Huvudmeny

SJ och SL!

Startat av at1981, 07 januari 2008, 20:35:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!

Om A är 24 år och köper en enkelresa från T-centralen till Hemmesta för 30 SEK via SJ:s hemsida så är han enligt SJ berättigad till reducerat pris.

Enligt SL:s regelverk är ju A en vuxen människa och borde betala helt pris för en SL-biljett.

*
Är alla SL-förare informerad om "yttre taxor" eller vad jag nu ska kalla det?

*
Vad ska 24-åringen göra om SL-förare vägrar honom att resa med sin SJ-biljett till det reducerande priset då föraren anser att han ska betala helt pris eftersom han är vuxen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: at1981 skrivet 07 januari 2008, 20:35:40 PM
Hej!

Om A är 24 år och köper en enkelresa från T-centralen till Hemmesta för 30 SEK via SJ:s hemsida så är han enligt SJ berättigad till reducerat pris.

Enligt SL:s regelverk är ju A en vuxen människa och borde betala helt pris för en SL-biljett.

*
Är alla SL-förare informerad om "yttre taxor" eller vad jag nu ska kalla det?

*
Vad ska 24-åringen göra om SL-förare vägrar honom att resa med sin SJ-biljett till det reducerande priset då föraren anser att han ska betala helt pris eftersom han är vuxen?

Jag antar att du tänker på en resplus-biljett, som numera kan köpas utan att den har samband med en tågresa. Den gäller enligt Samtrafikens villkor, som i stort sett överensstämmer med SJ:s. Det är alltså en fullt giltig biljett för den här resan och om en förare vägrar honom att åka på den biljetten så gör den föraren fel. Eftersom man i det skarpa läget inte har så mycket att sätta emot om föraren vägrar så rekommenderar jag att man köper en biljett och skickar in den tillsammans med Resplus-biljetten till SL och begär återbetalning för denna liksom portoutlägg. Och så får vi väl hoppas att föraren får det han behöver, antingen det nu är kompletterande utbildning eller en reprimand.

Carl W

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 januari 2008, 22:11:03 PM
Jag antar att du tänker på en resplus-biljett, som numera kan köpas utan att den har samband med en tågresa. Den gäller enligt Samtrafikens villkor, som i stort sett överensstämmer med SJ:s. Det är alltså en fullt giltig biljett för den här resan och om en förare vägrar honom att åka på den biljetten så gör den föraren fel. Eftersom man i det skarpa läget inte har så mycket att sätta emot om föraren vägrar så rekommenderar jag att man köper en biljett och skickar in den tillsammans med Resplus-biljetten till SL och begär återbetalning för denna liksom portoutlägg. Och så får vi väl hoppas att föraren får det han behöver, antingen det nu är kompletterande utbildning eller en reprimand.

Men det går ju inte att köpa biljett av föraren längre. Enda alternativet är då SMS-biljett, och hur ska man skicka in den tillsammans med Resplus-biljetten till SL?

Dan Henriksson

Citat från: Carl W skrivet 07 januari 2008, 23:51:39 PM
Men det går ju inte att köpa biljett av föraren längre. Enda alternativet är då SMS-biljett, och hur ska man skicka in den tillsammans med Resplus-biljetten till SL?

Man kan referera till det ID-/kontrollnummer som följer med SMS-biljetten. Sedan måste jag säga att jag är en aning skeptisk till att en sådan här Resplusbiljett verkligen skulle gälla. Det brukar ju heta att vid lokal resa gäller länstrafikens regler? Och även om man KAN köpa en biljett för lokal resa, ska inte en tågresa ingå? Det här är intressant, jag måste kolla vidare! (säger inte att du har fel, Staffan, bara att det låter lite "konstigt"!)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl W skrivet 07 januari 2008, 23:51:39 PM

Visst ja! Ja, vad händer då om föraren inte accepterar biljetten? Man blir avkastad av bussen och får ta taxi? I så fall får man väl skicka in taxikvittot.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Dan Henriksson skrivet 08 januari 2008, 07:11:56 AM
Man kan referera till det ID-/kontrollnummer som följer med SMS-biljetten. Sedan måste jag säga att jag är en aning skeptisk till att en sådan här Resplusbiljett verkligen skulle gälla. Det brukar ju heta att vid lokal resa gäller länstrafikens regler? Och även om man KAN köpa en biljett för lokal resa, ska inte en tågresa ingå? Det här är intressant, jag måste kolla vidare! (säger inte att du har fel, Staffan, bara att det låter lite "konstigt"!)

Detta är ändrat på prov så att man numera kan köpa resplusbiljett även utan att tågresa ingår. Och naturligtvis blir en sådan biljett giltig. Förutsättningen är att biljetten gäller mellan två hållplatser som finns med i resplussystemet.
Kort sagt: kan man köpa biljetten genom SJ, Tågkompaniet eller Veolia så är den också fullt giltig i enlighet med vad som står på den.
Detta har utretts ordentligt i Postvagnen och en sökning där torde kunna ge mer kött på benen. http://f15.parsimony.net/forum25608/
Dock finns det inget om detta på Samtrafikens hemsida utan där står det fortfarande att resplusbiljett bara gäller i kombination med tågresa. Antingen är den dåligt uppdaterat eller också har provet upphört. Men går det fortfarande att köpa biljetten så gäller den som sagt.

Dan Henriksson

Tack för infon, Staffan! Undrar om SL och framför allt trafikpersonalen känner till den här möjligheten, det är ju synd om någon som i god tro köpt en biljett och sedan blir nekad att åka (oavsett om det är rätt eller fel i sak).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Dan Henriksson skrivet 08 januari 2008, 13:45:04 PM
Tack för infon, Staffan! Undrar om SL och framför allt trafikpersonalen känner till den här möjligheten, det är ju synd om någon som i god tro köpt en biljett och sedan blir nekad att åka (oavsett om det är rätt eller fel i sak).

Det är naturligtvis alltid ett problem att sprida kunskap om sådant här. Jag tycker i alla fall att vanlig resplusbiljett brukar accepteras utan större åthävor även om det väl ibland händer att förarna säger typ "Jaså, det är så de ser ut. Ja, det är inte ofta man ser en sådan". Så vi får väl hoppas att kunskapen om detta också har nått ut - eller att föraren läser på biljetten och kommer fram till att den nog trots allt är giltig. Jag har i alla fall inte hört någon som blivit nekad att åka på sådana biljett, däremot har bussförare i bland annat Postvagnen undrat lite över dem vilket tyder på att de inte fått (eller tagit del av) information från sin arbetsgivare.
Sedan borde ju dessa biljetter marknadsföras betydligt bättre. Många gånger kan resan bli väsentligt billigare med en förköpt biljett. Framför allt för ungdomar som kan dra nytta av SJ:s åldersregler.

Dan Henriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2008, 09:00:06 AM
Detta är ändrat på prov så att man numera kan köpa resplusbiljett även utan att tågresa ingår...
...Dock finns det inget om detta på Samtrafikens hemsida utan där står det fortfarande att resplusbiljett bara gäller i kombination med tågresa. Antingen är den dåligt uppdaterat eller också har provet upphört. Men går det fortfarande att köpa biljetten så gäller den som sagt.

Enligt ett taxemeddelande från SL någon gång i somras/höstas så var det ett försök som skulle pågå t.o.m. 2007-12-31. Jag har inte sett vad som hänt efter årsskiftet, om försöket förlängts eller inte.

/Danne H