Huvudmeny

Mera CN113ALB

Startat av Ersa, 04 januari 2008, 20:45:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Som jag skrev i en annan tråd verkar 2008 tyvärr bli året då denna välkända profil försvinner från bl.a Umeå, Uppsala och SL-land. 2007 blev MaxCins år till Bussmickes förtret, men 2008 kommer jag nog ägna en hel del tid åt den nu utrotningshotade tysta bekväma "ALB:n".

Vi slänger väl in en blå Vega mitt i allt, mest för skojs skull:

Niklas Bygdestam

När Umeås försvinner har jag tyvärr ingen aning om. Däremot misstänker jag att de i SL-land kommer att överleva de som finns i Uppsala
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

Jo, de som finns i SL-land får väl rulla i en sådär fyra år till.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon A

Förhoppningsvis går 113 vagnarna kvar i Uppsala några år till också även om det är högst otroligt att de gör. Det är synd för många av de går fortfarande väldigt bra och har betydligt bekvämare säten och mer benutrymme än Neoplanarna.

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 05 januari 2008, 14:41:45 PM
Förhoppningsvis går 113 vagnarna kvar i Uppsala några år till också även om det är högst otroligt att de gör. Det är synd för många av de går fortfarande väldigt bra och har betydligt bekvämare säten och mer benutrymme än Neoplanarna.

//Simon

Jag har hört något om att de i Uppsala skulle vara på väg ut under 2008. Man vill visst bara ha låggolv kvar i stadstrafik. Men jag håller med om att dessa är bekväma och jag kommer också att sakna bussarna när de försvinner. De är bekvämare än låggolvbussarna, inte minst OmniCity-bussarna som jag upplever som de mest obekväma i Uppsala när det gäller benutrymme. Neoplan upplever jag som lite bättre att åka i men inte alls lika bekväma som de här CN113ALB. Scaniabussar av typerna CR 112, CN 112 och CN 113 upplever jag som bland det absolut bekvämaste som byggts när det gäller just stadsbussar. Misstänker att vi aldrig kommer att få så bekväma stadsbussar igen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 januari 2008, 15:59:36 PM
Misstänker att vi aldrig kommer att få så bekväma stadsbussar igen
Inte så länge som tyskarna bygger stadsbussarna iallafall ;D

//Simon

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 januari 2008, 12:43:13 PM
När Umeås försvinner har jag tyvärr ingen aning om.

Innan avtalet sades upp fick de bara gå 2007 ut, men nu när det körs "avtalslöst" fram till juni 2008 verkar de ha fått lite tillfälligt uppskov. Men kanske kan det bli tal om tillfälliga inlån av begagnade lågentrévagnar från andra delar av landet, om detta går att ordna till en billigare kostnad än vad eventuella viten under 2008 blir.

Men än så länge rullar ALB:erna vidare på "ettan", dock allt oftare i sällskap av fler och fler blåa OmniCity-leder.