Swebus Express mest lönsamma linje?

Startat av M67:an, 05 januari 2008, 13:35:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M67:an

Vilken sträcka är Swebus Express mest lönsammaste?

Jag är mest nyfiken på hur många resor som görs inom sträckan, Stockholm-Göteborg under ett år?

??? ??? ???

Patrik

Om jag får chansa så tror jag på 899 Stockholm - Uppsala.

Jan

Citat från: Patrik skrivet 05 januari 2008, 13:54:48 PM
Om jag får chansa så tror jag på 899 Stockholm - Uppsala.

Oddset för denna gissning ger dåligt med pengar, Patrik
En annan linje som går bra är trafiken mellan Stockholm och Jönköping.
I branschen i 40 år

Patrik

Citat från: Jan skrivet 05 januari 2008, 13:59:49 PM
Oddset för denna gissning ger dåligt med pengar, Patrik
En annan linje som går bra är trafiken mellan Stockholm och Jönköping.

Men, det är väl otroligt många resenärer och otroligt många turer som gör att intäkterna ökar på denna linje?

Johan Hansson

Jag tro det är.
820 OSLO -GÖTEBORG-MALMÖ-KÖPENHAMN

Gällande Stockolm-Jönköping så på fredagar och söndagar går linje

862 HALMSTAD-STOCKHOLM via Jönköping

Så här går det till på denna linjen.
Bussen som lämnar Halmstad går till Jönköping där den möter bussen som kört Stockholm-Jönköping.
I Jönköping byter förarna bussar och kör samma sträcka hem igen.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Karsten

Citat från: Johan H skrivet 05 januari 2008, 14:20:38 PM
Jag tro det är.
820 OSLO -GÖTEBORG-MALMÖ-KÖPENHAMN

Gällande Stockolm-Jönköping så på fredagar och söndagar går linje

862 HALMSTAD-STOCKHOLM via Jönköping

Så här går det till på denna linjen.
Bussen som lämnar Halmstad går till Jönköping där den möter bussen som kört Stockholm-Jönköping.
I Jönköping byter förarna bussar och kör samma sträcka hem igen.

Är de mest lönsamma bara för att de går via Halmstad?

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Vad jag vet lämnar inte Swebus Express ut några upgifter om lönsamheten på de olika linjerna. Swebus Express mest lönsamma linjer brukar av många bedömare vara de som går mellan Göteborg och Stockholm. Och i synnerhet är då delsträckan Jönköping-Norrköping.
Linjen Uppsala-Stockholm är ingen kassako. Om inte annat så visar det sig i att man dragit in rejält på trafiken de senaste åren. Det är sällan som bussarna på linje 899 är mer än halvbesatta. Om det nu inte är stopp i tågtrafiken, men då gäller det gamla ordspråket "När det regnar välling har den fattige ingen ko". Platsgarantin gäller visserligen på linje 899 enligt de gamla reglerna men å andra sidan har man sedan gammalt en force majeure-klausul för tågstörningar så man gör inte större ansträngningar att få in extrabussar i sådana fall. Helt förståeligt. I sådana fall har resenärer med kort och förköpta biljetter företräde.

Peter Elmheden

Citat från: Patrik skrivet 05 januari 2008, 14:01:16 PM
Men, det är väl otroligt många resenärer och otroligt många turer som gör att intäkterna ökar på denna linje?

Tror att han menade att du hade rätt. Lågt odds i spelvärlden betyder ju att det resultatet antagligen kommer
att bli verklighet.

Buss-Hasse

Enligt vad vi får veta i Västervik är linje 835 Kalmar - Stockholm en stark och lönsam linje.

Buss-Hasse

Lite speciell prisfilosofi...............vikket tjafs vi har på bussarna, framörallt från mönsteråsresenärerna.

Christer K

Vet inte om man kan ta någon linje, vet bara att Swebus Express går nu mycket bättre sedan man införde att alla resor måste vara bokade 24 timmar innan avgång. Detta har gjort att man slipper ha extra bussar stående för att köra vid behov. Förut kunde man ha en eller två bussar som bara väntade att det blev fullt. Nu vet man om det går en eller flera bussar.
Själv har jag lämnat in väskan och uniformen för Swebus Express, så nu är det slutkört där. Kanske man dyker upp i en annan buss någon gång.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.