokaltrafik i mars. Det finns option på 10 till men det är tydligen inte klart om dessa skall bli gas- eller dieselbussar. Dessa beräknas till våren 2009.

Patrik

Simon Bertilsson

Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 17:34:04 PM
Är de bussar som Staffan skiver om ovan i Malmö och Helsingborg. Går väl ibland på annat än pendellinjerna.

Jo det vet jag.

Niklas Bygdestam

Citat från: Patrik skrivet 08 januari 2008, 18:40:06 PM
Räknas den här?

Finns denna kvar i Boden? Eller har den återgått till Skåne?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Patrik

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2008, 18:47:08 PM

CBR säger Boden iaf.

Oskar A

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2008, 18:38:33 PM
Borde kanske ha hängt med bättre där men det är lättare att fråga: Är det alltså de första Solaris-bussarna?
En fråga till i sammanhanget: Scania gasbussar. Nu sedan det "sprack" med Uppsala: var finns dessa? Det enda jag kommer på så här i en hast är de 10 OmniLink som skall komma till Borås Lokaltrafik i mars. Det finns option på 10 till men det är tydligen inte klart om dessa skall bli gas- eller dieselbussar. Dessa beräknas till våren 2009.

I Västerås finns det gasdrivna Scania Omnilink. Visar en bild som Bussmicke tagit.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Rickardo

Veolia 3435 rullar på linje 142 Malmö-Klågerup men det kan man nog inte kalla stadstrafik

/Rickardo

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2008, 18:47:08 PM

Nej, den skall finnas kvar i Boden enligt uppgift. Så den måste ju räknas.

blubb

Citat från: Rickardo skrivet 08 januari 2008, 19:00:07 PM

Veolia 3435 rullar på linje 142 Malmö-Klågerup men det kan man nog inte kalla stadstrafik

/Rickardo

Den tredje systren finns i Eslöv

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2008, 19:02:20 PM
Nej, den skall finnas kvar i Boden enligt uppgift. Så den måste ju räknas.

Hur länge planeras denna finnas i Boden? Är den permanent där uppe eller har den bara lånats ut från Skåne och att den ska återvända till Skåne igen? Varför jag undrar är att bussen på bilden har kvar skånegul lack och om den permanent är tänkt att finnas i Boden borde de ändra på lacken så att den inte ser skånsk ut

Oskar A

Citat från: Stinsen skrivet 08 januari 2008, 18:00:44 PM
Just så. Sedan vill jag också minnas att det stod att de inte kunde tankas hos Swebus i Uppsala, utan att de var tvugna att gå på linjer mot Knivsta för att det var nära till Märsta och tanka om jag inte minns fel.

Stämmer att bussarna tankas hos Swebus i Märsta. Förutom 881 och 882 går de även på Alundalinjerna 886/887.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Krille

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2008, 18:38:33 PM

Svar ja!
Hoppas dom kommer ut på gatorna snart så man får fota.

/K