Revision av Den Oudsten hos GS

Startat av c007, 06 januari 2008, 17:18:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

c007

Var det inte tal om att GS Den Oudsten, 301-321 och hela 500-serien skulle genomgå en revision? Man pratade väl om skyddsplåtar under motorn, blå lack, lagning av karosskador, och ny klädsel på alla säten?

CS

Jag vill minnas det var 316 jag såg inne på kville utan stolar i bussen och med en väldigt blänkande blå lack.
Kan det stämma?

//CS

c007

Citat från: CS skrivet 07 januari 2008, 20:43:53 PM
Jag vill minnas det var 316 jag såg inne på kville utan stolar i bussen och med en väldigt blänkande blå lack.
Kan det stämma?

//CS

Aha, då kanske man är på gång då... GS 318 är ju den enda av 301-321 som hitills varit/är Västtrafikblå. Är det nån som vet när resten av serien ska in för uppfräschning?

Brollan

Citat från: CS skrivet 07 januari 2008, 20:43:53 PM
Jag vill minnas det var 316 jag såg inne på kville utan stolar i bussen och med en väldigt blänkande blå lack.
Kan det stämma?

//CS

Det stämmer, 316 är inne för revision, med omlackning och uppfräschning, dock står den nu på JTAB på Arendal.


Janne

Vad beror på att de väljer att fortsätta med dessa slitvargar ledbussar den Oudsten Bussen av modell 2001 ?. Är det samma sak med de blålackade GS 322-336 som Kville hade tidigare i alla fall men som jag undrar om inte är utspridda nu över andra delar av Göteborg, exempelvis till garaget i Angered som tog vissa andra MAN-ledbussar från kville  i höstas, bl a GS 555- 584! Nån som vet om det är lika med den Oudsten elelr om de var alltför slutkörda?? Men nog är de ganska mjuka i gången och ganska tystgående, invändigt i alla fall....

c007

#5
Citat från: Janne skrivet 09 januari 2008, 21:36:18 PM
Vad beror på att de väljer att fortsätta med dessa slitvargar ledbussar den Oudsten Bussen av modell 2001 ?. Är det samma sak med de blålackade GS 322-336 som Kville hade tidigare i alla fall men som jag undrar om inte är utspridda nu över andra delar av Göteborg, exempelvis till garaget i Angered som tog vissa andra MAN-ledbussar från kville  i höstas, bl a GS 555- 584! Nån som vet om det är lika med den Oudsten elelr om de var alltför slutkörda?? Men nog är de ganska mjuka i gången och ganska tystgående, invändigt i alla fall....

Jag tror fullt ut att det handlar om avtalet med Västtrafik. GS 301-321 som finns i Majorna är av årsmodell 1999-2000 och avtalet för Frölundatrafiken går ut 2009. Därefter, säkert 2010, lär vi se GS eller någon annan vinnare, med betydligt bättre bussar. Den Oudsten är enligt min uppfattning en "rullande skrotlåda", där bullernivån utåt sett är extremt hög. GS gasare; 322-326 har motorer från MAN, och jag upplever dessa något tystare, men ack så slöa.

Jonas Gustafsson

Citat från: Janne skrivet 09 januari 2008, 21:36:18 PM
Vad beror på att de väljer att fortsätta med dessa slitvargar ledbussar den Oudsten Bussen av modell 2001 ?. Är det samma sak med de blålackade GS 322-336 som Kville hade tidigare i alla fall men som jag undrar om inte är utspridda nu över andra delar av Göteborg, exempelvis till garaget i Angered som tog vissa andra MAN-ledbussar från kville  i höstas, bl a GS 555- 584! Nån som vet om det är lika med den Oudsten elelr om de var alltför slutkörda?? Men nog är de ganska mjuka i gången och ganska tystgående, invändigt i alla fall....

Nu stämde det inte riktigt med placeringarna...
322-338 finns alltjämt på Kville allihop.
Men av den stora serie MAN-ledbussar 551-585 som kom 2004 är placeringarna som följer:
551-554 Eketrägatan
555-562, 568-570 Majorna
563-565 Kville
566, 567, 571-585 Angered
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Janne

Hehe, tack det var en lista jag verkligen väntat på! De är så många MAN-bussar alltså!

S Svensson

Att 318 är VT blå beror på att den i unga år fått en nästan ny front efter en olycka.
För ganska många år sedan kunde bussar bli gamla.Problemen med oudsten är troligen inte inredningen utan att de gått mycket (i driftstid) och att delar av elsystemen helt enkel lägger av. En buss som där elsystemet lägger av måste säkert åtgärdas. Jag vet inte hur vanligt det är med att huvudströmbrytaren måste stängas och vara borta i några minuter.Efter detta kommer bussen "tillbaka".
Nu är det väl så att GSAB inte gjort särskilt mycket av underhåll tidigare.

