Huvudmeny

Van Hool T 9

Startat av Peter Öden, 06 januari 2008, 20:26:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Van Hool T 9 har jag för mig presenterades 1996 byggd på Volvo B 12-chassie.
En liten fundering bara. Det kom aldrig att byggas några B 10M med denna kaross,
finns säkert några orsaker till detta. Vet någon kanske ??

Mvh Peter Ö

Jan

Citat från: Peter Öden skrivet 06 januari 2008, 20:26:38 PM
Hej !

Van Hool T 9 har jag för mig presenterades 1996 byggd på Volvo B 12-chassie.
En liten fundering bara. Det kom aldrig att byggas några B 10M med denna kaross,
finns säkert några orsaker till detta. Vet någon kanske ??

Mvh Peter Ö

En stor anledning till att det inte byggdes på B10M är att Van Hool var populär med Alizee karossen. T9 har inte blivit lika populär i Sverige vilket med för att de T9or som byggts blivit i stor del på Scania åt Connex.
I branschen i 40 år

S Svensson

Säg så här ,om det skulle karosserats några T9 med mittmotor så skulle det blivit B12M. Några av de sista T8 modeller var ju Swebus expressbussar.
Troligen har det byggts T9 med B12M utomlands. Problemet i Sverige är ju att man måste specificera om konceptet.Bakmotorn finns ju med andra märken också,så det blir lättare karossera. Om det funnits någon egentlig partner i Sverige tror jag det blivit fler vH turister,både på B12M och B12B. Det var i stort sett AB Volvobil i Angered och Linjebuss Teknik i Partille som svarade för vH importen till Sverige. Resultatet av detta har ju Greger L visat på bild. LB Teknik köptes ut av Leo Rand,duktig på att speca van Hool och kallades Autobus i populärt namn (Autobus LeoRand AB). Tidigare skrev Alf Rosen här i BS därifrån. I takt med lönsamhetsproblem så satsade AB Volvobuss på sina egna karosser i Finland och på VDL samarbetet.
Vad gäller van Hool så är det T8 modellerna och framför allt Alizee modellerna som blivit populära.Van Hool är en duktig karossör som bygger gedigna bussar och kan få fram stora ordrar på kort tid. Detta vet man också om och tar betalt efter detta.

Esbjörn

Citat från: S Svensson skrivet 06 januari 2008, 20:51:49 PM
Säg så här ,om det skulle karosserats några T9 med mittmotor så skulle det blivit B12M. Några av de sista T8 modeller var ju Swebus expressbussar.
Troligen har det byggts T9 med B12M utomlands. Problemet i Sverige är ju att man måste specificera om konceptet.Bakmotorn finns ju med andra märken också,så det blir lättare karossera. Om det funnits någon egentlig partner i Sverige tror jag det blivit fler vH turister,både på B12M och B12B. Det var i stort sett AB Volvobil i Angered och Linjebuss Teknik i Partille som svarade för vH importen till Sverige. Resultatet av detta har ju Greger L visat på bild. LB Teknik köptes ut av Leo Rand,duktig på att speca van Hool och kallades Autobus i populärt namn (Autobus LeoRand AB). Tidigare skrev Alf Rosen här i BS därifrån. I takt med lönsamhetsproblem så satsade AB Volvobuss på sina egna karosser i Finland och på VDL samarbetet.
Vad gäller van Hool så är det T8 modellerna och framför allt Alizee modellerna som blivit populära.Van Hool är en duktig karossör som bygger gedigna bussar och kan få fram stora ordrar på kort tid. Detta vet man också om och tar betalt efter detta.

VanHool byggde T8-serien på B10M betydligt längre än så. 2001 kom den sista till Sverige i form av Hörvalls SEW457.

Det finns ett antal VanHool T9 med B12M-chassi i Sverige.
*Veolia har fyra godsbussar.
*FAC och några åkare i Västerbotten har ledvagnar.
*Några rena turistare finns, bl a Mosjö Buss och Conference Buss.
*Och det finns ett antal Astral.

S Svensson

Jag har ju sett Orusttrafikens Astral ganska mycket. Just nu kommer jag inte ihåg om de Du nämner är integralbyggda eller med vanlig ram.