Inställd trafik i Skåne

Startat av Rickardo, 05 januari 2008, 18:30:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickardo

Underkylt regn har skapat stora problem i Sydvästra Skåne. Stora delar av busstrafiken är helt inställd
Kan själv bekräfta att det är superhalt ute då jag varit ute och cyklat i eftermiddag

/Rickardo

http://sydsvenskan.se/skane/article291321.ece

Johan Hansson

I Januari förra året hände exakt samma i Halmstad men då ställdes bara stadstrafiken in tills kommunen hade sandat hela stan.
Pratade med en bussförare och han sa att bussen bara gled när han bromsade.
Trafiken kom då gång igen vid 22-tiden.
Gällande landsortstrafiken så ansåg man att det gick att köra då vägverket har hand om dessa vägar och hade skickat ut
salt & sandbilar för att bekämpa halkan som då rådde.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Möllers

jo kom ingen buss ner jag väntade trådbussen hade körit av vägen idag.

Cyklisten

Jag kom med tåget till Eslöv från Malmö och såg hur två bussar på 1:an och 2:an stod vid ena sidan av "terminalen", vilket var lite konstigt då de brukar stå på motsatta sidor när de möts, det visade sig att de fick körförbud. Vi fick vänta i ca. en och halv timme i DAB:en medan föraren gick ut var femte minut för att kolla hur hallt det var ;) Jag satt och tittade på tågen som stannade och startade och det var en häftig upplevelse, nästan repris från nyårsafton - med tanke på all is som bildades på kontaktledningen. Till slut blev det dags för enbusstrafik (en buss kör i kors genom hela Eslöv istället för två vagnar en på varje linje) och vi kom fram till Rönneberga. En sträcka på ca. 2km som nu blev omöjlig att besegra till fots. Iaf med mina skor. Föraren körde så bra att vi varken halkade eller upplevde något obehag. Men så fort jag steg av bussen så blev det en nära träff med marken, kunde knappt hålla mig upprätt.
Det var lika halt i Malmö, det gällde att vara himla försiktig för att ta sig fram på t. ex. Kalendegatan. En annan ovanlig sak var en rekordlåg vattennivå i hela kanalen. En massa gamla cyklar, kundvagnar och allt skrot täcktes av och det luktade alger, trots kylan.

Johan Hansson

Citat från: Mattias Möller. skrivet 05 januari 2008, 20:37:16 PM

Kört av vägen??

De fick väl stanna hemma på depån idag p.g.a vädret.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Möllers

efter som bussen körde av så fick dom köra till depån sen efter det kan jag tänka mig var vid 1500.
Finns en sida här där finns bussen med som körde av finns bilder där du ska gå igenom först innan du hittar bilden.

http://hd.se/skane/2008/01/05/varning-foer-blixthalka/

Bussmicke

Det enda som var av vägen påå bild var en bil.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Man fick klicka längre ner så stod där "Landskronabussar inställda" eller liknande. Och där var en av trådbussarna som hade parkerat på trottoaren

http://hd.se/landskrona/2008/01/05/landskronas-stadsbussar-instaellda/

Jan

Citat från: Mattias Möller. skrivet 05 januari 2008, 20:37:16 PM

Kört av vägen - sanningen är att den kom upp på gångbanan ingen eller inget skadat. Trolleystängerna släppte bara.
I branschen i 40 år

Simon Bertilsson

Jag körde Ludvigsborg - Lund ToR innan. Körde hemifrån 18.30, och hem 00.00.

Det var inte ett dugg halt på 13, och på E22 blev det inte halt förrän ner mot Rollsberga-Gårdstånga, men inte så farligt. Det rörde sig då om snömodd.

På vägen tillbaks hade det hunnit snöa. Jag hamnade dock bakom snöplogarna på E22, så där var inga större problem, även om jag fick tas med moddsträngar. På 13 var det desto mer snö, men absolut inga större problem.

Jag var inställd på det värsta, så jag blev positivt överraskad. Något underkylt regn stötte jag aldrig på. Inte mer än att det tog en halv evighet innan jag kunde köra, då min bil var täckt med is, som defrostersystemet fick värma bort.

bjalle

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 januari 2008, 01:57:15 AM
Jag körde Ludvigsborg - Lund ToR innan. Körde hemifrån 18.30, och hem 00.00.

Det var inte ett dugg halt på 13, och på E22 blev det inte halt förrän ner mot Rollsberga-Gårdstånga, men inte så farligt. Det rörde sig då om snömodd.

På vägen tillbaks hade det hunnit snöa. Jag hamnade dock bakom snöplogarna på E22, så där var inga större problem, även om jag fick tas med moddsträngar. På 13 var det desto mer snö, men absolut inga större problem.

Jag var inställd på det värsta, så jag blev positivt överraskad. Något underkylt regn stötte jag aldrig på. Inte mer än att det tog en halv evighet innan jag kunde köra, då min bil var täckt med is, som defrostersystemet fick värma bort.

Var tidigare under gårdagen det var underkylt regn

Jan

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 06 januari 2008, 09:21:00 AM
Var tidigare under gårdagen det var underkylt regn

Ni i nordöst slapp det mesta Björn
I branschen i 40 år

bjalle

Citat från: Jan skrivet 06 januari 2008, 10:42:12 AM
Ni i nordöst slapp det mesta Björn

Jo jag har förstått det, men även här var det kraftigt underkylt under förmiddagen och början på eftermiddagen. Var själv ute och kände lite på halkan.

bjorn_k

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 januari 2008, 01:57:15 AM
---

Något underkylt regn stötte jag aldrig på. Inte mer än att det tog en halv evighet innan jag kunde köra, då min bil var täckt med is, som defrostersystemet fick värma bort.

Haha, har ni inte skrapor i bilen i Skåneland?  :P