Negativscanning del 1138-1145

Startat av Greger Larsson, 06 januari 2008, 11:41:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Den här gången kom det t o m med en H22:a. I övrigt bilder från Piteå samt naturligtvis några van Hooler, på den nedersta bilden sysslas det med reklamfotograferingar så då var det ju bäst att hålla sig på behörigt avstånd!

Bussmicke

Mycket trevligt, dennahelg är din och Uffes vad gäller bildscanning.
Jag håller tillbaka lite så återkommer jag snart igen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Greger Larsson

Citat från: Bussmicke skrivet 06 januari 2008, 11:42:52 AM
Mycket trevligt, dennahelg är din och Uffes vad gäller bildscanning.
Jag håller tillbaka lite så återkommer jag snart igen.

Tackar och välkommen åter(med scanningen). Och visst är det kul med Uffes bilder också, fast lite halvdåligt tempo med endast en bild/dag, men han kanske kör med kvalitet istället för kvantitet ;)
/GL

Krille

Kul med återblickar från Piteå.
Känns som att stan hittat tillbaka till formen nu när man har gula Scania igen  :)

/K

Ersa

Citat från: Krille skrivet 06 januari 2008, 12:19:53 PM
Kul med återblickar från Piteå.
Känns som att stan hittat tillbaka till formen nu när man har gula Scania igen  :)

Ja, det är väldigt trevligt att Piteå hittat tillbaka till den "rätta" färgen.

bjorn_k

Trevliga bilder som sagt, bilden på linje 625 hade kunnat vara bara några år gammal med 6431 i högönsklig välmåga, eller hur Erik!

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 januari 2008, 11:41:14 AM
Den här gången kom det t o m med en H22:a.

Ytterst trevlig bussmodell i ytterst trevliga färger på en ytterst trevlig linje! :D
Ungefär vilket år var detta?

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 07 januari 2008, 06:42:50 AM
Trevliga bilder som sagt, bilden på linje 625 hade kunnat vara bara några år gammal med 6431 i högönsklig välmåga, eller hur Erik!

Vi får väl göra en "fotokupp" vid Östra station med någon H22 + H3 samt kanske en viss f.d SJ-buss?  ;)

bjorn_k

Citat från: Verspieder skrivet 07 januari 2008, 16:46:21 PM
Vi får väl göra en "fotokupp" vid Östra station med någon H22 + H3 samt kanske en viss f.d SJ-buss?  ;)
Påminner mig att jag måste ringa LVD imorn... länkarmar...

bjorn_k

Citat från: Verspieder skrivet 07 januari 2008, 16:46:21 PM

Dan Henriksson

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 januari 2008, 11:41:14 AM

Jag noterar att det verkar vara tre olika typer av nummerrullar, endast den i mitten är original. Den vänstra skulle kunna vara från en Wiima (H57) eller en Hägglunds (t.ex. H43/H44). Den högra är jag mer osäker på, det typsnittet ser gammalt ut. Kan den rullen komma från en H81 eller H82? Eller t.o.m. en CF?

Tack för trevliga bilder, Greger! Och då menar jag alla, inte bara de med SL-anknytning!  :)

/Danne H

Fredrik Klint

H22:an bör vara max fem-sex år gammal, sen kom ju SL-märket i grillen. Lustigt att två utav tre nummerrullar havererat så tidigt. Eller det kanske var normalt slitage?
Tack för trevliga bilder som sagt!

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 08 januari 2008, 22:11:03 PM
H22:an bör vara max fem-sex år gammal, sen kom ju SL-märket i grillen. Lustigt att två utav tre nummerrullar havererat så tidigt. Eller det kanske var normalt slitage?
Tack för trevliga bilder som sagt!

Normalt slitage? Knappast på en Norrtäljevagn. Iaf inte 6:an, då denna inte lär snurrat många cm per år, och mittensiffran brukade väl inte slitas rejält heller. Det var värre med den tredje som man fick veva för glatta livet varje dag.

Känns lite skumt att diskutera vevsiffror som ung 28-åring, men dessa skåp överlevde ju i Roslagen fram till 2003-04 både hos Busslink och Fridströms.  :)