Negativscanning del 1084-1091

Startat av Greger Larsson, 05 januari 2008, 12:35:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Här blev det lite mer sommar i Uppsala och vårvinter hemmavid.

Peter Öden

Hej !

Härliga nostalgibilder, ser framemot fler !

Mvh Peter Ö

Stefan P

Hej

Vad är det för buss som står brevid 2168 på första bilden och vilket årtal är uppsala bilderna tagna.

Hög nostalgifaktor.

mvh gammalbuss

Stefan P

Hej

Tack för svaret kan du tänkas ha en bild på Ajokki bussen.

mvh gammalbuss

S Svensson

Vi tittar och tittar.Förundras gör vi. Vad är det vi ser. En del syns som vi inte har sett tidigare.
Färgsättningen på SJ Uppsala  1133.Varför har den fått halvturist -(helturist-)ränder. I Göteborg hade 1137 och 1138 detta därför att de gick i veckoslutstrafik och hade fällbara säten.Nu vet jag inte exakt vilka HoS bussar som levererades med fällbara stolar. Några HoS fick nämligen fällbara stolar som  tex 1111 och 1112(enl andras uppgifter,har ej sett 1112 som HoS), genom byte av inredning från 0670 och 0695 (ev ej i ordning).
Sedan var det Säfflebussen,dvs det är ingen Säfflebuss utan en buss från Höglunds i Säffle.Det är skillnad. Men titta då,den har "fönster" i taket. Mycket riktigt,jag har sett detta tidigare. Den fråga som ställdes här handlade om GDG.Men även LB köpte bussar från Säffle för att kunna köra turister,då det var vänstertrafik.Hur pass vanligt var det då ?
LB byggde om bussar och ändrade inredning genom flyttning av "turister" från Skåne och Småland till Norrland och ibland flyttning därifrån till Småland och Skåne som rena skolbussar. Ibland saknar vi tiden då det fanns SJ,GDG,Linjebuss. Ofta fanns det någon på företagen som tyckte om sina bussar. Man anskaffade bussar i lagom mängd. Numera köps stora serier då en upphandling börjar och när uppdraget är slut efter ca 10 år så finns det  nästan bara 10 år gamla bussar kvar,fastän skicket på dem är som om de vore 25 år gamla.

yngrot

[. Ofta fanns det någon på företagen som tyckte om sina bussar. Man anskaffade bussar i lagom mängd. Numera köps stora serier då en upphandling börjar och när uppdraget är slut efter ca 10 år så finns det  nästan bara 10 år gamla bussar kvar,fastän skicket på dem är som om de vore 25 år gamla.

[/quote]

Du har så rätt så. Det är ju pengaslöseri som man gör.. är det verkligen så billigt och bra med upphandling??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Christian Ljunggren

Citat från: S Svensson skrivet 05 januari 2008, 13:07:21 PM
Vi tittar och tittar.Förundras gör vi. Vad är det vi ser. En del syns som vi inte har sett tidigare.
Färgsättningen på SJ Uppsala  1133.Varför har den fått halvturist -(helturist-)ränder. I Göteborg hade 1137 och 1138 detta därför att de gick i veckoslutstrafik och hade fällbara säten.Nu vet jag inte exakt vilka HoS bussar som levererades med fällbara stolar. Några HoS fick nämligen fällbara stolar som  tex 1111 och 1112(enl andras uppgifter,har ej sett 1112 som HoS), genom byte av inredning från 0670 och 0695 (ev ej i ordning).
Sedan var det Säfflebussen,dvs det är ingen Säfflebuss utan en buss från Höglunds i Säffle.Det är skillnad. Men titta då,den har "fönster" i taket. Mycket riktigt,jag har sett detta tidigare. Den fråga som ställdes här handlade om GDG.Men även LB köpte bussar från Säffle för att kunna köra turister,då det var vänstertrafik.Hur pass vanligt var det då ?
LB byggde om bussar och ändrade inredning genom flyttning av "turister" från Skåne och Småland till Norrland och ibland flyttning därifrån till Småland och Skåne som rena skolbussar. Ibland saknar vi tiden då det fanns SJ,GDG,Linjebuss. Ofta fanns det någon på företagen som tyckte om sina bussar. Man anskaffade bussar i lagom mängd. Numera köps stora serier då en upphandling börjar och när uppdraget är slut efter ca 10 år så finns det  nästan bara 10 år gamla bussar kvar,fastän skicket på dem är som om de vore 25 år gamla.

Tack Greger för härliga bilder.
Efter att inte haft tid att engagera mig i Bussnack på länge pga av mycket jobb
och helger, så ska jag ta ett tag igen.
1133 hade fällbara stolar under en period, dock osäkert om den hade det från
leverans. Tror att detta skedde i kring 73/74. Lacken härör i alla fall från tiden som "halvturist".
Senare återombyggd till "linje-standard", vilket bekräftas av bilden.

Mvh

Christian