Västernorrlandshistoria från 1990-talet 1

Startat av Bussmicke, 04 januari 2008, 00:26:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

F.d diligenser och röda kustbussar. Trevligt värre.  :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Bussmicke

Vagn 49+57 verkar jag inte ha på bild. När försvann de?
//Bussmicke.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 04 januari 2008, 00:26:06 AM

Har inte denna diligens annorlunda utseende på strålkastarglaset? Brukar väl vara mer ovala?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Esbjörn

Citat från: Walter skrivet 04 januari 2008, 08:43:56 AM
Har inte denna diligens annorlunda utseende på strålkastarglaset? Brukar väl vara mer ovala?

Det sitter stenskottsgaller framför strålkastarna på bussen.

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 januari 2008, 08:59:41 AM
Det var runda av standard modell på vanHool ända till NL modellen kom senare i mitten på -90 talet

//Lars

Ser att glaset är runt innan för plåten som omsluter strålkastaren, måste vara plåtesn som modifierats
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Esbjörn

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 januari 2008, 12:05:38 PM
Så såg alla Vh Alizeer ut från -80 talet och framåt till dess NL fronten kom, förmodligen är det stenskottsgallret som förvillar dig.

Annars finns det en annan kuriositet just med 7814, men det tänker man nog inte på om man inte själv kört/sett bussarna dagligen eller vet hur systrarna såg ut.

//Lars

Hmmm, jaaa...7813, OHY756 (eller ohyran som den kallades på Lb i Timrå) har jag ju kört den hel del, men det var många år sedan och minnet över detaljer har bleknat...

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 04 januari 2008, 00:26:06 AM

Tack för trevliga bilder. Kul med en Swebusvagn i i 78xx-serien. De flesta diligenser i 78xx-serien blev väl levererade till Swebus och inte till PV. Det högsta numret i 78xx-serien jag har noterat är 7823 / OHS 886. Volvo / van Hool.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 januari 2008, 12:39:08 PM
Samtliga bussar i 78** serien levererades till Postens Diligenstrafik, Swebus tog över först 1/7 1991.
Sista buss i serien var 7830 även om 7882 och 7886 också fanns men dessa var bussar som Posten tagit över från en privatåkare i Strömsund några år tidigare

Tack för uppgifterna. Jag ser nu i mina anteckningar att övertagandet skedde 1991, förmodligen uppgifter från dig sedan tidigare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Pickos

Citat från: Bussmicke

Citat från: Lars ÖdlundAnnars finns det en annan kuriositet just med 7814, men det tänker man nog inte på om man inte själv kört/sett bussarna dagligen eller vet hur systrarna såg ut.

Hmm....
Backspeglarna ser inte ut riktigt som på andra Volvo vanHool:er. Är det dom du menar?
1:a Korinthierbrevet 10:15

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 januari 2008, 12:39:08 PM
Samtliga bussar i 78** serien levererades till Postens Diligenstrafik, Swebus tog över först 1/7 1991.
Sista buss i serien var 7830 även om 7882 och 7886 också fanns men dessa var bussar som Posten tagit över från en privatåkare i Strömsund några år tidigare

Vad var 7882 för vagn?

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 januari 2008, 13:31:41 PM
LKP045 en Vo B10M/van Hool linjevagn

Tidigare vagnar som diligensen övertagit har ju numrerats löpande, undrar varför man gav dessa så pass avvikande nummer. Tack för informationen Lasse.