Huvudmeny

Beatebergsviadukten

Startat av Ersa, 08 januari 2008, 12:22:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Beatebergsviadukten är stället där SL-linje 649 korsar E18. Här har 649:an gått på grusväg i skogen mellan Beateberg och Rö långt innan denna motorväg byggdes.

Söderut, mot Söderhall och Stockholm.

Fortfarande söderut

Vänster = norr. Höger = söder.
Bussen pekar västerut mot Rö, medan Beateberg ligger några km bakom den.

Dan Henriksson

Jag har väl ingen kommentar med bussanknytning att göra på dina trevliga bilder, men de får mig att tänka på mitt näraliggande intresse: fåglar! Det är spännande tassemarker där motorvägen drar fram, i stort sett ända nerifrån Gillingebanan och Brottby och upp till Rösa. Mycket skogsfågel och hackspettar i skogarna och vråkar över fälten. Ormvråkar kan man också se sitta på stolpar utefter vägen. Chansen att få se havsörn kan vara ganska stor, de syns ofta kring Söderhall och Brottby, där de patrullerar omgivningarna.

Förresten, jag gillade hållplatsnamnen utefter gamla E18:s och linje 640:s sträckning: Ticksta grusgrop och Torvalla bensinstation i lite brutal vardagston, i kontrast till det mer rara Gullunge (brukade skippa "vägskäl").

/Danne

Ersa

Citat från: Dan Henriksson skrivet 10 januari 2008, 21:39:10 PM
Förresten, jag gillade hållplatsnamnen utefter gamla E18:s och linje 640:s sträckning: Ticksta grusgrop och Torvalla bensinstation i lite brutal vardagston, i kontrast till det mer rara Gullunge (brukade skippa "vägskäl").

Tyvärr har ordet "bensinstation" i Torvalla hpl varit borta länge, och Ticksta grusgrop heter nu enbart Ticksta men bara sedan bara något år tillbaka. Hpl "Rö station" heter sitt gamla namn än idag dock, trots att stationshuset brunnit ner och rälsen blev stulen sedan många år.

bjorn_k

Citat från: Verspieder skrivet 10 januari 2008, 21:58:55 PM
Tyvärr har ordet "bensinstation" i Torvalla hpl varit borta länge, och Ticksta grusgrop heter nu enbart Ticksta men bara sedan bara något år tillbaka. Hpl "Rö station" heter sitt gamla namn än idag dock, trots att stationshuset brunnit ner och rälsen blev stulen sedan många år.
Men, det är inte nåt problem att ropa ut i "trafikhögtalaren", de som åker med dessa linjer torde inte lyfta så högt på ögonbrynen =) Här ska jag ut och åka BF när det har blivit lite varmare! Herrn kanske har semester i Roslagen i år?