Huvudmeny

Scania Boggie .

Startat av Möllers, 06 januari 2008, 19:45:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Kollade på en buss på en hemsida denna buss är lång som en MAN A26 tror jag.
Finns det såna i sverige eller ska komma till busstrafik 2008 nåns stans av denna modell.
Kanske SL Land eller GL Express buss vem vet  ::)

http://www.en.scania.ro/Images/N07037%20Photo1_tcm258-167193.jpg

S Svensson

Bussenmodellen finns hos Bus4You. Kan inte avgöra vilken individ som finns på bild. Ev är det en av de som företaget har.Men färgen måste då ha kompletterats. Kan bilden vara från Värnamo och Svenstigs?
Det rör sig alltså om Iritzar lyxmodell.

Möllers

Bus4You har väl dörr 1x1x0 den är ochså snygg buss tycker jag.
Jo är nog en Iritzar lyxmodell.

bjalle

Detta är en Scania Irizar i4. Och det är ingen lyxmodell och inte den Buss4you har.  Denna är framtagen för linjetrafik

Möllers

Jo klart den är det kan köras som en region buss på linje 220 eller en skåneexpress buss.

Henrik Palmqvist

Citat från: S Svensson skrivet 06 januari 2008, 19:56:19 PM
Bussenmodellen finns hos Bus4You. Kan inte avgöra vilken individ som finns på bild. Ev är det en av de som företaget har.Men färgen måste då ha kompletterats. Kan bilden vara från Värnamo och Svenstigs?
Det rör sig alltså om Iritzar lyxmodell.
Inte ser det ut som nån "lyxkryssare". Snarare en regional/intercity modell. Dessutom har den spanska reg-skyltar. Trodde bara att Bus4You hade stora bussar?. / Henrik

bjalle

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 06 januari 2008, 20:03:21 PM
Inte ser det ut som nån "lyxkryssare". Snarare en regional/intercity modell. Dessutom har den spanska reg-skyltar. Trodde bara att Bus4You hade stora bussar?. / Henrik

Minns jag inte fel har Buss4you Scania Irizar PB som är en turistvariant medan I4 som Möller länkade till är framtagen framförallt för linjetrafik.

Peter Öden

Hej !

Den modell som Buss4you är av modell Irizar PB !

Mvh Peter Ö

S Svensson

Tittar litet närmare på bilden. Skyltarna torde vara svenska med -Iritzar 4-. Vi får se om Vänersborgs Linjetrafik köper denna. Jag kan ju hoppas. Färgen är ju från Västtrafik.
Bussmodellen finns hos Bus4You. Sedan menade jag med lyxmodell ovan utförande medan standaredutförandet är den sk gamla vanliga modellen. Modellen på bilden har ju funnits i 5 år minst.

Henrik Palmqvist

Citat från: S Svensson skrivet 06 januari 2008, 20:08:18 PM
Tittar litet närmare på bilden. Skyltarna torde vara svenska med -Iritzar 4-. Vi får se om Vänersborgs Linjetrafik köper denna. Jag kan ju hoppas. Färgen är ju från Västtrafik.
Bussmodellen finns hos Bus4You. Sedan menade jag med lyxmodell ovan utförande medan standaredutförandet är den sk gamla vanliga modellen. Modellen på bilden har ju funnits i 5 år minst.
Skyltarna är nog inte svenska. Vad beträffar färgen på bussen, så är den väl vanligt förekommande på demo-bussar från Irizar?. / Henrik

Andreas Ljungqvist

Citat från: S Svensson skrivet 06 januari 2008, 20:08:18 PM

Du kan inte säga att modellen finns hos Bus4you då det inte är samma modell... Om jag inte minns fel så är dessutom i4 en aldeles ny modell. Sen är skyltarna inte svenska då landsboksatven är ett E i det blå fältet.. Så ditt uttalande bör tas med en nypa salt..

Den på bilden är av modell Irizar i4
Bus4you kör med               Irizar PB

EDIT: 5 september 2007 släptes Scanias pressreleas om i4 så 5 år är ju galet

Press releas på svenska!

Tack för talan...

homer

Den va grymt snygg, vore kul om Irizar kunde göra en Lågentre variant av denna, dock fungerar den inte i Linjetrafik då de sitter massa skit under framdörren...

Andreas Ljungqvist

Citat från: homer skrivet 06 januari 2008, 20:37:22 PM
Den va grymt snygg, vore kul om Irizar kunde göra en Lågentre variant av denna, dock fungerar den inte i Linjetrafik då de sitter massa skit under framdörren...

Skitet under dörren är ett stag till den utåtgående framdörren och därtillhörande skydd... Har funkat på alla Setra bussar jag kört så varför skulle det inte fungera här??

homer

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 06 januari 2008, 20:41:48 PM
Skitet under dörren är ett stag till den utåtgående framdörren och därtillhörande skydd... Har funkat på alla Setra bussar jag kört så varför skulle det inte fungera här??

jag är mycket väl medveten om vad de är för något... OK bussen kanske skulle fungera på skånska landsbygden där den aldrig behöver åka in till en trottoarkant

S Svensson

Jag vet inte varför Andreas skriver som han gör. Jag har läst vad Scania skrivit. Men jag anser att PB och I 4 är samma modell i stort sett. Det hela har med vilken abstraktionsnivå man arbetar med. Vad menas i sammanhanget med modell. På Iritzars hemsida finns i stort sett tre grundmodeller.Den ena är PB. Ur denna kommer I4 och borde alltså kunna vara samma modell.Bottenplattformen är inte de lika ? Skulle det röra sig om olika bottenplatformar till PB och I4??
Scania är i andra sammanhang känd för modularisering. Har man bytt arbetssätt?

Är det jag som gjort bort mig eller är det så att jag kanske tänker lite annorlunda eftersom jag använder andra modellbegrepp.