Trots allt är det säkert billigare att renovera en buss än att skaffa en ny.
Sedan är det nog så att man får se på återstående livslängd. Kan den återanvändas som buss eller skall den sändas till Agnesberg för skrot.Med tanke på att bussdelen av GSAB går ekonomiskt dåligt så kanske nyanskaffning av bussar blir svår att göra dessutom. Speciellt som nya bussar på 5 år blir gamla och även behöver underhåll.
  Varje  tid har sin tid. Förr diskuterades verkstäder.Men det var ingen som frågade vad man hade verkstaden till.
Bussverkstaden i Borås vad användes den till. Vad är den bra för ? Skall den byggas om till livsmedelshall ?? Den lilla verkstaden på lilla ortern vad används denna till. Reparation av trädgårdsmaskiner. Bussarna då ? Inte behövs det särskilda verkstäder för detta. Scaniahandlaren servar säkert bara det finns tid för bussen.Reserv för buss på verkstad finns nog inte. Sedan är det frågan om det var bättre förr. Trots allt håller nog dagens bussar betydligt bättre än de gamla CR76 som rostade sönder. Kanske är det så att dagens bussar måste få bli äldre. Kanske finns det inget land i öster längre som tar hand om svenska bussar i något som kan kallas bussarnas "äldreboende". Vi får ta hand om dem själva.

c007

Som sagt, när avtalet går ut, så lär GS eller någon annan vinna upphandligen. Och då får vi bättre bussar än Den Oudsten. Problemet med Den Oudsten är bl.a. den hårda växlingen, ZF-lådan växlar mycket hårt och tvärt, och på bestämda punkter. Detta gör att det ibland riktigt slår i växlingen.

Bussgubben

Citat från: c007 skrivet 09 januari 2008, 22:05:43 PM
Jag tror fullt ut att det handlar om avtalet med Västtrafik. GS 301-321 som finns i Majorna är av årsmodell 1999-2000 och avtalet för Frölundatrafiken går ut 2009. Därefter, säkert 2010, lär vi se GS eller någon annan vinnare, med betydligt bättre bussar. Den Oudsten är enligt min uppfattning en "rullande skrotlåda", där bullernivån utåt sett är extremt hög. GS gasare; 322-326 har motorer från MAN, och jag upplever dessa något tystare, men ack så slöa.

Kanske Busslink tar över efter GS  :D. De sköter sina bussar bra tycker jag om vi tar te.x Stockholm. Där så var de B10LA gasbussarna i bättre skick o de verkade vara bättre i uppförsbackar och så vidare. Dessutom så verkar de inte vara så buckliga och så vidare. Så Busslink kan ta över hoppas man efter GS.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussgubben skrivet 10 januari 2008, 15:23:05 PM
Kanske Busslink tar över efter GS  :D. De sköter sina bussar bra tycker jag om vi tar te.x Stockholm. Där så var de B10LA gasbussarna i bättre skick o de verkade vara bättre i uppförsbackar och så vidare. Dessutom så verkar de inte vara så buckliga och så vidare. Så Busslink kan ta över hoppas man efter GS.

Jag håller med om att Busslink har blivit ett bra bussbolag och de kanske också är intresserade av verksamhet i Göteborg. Men de har den konstiga inställningen att de bara skall träffa avtal på trafik där de kan tjäna pengar så det är väl stor risk för att de blir utslagna av någon som tror sig kunna köra billigare. En etablering på en ny ort kostar ju trots allt en hel del.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2008, 16:14:59 PM
Busslink har ju f.ö inte offererat något utanför sitt vanliga verksamhetsområde Stockholm m omnejd på många år, att man skulle lägga ett bud i Göteborg ser jag som helt osannolikt, Stockholm, Örebro o Sörmland är nog det som gäller även framöver.
Att arbeta fram ett anbud kostar f.ö mycket stora pengar och kräver en rejäl stab med specialister allrahelst när flera upphandlingar sammanfaller i tid.

Men deras nye vd har också uttalat att man i framtiden kan tänka sig nya verksamhetsområden. Men man tänker inte lägga (medvetna) underbud för att få dem. Det är väl också en bedömning om hur stor chans de har att få trafik, som går att bedriva lönsamt i Göteborg, och den chansen tror jag är ungefär lika stor som för en snöboll att klara sig i h*****et (utan alla jämförelser i övrigt).

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2008, 16:11:02 PM
Jag håller med om att Busslink har blivit ett bra bussbolag och de kanske också är intresserade av verksamhet i Göteborg. Men de har den konstiga inställningen att de bara skall träffa avtal på trafik där de kan tjäna pengar så det är väl stor risk för att de blir utslagna av någon som tror sig kunna köra billigare. En etablering på en ny ort kostar ju trots allt en hel del.

Hade inte Busslink uttalat sig om att de sökte expandera i universitetsstäderna först o främst? Göteborg torde väl kunna räknas in där?

c007

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2008, 15:26:04 PM
Växlingen är en "enkel" justeringssak, men det kanske är så att lådans styrprogram inte jobbar bra tillsammans med DAF motorn? och att det behövs ett annat anpassat sådant.

//Lars

Okej Lars, så du menar att detta hade gått att lösa med en justering av lådan? Och varför sätter man inte plåtar under motorn, som jag hört rykten om?