71 'rg rli 'erg trandbrandtrand

Startat av Bussmicke, 03 januari 2008, 20:54:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skalman

Om det är så att man redan slagit i Buss-PC:ns kapacitetstak så är
det ett ganska illavarslande tecken.

För precis som nämnts tidigare i tråden så utlovades initialt en mängd
funktioner som ännu inte har implementerats i systemet. Vissa har
också tagits bort eller inskränkts.

Dessutom finns det fortfarande många funktioner som finns med, men
som inte på långa vägar är färdigutvecklade. Exemplet med "fotnötter"
där all relevant information skulle framgå, är en sådan. Detta har man
dock jobbat på, och det har blivit bättre, men ännu finns mycket att
göra.

Skalman

> så går det troligen att uppgradera i olika form.

Enligt min mening så har man gjort en allvarlig felbedömning av kapacitetskraven
om man måste börja uppgradera ett system redan innan det är i full drift.

Nico

Jag tror inte att man på långa vägar har slagit i kapacitetstaket. I alla fall har inte jag fått den uppfattningen när jag pratat lite med folket som jobbar mera direkt med BussPC.

Snarare är det som så att man fortfarande håller på att testa sig fram mellan olika funktioner i BussPC:ns verktygslåda. Vissa smarta funktioner (som t.ex. yttre hållplatsutrop) lär återkomma när allt är mera intrimmat och de flesta bitarna fallit på plats. För närvarande verkar det komma en två, tre uppdateringar i månaden och det har tydligen förekommit att vissa funktioner stört andra varför man får dra in dem och göra om.

Personligen tycker jag att man nog bör avvakta tills systemet har lämnat experimentstadiet helt innan man dömer ut det och det skulle även vara intressant att veta varifrån detta med den påstådda kapacitetsbristen kommer ifrån. Är det något som bekräftats från ansvarig avdelning eller är det något som mera ska hänföras till kategorin 'fikarumssnack'? Ibland känns det lite som man gärna dömer ut saker på förhand.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Erret

För att vara lite ironisk så köpte man in en 286:a iatf för en "Intels Celeron" för att klara det som man ville ha in i datorn. / Peter

homer

Citat från: Peter Erret skrivet 05 januari 2008, 21:47:08 PM
Det är SL som ansvara för BussPc:n, det är SL som utlovat sevicen på densamma. I detta fallet tar jag Swebus och alla andra entreprenörer i försvar!!
Det är SL som avsvara för informationen till sina kunder, köper man in ett system som inte klarar detta så kan ingen annan lastas/klandras för det.

Och hur informerade SL sina kunder innan buss-pc'n kom?

Det är ju  Swebus har vald att ha Förarspecar (skrev fel förut) inte SL

Nico

Citat från: Peter Erret skrivet 05 januari 2008, 22:17:08 PM
För att vara lite ironisk så köpte man in en 286:a iatf för en "Intels Celeron" för att klara det som man ville ha in i datorn. / Peter

Visste inte ens om att det fortfarande gick att köpa en 286:a! Framförallt inte någon med celeron. :D

Vad gäller detta med att jag antar att den påstådda kapacitetsbristen är att betrakta som nys hänför i alla fall jag till den information jag fått när jag pratat med den BussPC-ansvarige på Råsta. Har även vid behov ringt till SL:s IT-avdelning och frågat kring både BussPC och BussKom (som lite förenklat kan sägas vara själva tetraradiodelen i BussPC-konceptet) i de fall det dykt upp något som man undrat över.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Erret

Citat från: homer skrivet 05 januari 2008, 22:25:55 PM
Och hur informerade SL sina kunder innan buss-pc'n kom?

Det är ju  Swebus har vald att ha Förarspecar (skrev fel förut) inte SL
Informationen från SL sida: Titta i tidtabellen, ring 08-6001000 för mer info. / Peter

Skalman

> antar att den påstådda kapacitetsbristen är att betrakta som nys

Med tanke på hur mycket systemet har kostat i projektering,
anskaffning/installation och utbildning så får vi innerligt hoppas att du
har rätt!  :)

Såvitt jag förstår så har man valt att basera det på en pc-plattform
just för att systemet ska kunna växa och utvecklas
på ett någotlunda enkelt sätt. Men samtidigt så ska man inte
ropa hej när det finns politiker inblandade i besluten...  :(

Ersa

Inte sjutton kan BussPC:ns kapacitet ha nått taket redan. Som det är nu är den ju (förutom radiodelen) bara likvärdig med Thorebs snart 20-åriga produkt C90. Jag tror på att PC:n kommer göra bra ifrån sig i många år till. Det enda jag ogillar med dem är pekskärmen, ty alla sådana mår ju tyvärr dåligt av rejäl svensk kyla samt direkt kraftigt solljus.

Leif D

Läste lite på slutet här om "kapacitetsbrister". Vill nog klassa det som kvalificerat skitsnack från sånna som inte kan IT mer än till tangentbordet och knappt det.
Man har ju förtusan köpt ett PC-system just för att det enkelt går att bygga ut och uppgradera, samt att det lever i en standardmiljö (= Windows) även om detta inte direkt syns utåt.

Sedan vet ju den kunnige att det inte alltid är superenkelt att implementera nya funktioner och annat lull lull som som olika beslutsfattare besluter om ska finnas.

Det känns snarare som om "kapacitetsbristen" finns i den organisation som ska bygga upp och förvalta systemet, vilket oftast kräver mycket mer tid och kraft än vad beslutsfattare och budgetmänniskor förstår, i vart fall om man ska få allt att fungera på ett bra sätt.
;-)

Jonas M. Bobjörk

Det som jag kan irritera mig på är att den kan bli riktigt spattig när nån trycker på stannaknappen precis när man skall lämna hållplatsen.
Då tappar den bort sig och kommer inte på förrän vid nästa hållplats att man är vid nästa hållplats, vilket resulterar i att den ropar ut hållplatsen när man precis skall lämna den.
I alla fall har jag upplevt det så. Förutom när den tappar bort sig till synes helt utan anledning.

Leif D

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 30 januari 2008, 12:28:53 PM
Det som jag kan irritera mig på är att den kan bli riktigt spattig när nån trycker på stannaknappen precis när man skall lämna hållplatsen.
Då tappar den bort sig och kommer inte på förrän vid nästa hållplats att man är vid nästa hållplats, vilket resulterar i att den ropar ut hållplatsen när man precis skall lämna den.
I alla fall har jag upplevt det så. Förutom när den tappar bort sig till synes helt utan anledning.

Och det har du sett till att vederbörande instans fått veta ??
Eller hoppas du som så många andra att de ska vara tankeläsare ?
;-)