Surrogat-Larvik till Björn F

Startat av Greger Larsson, 07 januari 2008, 20:34:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Björn ville ju se en Post-Larvikare men tyvärr har jag inte lyckats visa någon sådan. Här kommer dock en ersättningsvagn i form av SJ 0661 avbildad i Örebro 1975. En intressant bild med många trevliga detaljer. Som t ex det kromade Scania-Vabis emblemet i fronten, SJ-märket med "inverterade" färger, den prydliga märkningen och skyltningen och den smala röda randen i takkanten. Det här var den första bussen i den här serien till SJ och på bilder jag har av några senare vagnar så verkar en del ha ändrats på dessa, bl a takfönster även över första sidorutan (har för mig att det diskuterats tidigare på BS?), likaså verkar mellanrummet mellan dörren och första sidofönstret ha krympt på senare varianter.
Bussen var en Nr(Norrköpings-)vagn och linje 10 var bussersättningen till smalsmåret mellan Örebro och Pålsboda/Finspång och Norrköping. Numret går väl förresten igen än idag som linje 410 mellan Finspång och Norrköping.
I bakgrunden syns en ny Säffle tillhörande det nystartade Länsbussarna.

Christian Ljunggren

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 januari 2008, 20:34:21 PM
Björn ville ju se en Post-Larvikare men tyvärr har jag inte lyckats visa någon sådan. Här kommer dock en ersättningsvagn i form av SJ 0661 avbildad i Örebro 1975. En intressant bild med många trevliga detaljer. Som t ex det kromade Scania-Vabis emblemet i fronten, SJ-märket med "inverterade" färger, den prydliga märkningen och skyltningen och den smala röda randen i takkanten. Det här var den första bussen i den här serien till SJ och på bilder jag har av några senare vagnar så verkar en del ha ändrats på dessa, bl a takfönster även över första sidorutan (har för mig att det diskuterats tidigare på BS?), likaså verkar mellanrummet mellan dörren och första sidofönstret ha krympt på senare varianter.
Bussen var en Nr(Norrköpings-)vagn och linje 10 var bussersättningen till smalsmåret mellan Örebro och Pålsboda/Finspång och Norrköping. Numret går väl förresten igen än idag som linje 410 mellan Finspång och Norrköping.
I bakgrunden syns en ny Säffle tillhörande det nystartade Länsbussarna.

Men då blir ju jag desto gladare att se SJ 0661. Den tillhörde Nr-regionen hela sin livstid och lär ha gått ca 200 000 mil enligt utsago. Lev 1965-06-03.
Själv har jag åkt i denna buss ett antal gånger, men tyvärr hann jag aldrig att köra
den, då den slopades ett halvår innan jag började vid SJ Busstrafik i Nr.
Den började som snabbuss på linje 435 Västervik-Norrköping (veckoslutstrafik och abbonering förekom också) med placering i Västervik. Det var också den enda SJ-bussen i den "nya" nummerserien från 1964,
som var placerad i Västervik och även hade H-nummer (H206), alla de övriga hade E-nummer efter regiontillhörigheten. Den ersattes senare av 0699 och/eller 0700, som alternerade i Västervik. 0661 hamnade då i Valdemarsvik och gick på linje 28 Vvk-Nr-Vvk-Vk (Västervik)-Vvk. Därefter till Nr och övrig linjestjänst, såsom på bilden.
Omlackering skedde kring 1981 och då dök den åter upp i Västervik, som vanlig linjevagn en tid, innan den åter togs till Nr. Den försågs även med grönklädda s k
Arlanda-stolar från någon slopad ScV CF, vilket den redan verkar ha fått på bilden.
Det var till och med tal om att 0661 skulle sparas som blivande museivagn i Nr,
men detta gick tyvärr om intet då den havererade utanför Navestad på hösten 1983, då den gick på linjen Söderköping-Norrköping. Bussen blev tyvärr stående över natten i väntan på bärgning, då gick någon in och tömde brandsläckaren i bussen och därmed gick bevarandet om intet. (0001 Vo B71518/SKV sparades ju istället). F ö hade felet kunnat avhjälpts, men hanns ju dessvärre inte med.
0661 slopades och avställdes 1983-12-01. Därefter väntade dessvärre Hölö-skroten.
Ja, vad säger man SJ, SJ gamle vän!

Mvh

Christian

Björn Forslund

Det var tråkigt att den inte sparades. I mitt tycke det snyggaste norrmännen byggt (efter Lier Strada) ;).
En Larvik borde helt klart ha bevarats.
Har sett foton på några nya BF76/Larvik. De hade provisorisk vänsterdörr för att kunna användas innan Dagen H. Var alla byggda på detta sätt?

Christian Ljunggren

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 januari 2008, 23:44:07 PM
Det var tråkigt att den inte sparades. I mitt tycke det snyggaste norrmännen byggt (efter Lier Strada) ;).
En Larvik borde helt klart ha bevarats.
Har sett foton på några nya BF76/Larvik. De hade provisorisk vänsterdörr för att kunna användas innan Dagen H. Var alla byggda på detta sätt?

Av BF76/Larvik var nog alla i omställningsutförande.

/Christian