Angående bussolyckan på väg 34 med veolia bussens om välte

Startat av robbes, 04 januari 2008, 20:19:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

Johan Hansson

Citat från tidningen:
"Få använde bältet
Han tror att merparten av passagerarna inte satt fastspända trots att bussen var försedd med bälten för passagerarna.

– Det är tyvärr så att på bussarna i linjetrafik är det många av passagerarna som inte använder bältet. Det är den enskildes skyldighet, och eget ansvar, att använda bältet eller ej när det handlar om vuxna personer."
_________

Kan inget annat att hålla med om att bältes användandet i bussar är mycket lågt.
Åkte inte för så länge sen till Sävsjö och chaffhören tog upp mikrofonen och sa att det finns bälten på alla platser.
På vägen hem till halmstad igen så fick jag prata i mikrofonen och sa till att bältet skall användas.
Efter en stund så springer det ut två älgar på vägen och bussen får bromsa kraftigt.
Jag sitter själv på gaideplatsen och självklart har jag bältet på mig (Vill ju inte åka ut genom framrutan).
Tar mikrofonen och säger ut att det är för att sånt här kan hända och som man ska ha bältet.
Barnen i bussen var i åldrarna 10-15 år.

Vi åkte vid detta tillfället i en turistbuss.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan H skrivet 05 januari 2008, 13:47:54 PM
Citat från tidningen:
"Få använde bältet
Han tror att merparten av passagerarna inte satt fastspända trots att bussen var försedd med bälten för passagerarna.

– Det är tyvärr så att på bussarna i linjetrafik är det många av passagerarna som inte använder bältet. Det är den enskildes skyldighet, och eget ansvar, att använda bältet eller ej när det handlar om vuxna personer."
_________

Nu vet jag ju inte om detta är fullständigt citerat men i sammanhanget borde det också ha sagts att det är lag på att använda bälte om sådant finns, men att ansvaret för att detta sker ligger på den enskilde när det handlar om vuxna personer.